Komoly mérnöki és kivitelezői kihívás zajlik a Flórián térnél, ahol a déli felüljáró felújítása új fázisába lépett. Alapos előkészítő munka után a szakemberek megemelték a déli felüljáró Árpád híd felőli hídfőjénél az első támaszköz szerkezetét. Ehhez hat hidraulikus emelőt használtak, amelyek egyenként mintegy 40–50 tonnás terhet mozgattak meg, összesen körülbelül 2 centiméteres függőleges elmozdítással – olvasható a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) honlapján.

A Flórián téri déli felüljáró felújítása során a szakemberek speciális hidraulikus szerkezet segítségével emelték meg a hídfők előtti első támaszköz szerkezetét, hogy a több mint negyvenéves sarukat korszerűbbekre cseréljék (Fotó: BKK)

Nagy nehézséget jelentett, hogy a hídfő és a végkereszttartó elem között csupán 8-10 centiméternyi hely van, így olyan emelőszerkezetet kellett találniuk, amelynek megfelelő az emelőkapacitása, és elhelyezhető a rendelkezésre álló nyílásban.

A BKK közölte, hogy az emelés után a hídpályát hat ideiglenes máglyára terhelték a szakemberek, majd nekiláttak a régi saruk eltávolításának, illetve az újak beépítésének. A felüljárók felújítása során megváltozik a statikai váz, a hídvégeken nagyobb mértékű igénybevételt kell majd elviselniük a felépítményt tartó saruszerkezeteknek. Ezért a több mint negyvenéves saruk szerepét korszerű, úgynevezett gömbsüvegsaruk veszik át. A hídszerkezetet előreláthatóan jövő héten eresztik vissza a helyére.

A tervezett munkák előreláthatóan novemberre fejeződnek be. Ezután a déli hídon ismét megindulhat a forgalom a Szentendrei úton Pest irányába (Fotó: BKK)

A Flórián térnél a híd és támfal meglévő szegélyeinek bontása már tavasszal megtörtént, elkészültek az új szegélyek, továbbá a pályalemez konzolos részének javítása is teljes hosszban elkészült. Az alépítmények javítása ütemezetten halad, a végéhez közeledik az acél hídtartozékok telepítése a felszerkezetre, valamint a vasbeton felületek só- és korrózióvédelmi bevonatainak felhordása is tervezetten halad.

Kiderül az is, hogy a bontási és marási munkák során – amikor eltávolították a pályaburkolatot és a szórt szigetelést – láthatóvá váltak a vasbeton pályalemez hibái, valamint felszínre került az előre nem feltételezett kéregbeton, melyek miatt jelentős pluszmunkákra, a tervezettől nagymértékben eltérő műszaki beavatkozásra volt szükség.

Az előre nem látható műszaki akadályokkal kapcsolatos javítások októberre fejeződnek be, az ezt követő munkarészek kapcsán a tervezett munkák előreláthatóan novemberre fejeződnek be. Ezután a déli hídon ismét megindulhat a forgalom a Szentendrei úton Pest irányába. Az északi híd felújítása és autós forgalom előli lezárása majd ezt követően indul.

A közúti forgalom a felújítás alatt a felüljáró északi hídján haladhat, egy-egy sávon biztosítják a Pestre tartók és a Pestről érkezők áthaladását a felüljárón (Fotó: BKK)

A Flórián téri felüljárókat legutóbb 2002–2003-ban újították fel. Korszerűsítésük azért szükséges, hogy a főváros és az agglomeráció közlekedésében jelentős szerepet betöltő útszakaszt az elkövetkezendő évtizedekben is biztonságosan lehessen használni.

A déli hidat március 1-jén zárták le; a szükségszerű forgalomkorlátozások miatt a BKK kéri az arra közlekedőket, hogy – lehetőségük szerint – a felújítás idején a közösségi közlekedést vegyék igénybe, ezzel is csökkentve a környék forgalmi terhelését. Egyúttal azt tanácsolja a gépjárművel közlekedőknek, hogy a Flórián teret elkerülve közelítsék meg úti céljukat.

Forrás: BKK

Nyitókép: Megemelték a Flórián téri felüljárót (Fotó: BKK)