Befejeződött a felújítás alatt álló Nyugati pályaudvar csarnokának tetőszerkezet-építése, a csarnokbelsőben található 26 méter magas térállványt elbontották és folytatják a további építési munkákat – olvasható a MÁV honlapján megjelent közleményben. Jelenleg a héjazat építésén dolgoznak a szakemberek, a restaurátorok végzik a főpárkány felújítását. A tetőszerkezettel megújul a csarnok belső világítása is, megkezdődött az új világítótestek beépítése. A tető bevilágítására szolgáló üvegezés elkészültével most a bazilikális ablakok ragasztott, biztonsági üvegezése zajlik.

Az 1877-ben megnyílt pályaudvar tetőszerkezete nem csak gyönyörű, a maga korában technikai bravúrnak számított (Fotó:MÁV)

A vasúttársaság közleményéből az is kiderül, hogy a hat toronytetőből négy csúcsdísz már a helyére került az eredeti pompájában. A főhomlokzat díszműbádogos konzolainak gyártása befejeződött, azokat folyamatosan helyezik vissza eredeti helyükre.

A pályaudvar első, felújított toronysisakját tavaly októberben emelték a helyére (Fotó: MÁV)

A rekonstrukció keretében megújul 8200 négyzetméteren a vágánycsarnok teteje, a csatlakozó üvegszerkezetek, a pénztárcsarnok, a gyorsétterem, illetve hat homlokzati torony is – tették hozzá. Az épület mindkét végén, összesen 2200 négyzetméteren teljesen új lesz az üveg függönyfal, valamint megtörténik az állomásépület többi, eddig fel nem újított tetőszakaszának javítása. Átépül részben a csapadékvíz-elvezetés, továbbá új utastájékoztatási rendszert és a vágánycsarnokban felsővezeték-hálózatot alakítanak ki.

A csarnok megújult tetőszerkezetének részlete (Fotó: MÁV)

A közlemény szerint a MÁV kormányzati és uniós források segítségével saját beruházásban fontos utasforgalmi fejlesztéseket is végez a pályaudvaron. A teljes, aszfaltozott járófelületet kicserélik és új, modern digitális utastájékoztatást is kiépítenek. A pályaudvar aluljárójában a világítási rendszer teljes felújításával, a beázási problémák megszüntetésével, majd az álmennyezet újjáépítésével megújulnak keresztalagút utasforgalmi terei, növelve az utaskomfortot. 

A Nyugati pályaudvar csarnokának új teteje (Fotó: MÁV)

Az akadálymentes közlekedés biztosítása érdekében, a pályaudvar gyalogos aluljáróját és a váci vágányokkal szembeni üveges várórészt, az úgynevezett hidegvárót összekötő és jelenleg nem működő liftet kicserélik. A pályaudvar Teréz körút felőli akadálymentes megközelítésére az Örökségvédelmi Hatósággal egyeztettek szerint új rámpát építenek. A pályaudvar területén, a csarnokban a vakok és gyengén látók számára vezető-, úgynevezett taktilis sáv is készül, aminek megtervezésében a Magyar Vakok- és Gyengénlátók Országos Szövetsége nyújtott segítséget. Ezen taktilis sáv elhelyezése a teljes pályaudvaron több ütemben valósul meg, várhatóan 2022 évi befejezéssel.

Az osztrák August de Serres építész és a később az Eiffel-toronyról világhírűvé vált párizsi Gustave Eiffel irodája által tervezett, 1877-ben átadott Nyugati pályaudvart legutóbb 1978-1988 között restaurálták, azóta nem esett át jelentős felújításon. 

Nyitókép: a Nyugati pályaudvar csarnoka a megújult tetővel (Fotó: MÁV)