Bartók Béla út: a XI. kerület, vagyis Újbuda modern történetének első fejezete, csipetnyi századfordulós Pest, sőt Párizs a budai oldalon. A Gellért-hegy lábánál nagy ívben kanyarodó főút tényleg a századelő boulevard-jaira emlékeztet, és a kizárólag autókra összpontosító szocialista évtizedek után az elmúlt években szerencsére elkezdett újjáéledni.
Erre épült a Bartók Béla Boulevard kezdeményezés is, amely a Bartók mentén már létező és újonnan megnyíló kulturális helyeket, galériákat, boltokat, kávézókat, éttermeket fogja össze, hogy egységes programsorozatban tegyék élővé a Gellért tér és a Móricz Zsigmond körtér közötti útszakaszt.
Háború előtti képek a Horthy Miklós útról, a mai Bartók Béla útról (Forrás: Fortepan)
De kérdés, mit hoz a közeljövő, miután lezárul a Bartók közepén futó villamosvonalnak és magának az úttestnek a felújítása. A téma az utóbbi hetekben közéleti és közlekedésszakmai viták kereszttüzébe került.
Létezik egy korábbi terv, amely a XI. kerület városfejlesztési koncepciójába is illeszkedve szélesebb járdát és kerékpársávot is álmodik a Bartók Béla útra. Eszerint a két villamosvágány mellett egy-egy autósáv, majd kerékpársáv, ezután parkolósáv s végül kiszélesített járda húzódna a házak között a Bartókon a korábbi két autósávos megoldás helyett. Nemrég azonban napvilágot látott egy olyan terv, mely szerint mégsem valósul meg a forgalomcsillapított útszakasz, helyette továbbra is maradna a két autósáv.
A változtatások ellen kerékpáros felvonulással tiltakoztak a bringások, melyhez a Kortárs Építészeti Központ és a Bartók Béla Boulevard kezdeményezés is csatlakozott. Szerintük a korábbi tervben szereplő, forgalomcsillapított megoldás számos szempontból jobb lenne a városnak és a Bartók szűkebb környezetének is. Akik az élhetőbb, nyugalmasabb, kulturáltabb főváros hívei, nehezen találhatnak kifogásokat a most tiltakozók érvei kapcsán.
Nézzük csak, mivel érvelnek ők! Szerintük már a 2002-es útfelújításkor (mely során a kockaköveket aszfaltra cserélték) téma volt a kerékpáros közlekedés igényeinek figyelembevétele – azóta pedig hatalmas fejlődésen és mennyiségi ugráson ment keresztül a fővárosi kerékpáros közlekedés. Ezután 2010-ben született meg Újbuda kerület és a Budapesti Műszaki Egyetem koncepcióterve a fenti átalakításokkal, 1-1 autós forgalmi sávval, kerékpársávval, parkolóhelyekkel és szélesebb járdákkal.
Erre a tervre hivatkozik Újbuda Városfejlesztési Koncepciója is, amely meghatározza, hogy a kerékpáros közlekedés arányának növekednie kell, és a bicikliutakat be kell kapcsolni a kerékpáros főhálózatba. Ugyanerre törekedett a BKK 2013-as újbudai közlekedésfejlesztési koncepciója, valamint a Bubi bérbiciklik intézkedési terve is. Már most megvan a Bartók Béla út külső szakaszának kerékpárútja, valamint a Fehérvári úton éppen most épül egy igen hosszú kerékpáros útszakasz – mindkettő a Móricz irányában, tehát a Bartók bejáratához tart – melynek túlsó végén pedig a már régóta létező budai Duna-parti kerékpárút húzódik. Teljesen logikus, hogy itt össze kell kötni a kerékpáros útszakaszokat.
Az elmúlt években ráadásul megvalósult a Bartók irányát lefedő, a Móriczot és a Gellért teret is összekötő négyes metró. A Bartókon haladnak a nemrég egybenyitott budai fonódó villamoshálózat járatai is. Így a fejlődő környékbeli tömegközlekedés mellett még több lehetőség nyílna az autósforgalom csillapítására. Ráadásul a Gellért téren már így is csak egy sávban lehet a Bartók felé kanyarodni, így nincs különösebb értelme ezután két sávossá szélesíteni az útvonalat. Különösen azért nem, mert a Bartók külső sávját már eddig is sokan parkoló- és rakodósávnak használták, jellemzően a belső sávban tudott csak normálisan haladni a forgalom. A Szabadság híd jelenlegi lezárása és az építkezések miatti forgalomkorlátozás a Bartókon már most is azt mutatja, hogy a főváros elbírja az autósforgalom csökkentését az érintett szakaszon.
Mindezen fenti fejlemények, érvek és javaslatok ellenére a BKK-ból kivált Budapest Közút nem fogadta el a korábbi terveket, a fővárosi szervek nem adtak tulajdonosi hozzájárulást azok megvalósításához. A terv egyelőre elbukni látszik, ám a tiltakozók hallatják a hangjukat.
Ahhoz, hogy a Budapest legnépesebb kerületének számító Újbuda valódi, minőségi városközpontot kaphasson, hogy Pest felől egy méltó „kapun” jussanak keresztül a Dél-Buda felé tartók, valóban érdemes a korábbi, meglévő, számos érvvel megtámogatott tervet megvalósítani, s a nagy kulturális hagyományokkal rendelkező Bartók Béla utat újra minél inkább élővé tenni, hogy elkerülje több más, immár belvárosi sztrádaként használt, üres bolthelyiségekkel keretezett, pesti sugárút szomorú sorsát.
Hozzászólások
Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!
Bejelentkezés Regisztráció