Mikor a tatárjárás után IV. Béla várak építését szorgalmazta, Budán a Duna mellett magasodó és a folyóval párhuzamosan futó hegy a stratégiai fekvése miatt tálcán kínálta magát egy erődítmény számára. Tökéletes hely volt a királyi palotának is, hiszen a magaslat ugyanúgy méltóságot ad az épületnek, ahogyan az uralkodó is kiemelkedik az ország népéből. Igazán fenséges hatást úgy értek el, hogy a Várhegy déli csücskébe emelték a királyi központot, ahol három oldalról is meredélyek határolták, bár az délről valamivel lankásabb. Utóbbi irányból a Kelenföldi kapun keresztül fel is lehetett jutni a várba, de az igazi közlekedési útvonal északról, a polgárváros, illetve a mai Dísz tér felől vezetett a palotához.

Lux Kálmán akvarellje a budai királyi palota Mátyás király korabeli állapotáról (Forrás: Papp Szilárd: A királyi udvar építkezései Magyarországon 1480–1515, 2005)

A térhez két kaput is nyitottak a várfalon: a keletit a középkorban Szent János kapunak, a nyugatit pedig Zsidó-kapunak nevezték, később előbbit Vízi kapunak majd Ferenc József kapunak, utóbbit pedig Fehérvári kapunak keresztelték át. Miután azonban a törökök elfoglalták Budát, a város elvesztette fényét és azt az 1686-os visszafoglalás után sem nyerte vissza. Mivel nem itt volt már a királyi központ, nem tekintettek rá kiemelt figyelemmel és ezt kifejezte az egykori palotához felvezető út megváltozása is: a Kelenföldi lett a fő kapu pusztán azért, mert a dunai hajóhíd itt, a mai Erzsébet híd környékén keresztezte a folyót. Ez az útvonal tehát megkönnyítette a várba irányuló áruszállítást. De ezt a kaput használták azok is, akik a vár északi részéből akartak a Tabánba eljutni, a XVIII–XIX. században így a lakosság is a palota udvarán haladt keresztül. Ekkoriban az uralkodók még csak ritkán tartózkodtak itt, a kiegyezés után azonban megváltozott a helyzet.

A budai Várhegy és a rajta lévő épületek az 1860-as években készült térképen (Forrás: hungaricana.hu)

Ferenc József és Erzsébet királyné már több időt töltött Budán, és a megnövekedett udvartartás miatt nemcsak az épületeket kellett bővíteni, hanem egy új közlekedési verőeret is kellett kialakítani, hogy a polgári forgalom ne zavarja az udvar nyugalmát és tekintélyét. A tervek elkészítésével a korszak legelismertebb építészét, Ybl Miklóst bízták meg, aki első lépésként kérte a Várhegy krisztinavárosi oldalán fekvő telkek kisajátítását az új útvonal számára.

A királyi palota és környéke egy 1882-es térképen (Forrás: hungaricana.hu)

A királyi palota tervbe vett nagyszabású átépítéséhez is jól jött egy új út, amely a Fehérvári kaputól biztosított lejutást a Tabán felé. Ezt végül csak 1890-re alakítottak ki, a telkek kisajátítása egészen eddig elhúzódott. Vonalvezetése összhangban volt a bővítéssel, ezért nem végig szorosan a várfal alatt vitték, hiszen Ybl a palota krisztinavárosi szárnyát azon kívülre nyújtotta. Ezt szintén a Várhegy alakja indokolta, ami itt már annyira szűk volt, hogy az új udvar és az új épületrész együtt már nem fért fel rá. Utóbbi számára ezért egy magas alépítményt tervezett.

A királyi palota krisztinavárosi szárnya a várfalon kívülre terjedt (Forrás: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára/Klösz György fényképei. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.08.093)

Kivitelezéséhez azonban már nem tudott érdemben hozzájárulni, mert 1891. január 22-én elhunyt. Két hónappal később Hauszmann Alajos került a helyére, aki nemcsak befejezte az új épületrészt, de egy pompás parkot is tervezett elé. Tulajdonképpen ebben is követte elődjét, aki 1874 és 1881 között a palota Duna felőli oldalára tervezett egy kertet és hozzá csodás neoreneszánsz épületet, a Várkert Bazárt.

Az 1895-ös térképen már látható a királyi palota krisztinavárosi szárnya és az új útvonal (Forrás: hungaricana.hu)

A királyi palotát 1905-re északi irányba is bővítették, melynek következtében megszűnt az ottani Palota tér. A nevet ezután a krisztinavárosi szárny alatt elterülő parkosított terület vette át, melyet szerpentinutak által közrefogott zöldfelületek együtteseként rendeztek el. E szerpentinutak – vagy ahogy akkoriban nevezték: kígyóutak – véglegesítése 1893-ra készült el. Fölöttük a Várba vezető új út már nyílegyenesen és meredeken emelkedett észak felé, és a Tábor utca torkolata után egy éles kanyarral fordult vissza az egykori Fehérvári kapu irányába.

A Fehérvári kaput 1892-ben bontották le (Forrás: Nemzeti Hauszmann Program)

Mivel akadályozta a megnövekedett forgalmat, a kaput és a várfal részét képező Fehérvári rondellát 1892-ben lebontották. Erre a sorsra jutott egyébként a szemközti Ferenc József kapu is. A közlekedők a Dísz térre érve jutottak a legmagasabbra, innen az út – amely már a Szent György utca nevet viselte – ismét lejteni kezdett a palota irányába. Ez ugyan már nem annyira meredek, de a maga 3,5 százalékával azért jelentős lejtőnek számít.

A királyi palota fogadóépületének reprezentatív bejárata a Szent György tér felől (Forrás: Fortepan/Képszám: 115848)

Hauszmann az épületegyüttesnek a Szent György tér felé néző, északi oldalán helyezte el a reprezentatív bejáratot, amelyen kocsikkal is át lehetett hajtani. A kapualjon áthaladva egy üvegtetővel fedett udvarba értek, ahol a vendégek kiszállhattak, a kocsi pedig tovább haladt. Az épület déli felén kapott helyet tehát a kijárat. A domborzati viszonyok miatt azonban ehhez építeni kellett egy rámpát is, a lejtő miatt ugyanis a kijárat mintegy négy méterrel a felszín fölé került. A kilencven fokban kanyarodó rámpán a kocsik azután visszajutottak a Szent György térre.

A nagy rondella a várfal déli végét őrzi (Forrás: Fortepan/Képszám: 155815)

A második világháború után nemcsak magát a palotát, hanem a környezetét is rendkívül drasztikusan alakították át: az ostromban megsérültek helyett a régészeti ásatások során feltárt középkori épületrészeket állították vissza. Ezzel együtt a várfal keleti oldala mentén kialakították a keleti felvezető utat, mely a Clark Ádám térről indulva a halad dél felé a nagy rondelláig, ahol egy éles visszafordító után a Savoyai teraszra érkezik. Az út állapota azonban a több évtizedes elhanyagolás következtében nagyon leromlott, ezért a Várkapitányság a Nemzeti Hauszmann Program keretében néhány évvel ezelőtt megkezdte a helyreállítását. Figyelmet fordítottak azonban a Palota út irányából érkező forgalomra is, ahol nemcsak az útburkolat és az Ybl-támfal javítását végezték el, de két nagy befogadóképességű liftet is építettek, melyekkel a Csikós-udvarra lehet feljutni.

Nyitókép: A királyi palota fogadóépületének reprezentatív bejárata a Szent György tér felől (Forrás: Fortepan/Képszám: 115848)