Sok más belvárosi közterülethez hasonlóan a Batthyány tér is amiatt lett olyan, amilyen, hogy Budapestet megpróbálták alkalmassá tenni a XX. századi motorizációhoz. A II. világháború után egyre több busznak és villamosnak lett itt a végállomása – nem véletlenül, ugyanis a háború után híd állt itt, mégpedig a Kossuth híd.
A Kossuth híd 1955-ben (Fotó: Fortepan)
A híd felépítése a technikai bravúr és a lehetetlen közötti szűk ösvényen egyensúlyozott. A szétbombázott, fázó, éhező városban télen, a romok alól előhúzott vasanyagból, budai villák parkjában talált szálfákból és a dunai uszodák faanyagából 8 hónap alatt épült meg az a híd, amelyet joggal neveztek az élet hídjának, amelyet soha nem szántak szépnek vagy tartósnak, mégis tíz évig szolgálta a budapesti közlekedést.
A német csapatok által elpusztított világszép hidak pótlására, a két part összekapcsolására tervezett félállandó híd tervezője Mistéth Endre volt, aki a kommunizmus logikáját ismerve nem meglepő módon később hét évet töltött börtönben koholt vádakkal úgy, hogy a felesége csak abból tudta, hogy életben van, mert a volt kollégák felismerték Mistéth keze munkáját egy börtönben készített tervrajzon.
A hidat 1960-ban elbontották, majd a metróépítkezés miatt vált a tér építési területté. A metrót 1972-ben adták át, a HÉV itteni végállomásával együtt. Azóta gyakorlatilag egy hatalmas átszállóhely, ahol emberek tízezrei haladnak keresztül anélkül, hogy itt körbenéznének, holott már az is impozáns, ha felsoroljuk az itteni nevezetességeket: A legfiatalabb talán a tér névadójának Batthyány Lajosnak, az osztrák megszállók által kivégzett magyar miniszterelnöknek a 2008-ban felavatott szobra, Stremeny Géza alkotása. A tér 1905-től viseli a mártír miniszterelnök nevét. Előtte a teret 1874-től Bomba térnek hívták, azután az 1834-ben emelt katonai őrház után, amelyben ágyúgolyókat tároltak.
Itt áll Kölcsey Ferenc szobra is. Az 1939-ben elhelyezett szobor valójában másolat, az eredeti Kallós Ede munkája, 1897 és 1919 között Nagykárolyban állt, amelyet a román csapatok pusztítottak el. A fővárosi szobor is viszontagságos történettel rendelkezik. Eredetileg közel két méter magas talapzaton állt, ám 1950-ben a metróépítkezésre hivatkozva elbontották, és csak 1974-ben került vissza a térre, de a saját talapzata nélkül – viszont hogy eltakarják a metró szellőzőjét, építettek mögé egy falat, amelyen a Huszt című vers sokat idézett zárósorai olvashatók.
A tér az 1890-es években (Fotó: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára. HU.BFL.XV.19.d.1.08.045)
A téren a török hódoltság után vásárokat tartottak, ekkor kapta a Felsővásártér nevet. A szabályozatlan Duna-parton hajók kötöttek ki, és innen indult a gyorskocsi járat Bécsbe és Pozsonyba. A Duna szabályozása miatt az 1870-es években a teret jelentősen feltöltötték, amelynek eredményeképp több régi épület bejárata a térszint alá került.
Így járt a Szent Anna-templom és kolostor is a déli oldalon. A 1740-1761 között épült templom egy olyan középkori templom helyére épült, amely a török kort nem vészelte át. A templomba sajátosan nem felmegyünk a lépcsőkön, hanem le. A metróépítkezésre hivatkozva, no meg a Nagy Vezér, Sztálin generalisszimusz, azaz a kommunista vezetők hűbérurának esetleges látogatása miatt 1952-ben felvetették a háborúban súlyosan megsérült templom lebontását. Azonban szerencsére 1954-ben ettől a tervtől elálltak. A belső felújítás 1978–85, míg a külső 1992–97 között készült el.
A téren más házaknál is látható a feltöltés nyoma. A XVIII. században felépült házsor egykori földszintje is a mostani terepszint alá került. E házak közül a 4. számú az egykori Fehér Kereszt fogadó, amelynek a XVIII. században volt néhány nagyon különleges vendége. Itt lakott ugyanis II. József, a kalapos király, aki nem akart a királyi palotában megszállni, illetve a többször megcáfolt legenda szerint a kor legendás kalandora, Giacomo Casanova, sőt a korabeli rossz nyelvek szerint Mária Terézia királynő is itt szervezte meg titkos találkáit.
Az egykori Fehér Kereszt fogadó épülete1936-ban (Fotó: Fortepan)
A tér északi területét a Szent Ferenc Sebei templom és kórház zárja le. A szintén XVIII. századi templomot sem kerülte el a XX. század: Budapest ostromakor megsérült, mind a német, mind az orosz csapatok pusztították a belsejét, és ekkor tűnt el Szent Erzsébet 1267-ben faragott koldusvándorbotja, amelyet Hadik András, a legendás huszár tábornok adományozott a templomnak. E templomot is le akarták bontani az 1950-es években, szintén a szovjet diktátor látogatására készülve, de mivel Sztálin előbb meghalt, mint hogy bejárta volna a magyar tartományát, a templom megmenekült.
A téren egy nagyobb épületről nem szóltunk, a néhány éve megújított Vásárcsarnokról, amely az egykori postakocsi-állomás és a Barna oroszlánhoz címzett fogadó helyén épült 1900–1902 között Klunzinger Pál tervei szerint. Ez lett a főváros VI. számú vásárcsarnoka. Ezen épület története is tartalmaz némi furcsaságot: a két világháború között a csarnok forgalma annyira visszaesett, hogy 1936-ban felmerült az az ötlet, hogy teniszcsarnokká alakítsák.
A tér ma tehát egyvelege egy XX. századi forgalmi csomópontnak – amelyben egy ilyen csomópont minden hátránya érvényesül – és Buda egy történelmi terének, ami teljesen láthatatlan a közlekedési csomóponttól. Remélhetően a felújítás után a tér olyanná válik, hogy nemcsak átszállnak itt az utasok, hanem jól is érzik magukat, és rá tudnak csodálkozni annak érdekes és értékes történelmére.
Hozzászólások
Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!
Bejelentkezés Regisztráció