Elfogadta a kormány a Közlekedési Múzeum javaslatát: a kabinet felgyorsítja az új múzeumi beruházást, amelynek előkészítési munkálatai már jövőre elkezdődnek – közölte a Közlekedési Múzeum.

A közlemény szerint a pénteki döntés értelmében előre lehet hozni egyes munkafázisokat, így a bontásokat, a korábban szennyezett járműjavító talajának környezeti kármentesítését, néhány kisebb épület rekonstrukcióját. Mint írták, a kormányzati döntést a gazdaság újraindításáért felelős operatív törzs készítette elő, ahogy ezt az operatív törzs vezetője, Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminiszter már szeptember elején bejelentette.

Az Északi Járműjavító főépülete a Kőbányai úton, itt alakítják ki az új Közlekedési Múzeumot (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Az Északi Járműjavító 2022-től hivatalosan is a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum otthonává válik, mivel a kormánydöntés értelmében a terület vagyonkezelését a Közlekedési Múzeum veszi át az állami vagyonkezelőtől. Ezzel a Dízelcsarnok és környéke az intézmény kezelésébe kerül.

Felidézték, hogy amióta a Közlekedési Múzeum bezárta kapuit a Városligetben és az akkor még álló épületet visszavette a vagyonkezelő, az intézménynek nem volt főépülete. A Kormány ezen döntésével hivatalosan is az Északi Járműjavító vált a múzeum új otthonává. Az Északi Járműjavító Dízelcsarnokát a MÁV 2009-ben zárta be, azóta üresen áll. Jelenlegi állapotában egy időszaki kiállítás keretében tekinthető meg, amely még október végéig, csütörtöktől vasárnapig látogatható.

Az Északi Járműjavító Dízelcsarnoka (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Az új Közlekedési Múzeum tervezésére 2018-ban nemzetközi építészeti tervpályázatot írt ki a Múzeum, amit a New York-i székhelyű Diller Scofidio + Renfro építésziroda nyert meg. A tervezés több mint egy éve zajlik, a vázlattervek elkészültek, az építési engedélyezés még idén megindul.

A Diller Scofidio + Renfro építésziroda látványterve (Forrás: MMKM)

Mint a közleményben megjegyezték, egy ilyen régi ipari csarnok rekonstrukciójának tervezése még egy vadonatúj múzeumépület tervezésénél is nagyobb kihívás, a megmaradt szerkezeti elemeket, ajtókat, ablakokat, volt darukat, különböző vasúti berendezéseket egyesével kellett felmérni és az építési engedélyek megszerzése után még további egy évnyi tervezési munka van hátra a kiviteli tervek elkészültéig, amelyek minden apró részletre kiterjedően megadják majd a kivitelezőnek, mit kell megőrizni a régi csarnokból és mit kell átépíteni.

Ez alapján a Dízelcsarnok múzeummá történő átépítése leghamarabb csak 2023-ban kezdődhet meg. A most előrehozott projektelemek azonban felgyorsítják a beruházást azzal, hogy az aprólékos tervezést nem igénylő beruházási elemek megvalósítása már jövőre megkezdődhet.

Forrás: MTI

Nyitókép: Az új Közlekedési Múzeum látványterve (Forrás: MMKM)