A mai Szabadság hídon 1928. szeptember 24-én kezdtek el közlekedni az autóbuszok, amit az tett lehetővé, hogy a főváros új buszokat vásárolt. A Fővám téren azonban még ekkor is működött az időszakos piac, ami a járat megindításakor még akadályozta a közlekedést.
6
A hazai műbútor-asztalosság egyik kiemelkedő alakja volt Mahunka Imre. Nevét bizonyára kevesebben ismerik, mint Thék Endréét, de általában is elmondható, hogy a magyar bútorkészítés alkotóit az utókor könnyebben elfelejti, képüket az építőművészet, a belsőépítészet óriásai elhomályosítják. Pedig egy lakóház vagy közintézmény berendezése, tartalommal való megtöltése sosem volt egyszerű feladat. Kreativitás és sokszor valódi művészi tehetség kellett ahhoz, hogy az adott épület szobái, termei harmóniában legyenek az utcáról látható építészeti megoldásokkal.
16
A folyton nyüzsgő Ráday utca egy újabb színfolttal gazdagodott: a Ráday Házban könyvesbolt és egyúttal új kiállítás is nyílt. Bár kívülről nem tűnt olyan látványosnak a változás, mint amikor tavaly átadták a Markusovszky tér felőli új szárnyat, mégis kíváncsiak voltunk, milyen lett az új belső tér.
1
14
Egy 1838. szeptember 27-én kötött szerződés egészen 1936-ig meghatározta a Buda és Pest közötti átkelés lehetőségeit, kimondta, ki és milyen hidat, kompot vagy átkelőhajót üzemeltethet.
58
A Várkapitányság idén ősszel is szabadtéri kiállítással teszi színesebbé az egyébként is csodálatos Várkert Bazárt. Ezúttal József nádor gazdag munkásságát ismerhetik meg az arra járók, különös tekintettel a Pest és Buda fejlesztése érdekében végzett tevékenységére. Ezért a fantasztikus fotókat is felvonultató tárlatért érdemes lesz felkeresni a helyszínt!
77
Deák Ferenc 1841-ben részt vett a büntetőtörvény tervezetének kidolgozásában, ezért Pestre költözött, és közel két évig tartózkodott folyamatosan a fővárosban. Számos olyan helyszíne van Pest-Budának, ahol a haza bölcse ekkoriban rendszeresen megfordult.
109
Hatalmas ünnepség keretében érkezett vissza Budára 1853. szeptember 15–16-án a Szent Korona, majd egy rövid bécsi kitérő után szeptember 21-én végre a Várban, a számára kialakított szobában elhelyezték. A koronát Szemere Bertalan és társai rejtették el 1849 nyarán, mielőtt elmenekültek volna az országból, hogy ne kerüljön a megszállókhoz.
1
105
Budapesten az 1970-es évek elején szinte mindenhova be lehetett hajtani autóval, hiszen a gyalogosutcákat nem ismerték. A Margit-sziget sem volt kivétel ez alól, a kipufogógáz bűzétől fuldokoltak az emberek és a növények. Ám ötven évvel ezelőtt új forgalmi rendet vezettek be a szigeten, és korlátozták a személyautók forgalmát.
121
A Fiumei úti sírkertben ünnepélyesen felavatták Arany János felújított síremlékét, amelyet az eredeti állapotának megfelelően állították helyre. A jól ismert bronzszarkofágot és a talapzatát szakműhelyben restaurálták, a sírhely környezetét és kerítését is rendbe hozták. A felújítás és az avatás alkalmából felidézzük Arany János budapesti életét, és bemutatjuk a síremlék felállításának történetét.
2
95
Ma már csak régi fényképeken láthatjuk a Lánchídtól délre felépült egykori főúri palotasort a budai Duna-parton. Grófok és bárók építkeztek itt, hogy gondoskodjanak a királyi palotához méltóképpen illeszkedő környezet kialakításáról. Széchenyi Béla és Zichy Rudolf palotáit 140 évvel ezelőtt kezdték el építeni.
1
128
A napokban bejártuk a nemrég felújított Lánchidat, és számos kisebb-nagyobb változást találtunk a korábbi állapothoz képest. Több régi díszítőelem is visszakerült az átkelőre, amelyek azelőtt hiányoztak, és ismét láthatjuk a pesti hídfők oroszlánjainak talapzatán az újonnan elkészült Széchenyi-címert és Sina-címert.
3
183
Átadták a csepeli Jedlik Ányos Gimnázium felújított és kibővített épületét. Az ország egyik legmodernebb iskolájában színháztermet, sportcsarnokot, szaktantermeket, könyvtárat, központi aulát és kápolnát is kialakítottak.
4
238
Budapest már csak méreténél fogva is az ország legtöbb műemlékkel rendelkező városa, de nem volt ez mindig így. A XIX. század második felében még szinte csak a középkori épületek érdemelték ki ezt a rangot, amelyből a fővárosban meglehetősen kevés van. A XX. század elejétől kezdett változni a helyzet, a figyelem pedig a trianoni katasztrófa után terelődött igazán Budapest régi építményeire. Száz évvel ezelőtt egy nagy hatású előadás-sorozatot is tartottak a témában.
205
Egy lefüggönyözött hintóban hagyta el végleg a magyar fővárost Széchenyi István 1848. szeptember 5-én, hogy a Bécs melletti Döblingbe távozzon, és élete hátralévő tizenkét évét az ottani elmegyógyintézetben töltse el. A drámai döntés 175. évfordulóján összefoglaltuk, mit adott Pest-Budának a legnagyobb magyar.
1
190
A Szent István alapította magyar állam önállóságának elvesztését a mohácsi csatavesztéshez vagy Buda 1541-es elestéhez szokás kötni. Az önállóság korlátozott mértékű visszanyerését pedig az 1867-es kiegyezés hozta el, melynek létrejöttében Deák Ferenc elévülhetetlen szerepet játszott. A haza bölcsének fél évszázados pest-budai tartózkodása az 1820-as években kezdődött.
155
Szappangyáros család leszármazottakként, „osztályidegenként” lett egy országos múzeum alapítója, a tudománytörténet jeles művelője, akit csak megkésve ismertek el. 100 éve született Szabadváry Ferenc.
198
Hofhauser Antal építészként egy olyan korban alkotott, amelyben gombamód létesültek újabb és újabb épületek. E hatalmas versenyben mégis sikerült olyan műveket létrehoznia, amelyek egyszerre feleltek meg a közízlésnek, bizonyos jellegzetességeikkel mégis kitűntek a tömegből, és árulkodtak tervezőjük kilétéről. Ennek ellenére nevét ma már kevesen ismerik, halálának centenáriuma azonban remek alkalmat kínál munkásságának újrafelfedezésére.
134
Egy főút bevezető szakasza ritkán izgalmas, ám 30 évvel ezelőtt a 6-os út új nyomvonalat kapott Budapesten belül. Az új út a Duna-parton fut végig, ami Dél-Buda közlekedésének egy rendkívül fontos elemét változtatta meg.
137
Mostanában, amikor alig van olyan budapesti városrész, ahol ipari terület vagy gyár helyén ne hatalmas irodaházak és tíz emeletnél is magasabb lakóparkok épülnének, érdekes és tanulságos megtekinteni azokat a lakótömböket, melyek lassan száz éve épültek fel a korábbi gyárak helyén. A Pesti Molnárok és Sütők Malmát 155 éve alapították, 1933-ban bontották el, teret engedve a korszerűnek számító építészeti megoldásoknak, melynek eredménye a városszövet megújulása lett.
1
117
A XVIII. és XIX. kerületi lakótelepek vízellátásra építették az első 3000 köbméteres piros-fehér csíkozású betonkelyhet, melyet aztán hamarosan sorozatban kezdtek el gyártani, meghatározva ezzel nem csak Pestszentlőrinc, hanem Csepel, Kecskemét, Szolnok egy-egy városrészének látképét is. A kísérleti víztornyot 1983. augusztus 24-én avatták fel a Lakatos utcában.
99
68
Egy hatalmas tűzvész világított rá 1903-ban az akkor már 33 éves hivatásos budapesti tűzoltóság problémáira. A Párisi Nagy Áruház 120 évvel ezelőtti leégése megváltoztatta a tűzvédelem gyakorlatát Magyarországon.
116
A királyi palota építészeként Hauszmann Alajost ismerjük, hiszen az ő nevét viseli a napjainkban is zajló rekonstrukciós program. Valójában azonban a terveken egy egész iroda dolgozott, melynek egyik tehetséges tagja volt az éppen 155 évvel ezelőtt született Hoepfner Guidó. Közel egy évtizedig működött közre a palota bővítésében, de mellette és pályájának későbbi szakaszában is remekműveket hozott létre.
1
130
Budapest nemcsak páratlan földrajzi fekvésére és közel nyolcszáz éves múltjára lehet büszke, de a területén található több mint kétezer éves római kori örökségre is. Ennek a korszaknak a kutatója volt Kuzsinszky Bálint, aki régészeti tevékenysége mellett a Fővárosi Múzeum megszervezőjeként és első igazgatójaként is elévülhetetlen érdemeket szerzett. Tudományos teljesítményéhez mérten neve szinte alig ismert, de halálának nyolcvanötödik évfordulója kiváló alkalmat nyújt munkásságának felidézésére.
145
Egy sikeres döntés és tehetséges fiatal mérnökök elhivatott munkája – kész a sikerrecept, ami egy kis budai öntödéből a XIX. század végére hatalmas vállalatot varázsolt. A Ganz Elektrotechnikai Osztálya 1878 augusztusában, 145 éve alakult meg, és néhány évvel később már Rómából, Bécsből és természetesen Budapestről is jelentős megrendeléseket kapott.
237
A XX. század első három évtizede tulajdonképpen a történelmi és az új építészet versengéséről szólt, utóbbi – a modernizmus képében – a harmincas évektől kezdte átvenni a vezető szerepet. Ebben az időszakban indult Lauber László pályája is, akiben így már fel sem merült a historizálás, eredendően is modern stílusban tervezett. Alkotásokban gazdag, mégis rövid élete éppen hetven évvel ezelőtt ért véget.
2
163
A XX. század első évtizedében egy olyan csoport tűnt fel a magyar építészet horizontján, amely a népi építészet formáinak felhasználásával alkotott. A Fiataloknak nevezett tömörülés jeles tagja volt a 140 éve született Zrumeczky Dezső, akinek fájóan rövid, mindössze tízéves pályafutás jutott. Tehetsége azonban így is megmutatkozott, hangulatos épületeiből az alábbiakban összeállítottunk egy válogatást.
1
240
A Boráros tér 1980–1983-ban végzett átalakítása szorosan összefüggött a Petőfi híd rekonstrukciójával, melynek a téren van a pesti hídfője. Az 1930-as években itt kialakított közlekedési rend már nem felelt meg a kor követelményeinek, a forgalom jelentősen megnövekedett és átalakult, ezért lépni kellett. A főváros akkor a külön szintű gyalogos- és autósforgalom megteremtésében látta a megoldást.
191
25
Az építészekre gyakran csupán mérnökökként tekintünk, de ők egyúttal művészek is, amit Pogány Móric munkássága is kitűnően példáz. Az éppen 145 évvel ezelőtt született alkotó épületeinek többségét Tőry Emillel közösen valósította meg, önálló munkái között azonban számos emlékművet is találunk. Az alábbi összeállításunkban főleg az utóbbiak mentén mutatjuk be a jeles építőművészt.
141
Összesen 11 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben |
fordított időrendben |
értékelés szerint
Amikor ez a gyönyörű áruház épült akkor még nem voltak silány kivitelű plázák. A vásárlók is urak voltak, a kereskedők pedig kereskedők. Egy rágógumit kérődző fruska nemhogy eladó nem lehetett volna, de be se engedték abban az időben.
Még az ötvenes években is sokkal több ember járt zakóban, kötött nyakkendőt, mint ma.
Elképesztő a mai világ igénytelensége öltözködésben is.
Anno Londonban felvettem egy kék zakót, rendes inget, nyakkendőt és megcsodáltak a metrón. Ugyanakkor a Sommerset palotába szó nélkül beengedtek, mert normálisan fel voltam öltözve.
Az épület piszkos-drapp színe eléggé lehangoló. Nem tudom, hogy eredetileg is ilyen volt-e, de szerintem jobb lett volna ha fehér színt kap. Manapság úgy is minden templomot, kastélyt fehérre pingálnak, amit nem kellene, de a Corvinnál egyenesen kívánatos lett volna. Az emeleti ablakok szép barna színűek, de ahogy látom a földszinti rész modern üvegkaszni lesz. Kár!
Igen! Kortárs vagyok, és tanú vagyok. Azokban az ötvenes években még jól látszott. A Corvin áruház eredetileg homok-színű volt, a díszek fehérek. Vele szemben a nemzeti sötétsárga színű volt, valamivel sötétebb, mint a Rókus kórház. (Ma a Rókus sötétsárga.)
Ha ez vigasztalja, a szmognak hala fel even belul ugyanilyen "piszkos-drapp" szinu lenne, akarmilyen szinure is festenek le...:(
Üdvös és szép dolog, ám van ami mellett jóérzésű ember nem mehet el, mert vérlázító arcátlanság...
Vannak annak némi furcsa íze mikor a VIII. kerületet a mocsokba, nihillbe visszazüllesztő Pikóandris beszél értékmentő és értékteremtő munkáról, ezt még tetézve a város otthonosságára vonatkozó szófordulattal....háát van az a rinocéroszbőr. Ennek a brigádnak nem sok köze (semmi) van ehhez a projekthez, nekik a kutyapiszoár a fejlesztési kompetenciájuk.
Kamugeriről meg már ne is beszéljük, mikor az elvbarátai szellemi elődjei követtek el történelmi bűnöket. Többek között ugyanezen "progresszív politika" (szélsőjobb és bal szintén progresszívnek nevezte magát) nevében szépen beburkolták értékmentés helyett. Egy ilyen PR eseményen való pózolás pont neki való, érdemi munka 0., más tollával történő ékeskedés kimaxolva. A múlt értékeinek felismerésébe simán belefért, hogy elkótyavetyéljék a Városháza épületét....Sokszínűségről meg már ne is beszéljünk mennyire sikamlós és kényes téma...:-)
Kétszínű aljas, farizeus banda, a szöveg meg marketingduma az megy nekik, de semmi több.
Sajnalatos, hogy a szomszedos, a XX. szazad minden veszedelmet tulelo egykori sajtoszekhaz homlokzatat mar nem lehet visszaallitani mert kapzsi modon elbontottak, pedig tul nagy beavatkozast nem igenyelt volna a renovalas. Az Europa Center homlokzata enyhen szolva silany a kornyezo epuletekehez kepest arrol nem is beszelve, hogy a historizalo kornyezetbe abszolut nem illik bele, ahogyan az aruhazzal szemkozti uvegkaloda sem.
Valamelyest segitene a helyzeten, ha visszaepulne a Nepszinhaz mert legalabb eltakarna a falanszteri arhitekturat.
Apropo aruhaz. Akarhogy is nezem a fobejarat folotti felirat az Cordin es nem Corvin. Ezen bizonyara jokat rohog majd a pesti nep.
Hmm. Egyrészt nagyon klassz, hogy ezt az épületet felújítottàk (magántőke, magának). Màsrèszt a kommentek meglehetősen egyoldalúak.
Visszaépítések és teljesen abszurd kívánalmak fogalmazódnak meg. Értem én, hogy Kari Geri egy nulla. Meg Pikó Andrást menő kritizálni NER körökben. De a fenébe is, 13-ik éve van ez a rablóbanda. A hőn szeretett kormányuk. Budapest egy romhalmaz. Mutassanak már egyetlen utcàt ahol minden homlokzat rendben lenne. Látták mostanában az Anker közt, a Nádor Udvart, Király Fürdőt, Iparművészeti Múzeumot... és végtelenségig lehetne sorolni (csak a műemlékeket). Ha ennek a kormánynak kicsit is fontos lenne Budapest, hát nem így nézne ki. A régió messze leglepukkantabb fővárosa. Miközben a kedves rablóbandájuk az amúgy tökéletes állapotú MNB renovàlàsàra, új presztízs épületek megépítésére, Tiborcz István szállodájára, a saját kis oligarchiájuk várnegyedére, a kijàtszott és elpusztított vágóhídra ésatöbbi, ésatöbbi költ milliàrdokat. A még meglevő történelmi városrészre meg semmit. Vicc az egész közben meg a vàros pusztul. A rendszerváltás óta hányadék az egész politikai elit. Mostanra pedig eljutottunk a totális gazdasági és erkölcsi mélypontra. Volt valaha egy gyönyörű, hányattatott sorsú fővárosunk, ami ahelyett, hogy ùjra szép, érdekes, izgalmas hellyé válna, egy élhetetlen, vállalhatatlan, pusztuló szemétdomb kezd lenni. Mindehol kosz, mocsok, utcán haldokló hajléktalanok, agresszív drogosok, alkoholisták, az embereket inzultáló kisebbségiek, kutyaszar, vizelet és hányás, utcára szaró, hugyozó manchester külsői alja turisták. Hát ezt sikerült elérnünk 30 év alatt. Minden kedves Fidesz szurkolónak (még mielőtt félre értenének az összes eddigi banda, aljas, rabló gazemberek gyülekezete, nem csak ezek a mostani gengszterek) javaslok egy kirándulást Tallinba, Pozsonyba, Prágába vagy Varsóba. Világ szégyene ahogy a fővárosunk kinéz. Visszaépíteni...pfff, előbb minimálisan rendbehoznák ami még megvan.
Sok igazság van abban amit pillgrim ír. Valóban iszonyúan elhanyagolt Budapest. Amit rendbe hoznak, az is a kormánynak köszönhető, de azt is akadályozni szeretnék a baloldali polgármesterek, ahelyett, hogy örülnének neki. Még egy ilyen alkalmatlan főpolgármestere nem volt ennek a városnak. Semmit nem tud felmutatni, a rinyáláson kívül. Amit befejez, (Lánchíd, Blaha, stb. az is később és sokkal drágábban valósul meg. Önálló projektje, a biciklisávokon kívűl, nincs. Ráadásul nem a várossal foglalkozik, hanem beleavatkozik a nemzetközi politikába. (Háborúban állunk Oroszországgal). Ez már nem alkalmatlanság, hanem bűn!
Nagyon sok igazság van benne, de ha elvonatkoztatunk a politikától, rengeteg épület, helyszín, lakó- és iparnegyed lett már rendbe téve. A mostani állapotokhoz képest pl. a 80-as, 90-es évek Budapestje százszor lepukkantabb és koszosabb volt.
Az egykori Nemzetit nem lehet visszaépíteni. Annyira masszív volt, hogy két hétig három műszakban hordták el a téglát. Ma senki nem fog két méter széles főfalat, másfél méteres belső falat felhúzni, és a sok márvány és a belső díszítés is nagyon drága lenne.
Barmit vissza lehet epiteni. A Varban most ugyanez zajlik tegla nelkul, betonbol. Egyebkent is abszurdum, hogy a szinhaz falai ket meter vastagok lettek volna.
Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!