Online fórumon mutatta be a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) a Városliget környezete és benne a Szegedi úti új közúti-villamos felüljáró, illetve a kapcsolódó új Rákosrendező állomás közlekedésfejlesztési tanulmányterveit. A Városliget környékén tervezett közlekedési fejlesztések megvalósítása a feltétele annak, hogy a park autómentes legyen, a Kós Károly sétányt le lehessen zárni a forgalom elől, hogy a Városligetben meg lehessen tiltani a parkolást, és a Hősök tere is mentesüljön az autóktól, illetve új összeköttetések létesüljenek Zugló és Angyalföld között – jelezte Facebook-oldalán Vitézy Dávid, a BFK igazgatója.

Mint mi is megírtuk, 2021 év eleje óta zajlik a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa és a kormány döntése alapján a Városliget autómentesítését szolgáló közlekedési fejlesztések előkészítése. Ennek része, hogy a BFK megrendelésére készül a Szegedi út vonalában a Rákosrendező fölött átívelő új híd terve  – amely közúti, villamos, gyalogos- és kerékpáros-kapcsolatokat biztosít –, valamint egy 1500 férőhelyes új P+R parkoló terve a Mexikói útnál, emellett sok kisebb Városliget környéki forgalomtechnikai beavatkozás is várható.

A Szegedi úti felüljáró (forrás: Vitézy Dávid/Facebook)

Vitézy kiemelte: a fejlesztés alapvető célja, hogy minél többen autó helyett vagy az autóról közösségi közlekedésre átszállva közlekedjenek, megszűnjön a Városligeten áthaladó autóforgalom, továbbá a XIII. és XIV. kerület között közvetlen összekötés nyíljon anélkül, hogy az M3-as forgalma Angyalföld vagy Zugló belső úthálózatát terhelné.

Azt is hangsúlyozta, hogy régóta hiányzó kapcsolatot pótol a Szegedi úti felüljáró a XIII. és XIV. kerületközpontok között, és lehetőséget biztosít a 3-as villamosgyűrű meghosszabbítására, a közúti, a kerékpáros- és a gyalogosközlekedés feltételeinek javítására is.

A Városliget környezetében tervezett fejlesztések (forrás: bfk.hu)

Ez a híd Rákosrendező fölött már az 1950-es évek óta szerepel a tervekben, ma is része a főváros hivatalos dokumentumainak. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa 2019-ben döntött arról, hogy meg kell építeni, tehát a főváros jelenlegi vezetése is támogatja. A BFK 2020-ban kapta meg a tervezési feladatot – mutatott rá.

Azt is kiemelte, hogy Zugló és Angyalföld a két legnépesebb pesti kerület, ráadásul a felüljáró mindkét oldalán gyorsan fejlődő területek vannak. Tarthatatlan tehát az, hogy itt a jövőben is hatalmas kerülővel lehessen átjárni.

Az új M3-as fölötti felüljáró a villamossal (fotó: Vitézy Dávid/Facebook)

Jelezte, hogy a tavaly év végére elkészült tanulmányterveket mind a két érintett kerület, valamint a főváros is támogatta. Ugyanakkor számos észrevételt, kiegészítést tettek, ezeket a szakértők most elemzik, és az online fórumot is ezért tartották.

A felüljárón át a Béke térig tervezik a villamost. Az előzetes elemzések azt mutatják, hogy a 3-as körgyűrűt érdemes a Göncz Árpád városközpontig, sőt Óbudáig folytatni. Másrészt a 69-es villamos egyik ága a Lehel térig mehetne, onnan pedig a későbbiekben a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos visszaépítésével Dél-Buda felé – ismertette.

 A Szegedi úti felüljáró a mai környezetében (fotó: Vitézy Dávid/Facebook) 

A jövőben a villamos egyik legfontosabb feladata lesz, hogy az utasok átszállhatnak róla Rákosrendezőn a vasútra. Ha megvalósul a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia, a jelenlegi vonatszám kétszerese áll majd itt meg, és akkor napi 35 ezres forgalom kalkulálható. Így a váci és veresegyházi vonalak felől fontos, új átszállókapcsolat jönne létre akár a Bosnyák tér, akár a Göncz Árpád városközpont és Óbuda felé – összegezte Vitézy.

A tervek szerint még 2022-ben elkészülnek az engedélyezési tervek, és meglesz az építési engedély. A BFK a tervezés során továbbra is folyamatosan egyeztet minden érdekelttel – summázta.

Nyitókép: Távlati vízió: a Szegedi úti felüljáró, Rákosrendező vasútállomás, Kisföldalatti állomás, Rákosrendező távlati városfejlesztés (forrás: Vitézy Dávid/Facebook)