Kelenföld, noha Újbuda része, mégis egy igen régóta lakott területe a fővárosnak: a XIII. században már német telepesek költöztek ide, akik Krenfeldnek, vagyis Tormaföldnek nevezték. Van azonban olyan feltételezés is, hogy a környék Kelen honfoglalás kori vezérről kapta a nevét, mások pedig a Dunán történő átkelés kifejezésből eredeztetik azt. Az viszont biztos, hogy a török hódoltság idején elnéptelenedett, és csak a XVIII. században népesült be újra szőlőművesekkel, mai képe pedig a XIX. századi jelentős változások eredményeképp alakult ki.

Kelenföld térképe 1908-ban (Forrás: Budapest Főváros Levéltára)

Keleti szélén ugyanis évszázadokig mocsár terült el, amit az 1881–1886 közötti folyószabályozással csapoltak le, nyugati peremén pedig az 1860-as években kezdték lefektetni a vasúti síneket, amelyeknek köszönhetően az ország egyik legforgalmasabb állomása jött létre. Sorra létesültek gyárak is – különösen a Fehérvári úttól keletre –, melyek mágnesként vonzották a munkavállalókat, akik a közelben telepedtek le. Sok volt köztük az evangélikus vallású is, akik 1914-ben alapították meg a Kelenföldi Evangélikus Templomépítő Egyesületet.

Az első világháború és az azt követő forradalmak lesöpörték a terítékről az Istenháza gondolatát, de az 1922. február 14-i Fővárosi Közgyűlésen Horváth Károly képviselő ismét emlékeztetett arra, hogy egész Budán egyetlen evangélikus templom van, és az is fent a Várban. Javasolta, hogy a testület ajánljon föl telket templomépítés céljára a kelenföldi gyülekezetnek. Bár az ekkor hivatalosan még nem létezett, de 1924 nyarán formálisan is létrejött, és amikor a Lenke (ma Bocskai) úttól délre eső területet felparcellázták, ők is részesültek annak egy szeletéből.

A Gárdonyi Géza Általános Iskola, melynek tornatermében tartották kezdetben az istentiszteleteket (Fotó: Bodó Péter/pestbuda.hu)

A következő év májusában a belügyminiszter jóváhagyta a kezdeményezésüket, melynek keretében adományokat gyűjthettek az építkezés anyagi hátterének előteremtésére. A rendelet szerint egy éven keresztül árulhattak ötezer koronás téglajegyeket és ezerkoronás számolólapokat az ország egész területén. Mindeközben a hívek egyébként a Bartók Béla úti elemi iskola – ma Gárdonyi Géza Általános Iskola – tornatermében gyűltek össze istentiszteletre.

Schulek János ifjúkori fényképe (Forrás: Sipos Béla: A Schulek-család története és családfája)

Az adománygyűjtő akció sikerének köszönhetően 1926-ban megbízták Schulek Jánost, Schulek Frigyes fiát a templom terveinek elkészítésével. Ő az apja által kijelölt úton haladt tovább, és a középkori stílusokban dolgozott, a mai Bocskai út,  Magyari István utca sarkán álló kelenföldi épületegyüttes esetében neorománban. Ez a mély, bélletes főbejáraton kívül még az ablakok formáiban figyelhető meg legszebben: a harangok zúgását félköríves ikerablakok eresztik ki a torony felső részéből, a karzatra vezető lépcsőházak emeletén pedig szűk, félköríves záródású ablakok sorakoznak.

A templom és a hozzá tartozó épületszárnyak röviddel az átadásuk után (Forrás: Fortepan/Képszám: 131867)

Az egyszerű, gúla alakú toronysisak tetejére már kereszt került, hiszen a XX. századra az evangélikusoknál is ez lett a szokás a korábbi kakas vagy csillag helyett. E végződés azonban nehezen látható a forgalmas Bocskai útról, hiszen a harmincegy méteres torony a telek belsejében magasodik. A telek formája ugyan lehetővé tette volna, hogy a torony az útra nézzen, csak éppen az egyházközségnek nem volt pénze egy annyira monumentális templomra. Szüksége volt viszont gyülekezeti házra, illetve lakásokat magában foglaló épületre is, amelyeket szintén ezen a telken kellett elhelyezni.

Az épületegyüttes alaprajza (Forrás: Magyar Építőművészet, 1929. 3. szám)

Schulek ezért egy egészen kis méretű templomot tervezett a telek hosszirányára merőlegesen: mindössze huszonkét méter hosszú és tíz méter széles. Ehhez délről csatlakozik a lakóépület, északról pedig a közösségi ház úgy, hogy a szárnyak távolabbi végei rizalitot képezve kiszélesedtek. Természetesen a kiegészítő részek is követik a templom stílusát, így a Bocskai útra is félköríves záródású ablakok néznek, melyeket rendkívül plasztikus szemöldökpárkányok vesznek körül a földszinten és az attikaemeleten is.

Az épületegyüttes Bocskai úti homlokzata (Fotó: Bodó Péter/pestbuda.hu)

A földszinti ablakok egyébként a hivatali helyiségekhez tartoznak: a lelkésznek és a segédlelkésznek is itt található az irodája. A szárny legnagyobb részét a gyülekezeti terem teszi ki, melyet úgy rendeztek el, hogy a templomban zajló szertartásokat is nyomon lehessen követni onnan. Utóbbiban ugyanis mindössze háromszáz ülőhelyet létesítettek – így örömteli látványt nyújtott a templom, mert szinte minden vasárnap tele volt – nagyobb események alkalmával viszont szűk lett volna, ilyenkor nyitották össze a gyülekezeti teremmel. E szerkezettel számos későbbi evangélikus templom számára adott mintát. A túlsó szárnyban pedig a lakások kaptak helyet: a segédlelkésznek csak egy kisebb jutott, a lelkész és családja viszont négy szoba kényelmét is élvezhette, sőt még cselédjük is volt.

A templombelső a gyülekezeti teremből nézve (Fotó: Bodó Péter/pestbuda.hu)

A homlokzatot fehér vakolat borítja és ez ismétlődik a templomtérben is. Mégsem ez határozza meg a belső látványt, hanem a sok fa, mely igazán barátságos hangulatot kelt. Az úgynevezett koporsóboltozatot a jobb akusztika kedvéért gerendákból állították össze, hiszen azok puha felülete – különösen az ilyen formájú mennyezet esetén – elnyeli a visszhangot. Ma fa borítja a bejárat fölötti orgonakarzat mellvédkorlátját is, eredetileg azonban keresztény szimbólumok voltak rajta. Az önmagában nem meglepő, hogy az ajtók anyaga is fa, de számuk és méretük annál inkább különleges: a főbejáraton kívül ugyanis a gyülekezeti teremből is vezet ide két széles ajtó, melyeket az említett nagyobb ünnepek alkalmával tártak ki.

A gyülekezeti terem, melynek végében láthatók az ünnepi alkalmak idején kitárt ajtók (Fotó: Bodó Péter/pestbuda.hu)

Félköríves felső záródásukat színes üvegablakok tölti ki, melyek aljánál háromkaréjos ívsor, valamint háromszögekből álló pártázat halad. Az ajtólapok betéteibe pedig a neorománra oly jellemző négykaréjos motívumokat faragtak. E stílusban készült a padozat és a szószék is, melyek Jakab Gyula műbútorasztalos műhelyéből kerültek ki. Az oldalfalak ablakaiba is színes üvegeket építettek be, melyek peremét virágok díszítik, a szentélyben nyíló körablakot pedig szinte teljesen elborítják a kék, zöld és aranyszínű díszek, így azok nem is engednek be túl sok fényt. Annak szerepe amúgy is inkább csak a gyönyörködtetés, a tompítással még azzal a jótékony hatással is jár, hogy az esetleges napsütés nem zavarja meg a szertartást.

A templom végében álló oltár fölött színes körablak nyílik (Fotó: Bodó Péter/pestbuda.hu)

A körablak alatt áll ugyanis az oltár, melynek vörösmárvány építménye Raksányi Dezső oltárképét foglalja magába. A vásznon Hitetlen Tamás története elevenedik meg, akinek a fehér ruhába öltözött, feltámadott Jézus megmutatja sebeit. A templomot ezt leszámítva csak keresztény szimbólumok díszítik, pontosabban ma már csak Andrássy Kurta János kovácsoltvas munkája látható a déli oldalfal közepén, a mennyezetet tartó támpillérek törzsein sorakozó görögkereszteket ugyanis eltüntették az ablakokat keretező díszítőfestéssel együtt.

Az oltárkép Hitetlen Tamás történetét ábrázolja (Fotó: Bodó Péter/pestbuda.hu)

A templom alapkövét 1926. szeptember 19-én tették le és két évnyi munka után 1928-ban avatták fel. Belső berendezése azonban a közbejött gazdasági világválság miatt is lassan került a helyére, a vörösmárvány keresztelőmedence 1932-ben, az oltárkép 1933-ban, a Rieger-gyárban készült orgona pedig 1934-ben, Andrássy Kurta János említett műve pedig 1957-ben. A gyülekezet összetartozását az is jelzi, hogy 1989-ben a templom előcsarnoka alatt urnatemetőt létesítettek. Az alapítás századik évfordulóját méltón megünnepelték, június 23-án a Gárdonyi Géza Általános Iskola tornatermében tartottak hálaadó istentiszteletet – ott, ahol 1924-ben minden elindult.

A nyitóképen: A templom és a hozzá tartozó épületszárnyak röviddel az átadásuk után (Forrás: Fortepan/Képszám: 131867)