A Nyugati pályaudvar a hazai vasúthálózatnak és a budapesti közlekedésnek is fontos csomópontja. A pályaudvar állapota az elmúlt évtizedekben leromlott, az épület esőben beázik, ezért nem halogatható tovább a tetőszerkezet javítása.

Szeptemberben jelent meg a közbeszerzési pályázat, amelyet a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. írt ki 2019. október 3-i határidővel. A pályázat tárgya a „Budapest-Nyugati pályaudvar felvételi épület tetőzete és a homlokzati üvegfalak felújítása, valamint állagmegóvása”.

A dokumentum szerint a kivitelező feladata lesz a vágánycsarnok, valamint a pénztárcsarnok tetejének felújítása a csatlakozó üvegszerkezetekkel, a McDonald’s-épület tetejének és a homlokzati hat kisebb toronytetőnek a műemléki felújítása, ezenkívül a teljes tetőhéjazat cseréje. További feladat a faszerkezetek lecserélése és a fémszerkezetek javítása.

A Nyugati pályaudvar és a Teréz körút 1900-ban, Klösz György felvétele (Fotó: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára)

A közbeszerzési értesítő szerint fontos munkálat lesz az üveg függönyfal teljes felújítása az épület mindkét végén, valamint a felvételi épület többi, még fel nem újított tetőszakasz javítási munkáinak elvégzése. A csapadékvíz-elvezető rendszer részleges átépítése is szükséges. A megvalósításhoz a vágánycsarnokot fél évre kivonják a vasúti forgalomból. A pályaudvar további részei a felújítási munkák alatt is üzemelnek majd.

A pályaudvar terveit párizsi Gustave Eiffel cége készítette, a csarnok 1877. október 28-án nyílt meg. Ebben az időben Budapesti pályaudvarnak nevezték az épületet, amelynek vasszerkezetes megoldása, hatalmas csarnoka, üveget és acélt ötvöző teteje technikai bravúrnak számított a XIX. század végén. A pályaudvart 1891-től hívják Nyugatinak, amikor a Magyar Királyi Államvasutakhoz került.

A pályaudvar felújítása 1979-ben (Fotó: Fortepan/Uvaterv)


 
A Nyugati pályaudvar csarnoka a rekonstrukció után, 1980-ban (Fotó: Fortepan/Uvaterv)

Megépítése óta 1978-ig nem végeztek rajta teljes körű felújítást. Az 1979-ben befejezett rekonstrukció során figyelembe vették a műemlékvédelmi szempontokat, az acélszerkezet gazdag díszítését eredeteti állapotban hagyták a tisztítás és a megerősítés után.

Nyitókép: A Nyugati pályaudvar napjainkban (Fotó: Kozics Júlia/pestbuda.hu)