A lakosság, illetve pontosabban a gyermekek közlekedési ismereteinek növelését kívánta szolgálni az 50 évvel ezelőtt átadott városligeti KRESZ-park. Ez a különleges pálya 1975 tavaszán nyílt meg, alapjaiban egy gyerekméretű, azaz arányosan lekicsinyített úthálózat kereszteződésekkel, táblákkal, forgalmi helyzetekkel, ahol a kicsik kerékpározva, rollerezve játékosan ismerhetik meg a közlekedés szabályait.

Egy korábbi park 1965-ben a XIII. kerületben (Fotó: Fortepan/Képszám: 141263)

A közlekedési park szükségességét a baleseti statisztikák is alátámasztották, 1974-ben 1066 gyermekeket is érintő közlekedési baleset történt, sok gyereket gyalogátkelőn ütöttek el. Nem véletlen, hogy a Fővárosi Közlekedésbiztonsági Tanács és az Országos Közlekedésbiztonsági Tanács mindenképp javítani kívánta a gyerekek közlekedési ismereteit. A Fővárosi Közlekedésbiztonsági Tanács (FKBT) közlekedési parkok építésére hirdetett programot, Budapesten ezért készült el a VIII. kerületben, az akkori Asztalos Frigyes Ifjúsági Parkban, azaz az Orczy kertben, Kőbányán a Barátság, ma Óhegy parkban, valamint a „központi” közlekedési park a Városligetben. A Hétfői Hírek 1975. március 24-én ezt írta:

„Az OKBT, az FKBT, valamint a közlekedésbiztonsággal foglalkozó szervek különös figyelmet fordítanak a gyermekbalesetek megelőzésére. A szakemberek szerint ez elsősorban a gépkocsivezetők magatartásán, figyelmén múlik. Minden autósnak tudomásul kell vennie: a gyermekek nehezen tudnak alkalmazkodni az erősen motorizált környezethez. Tény azonban, hogy a megelőzés hathatós fegyvere lehet a gyerekek rendszeres és szakszerű KRESZ-oktatása. Az elméleti oktatás azonban korántsem elegendő, a gyermekeknek a gyakorlatban kell megtanulniuk a legalapvetőbb szabályokat. Ehhez pedig minél több közlekedési KRESZ-parkra van szükség.”

Mivel a szocialista rendszer egyik legnagyobb ünnepe, a rendszert legitimáló esemény évfordulója április 4-e volt (hivatalosan e napon foglalta el az ország teljes területét a Vörös Hadsereg, míg a valóságban egy héttel később), ezért a park megnyitását természetesen az 1975. április 4-i ünnepségekhez kötötték.

Forgalmi dugó a frissen megnyitott városligeti parkban (Fotó: Fortepan/Képszám: 195636)

Az országban ekkor már voltak KRESZ-parkok, papíron 300, ezeknek egy része elavult, más részük elhanyagolt volt, és egyik sem volt annyira komplex, mint a városligeti.

A Városligetben, az akkori Közlekedési Múzeum előtt kialakított 30 000 négyzetméteres parkban az 1970-es évek közlekedését modellezték, egy-  és kétsávos utakat alakítottak ki, közlekedési lámpák, sőt fénysorompó is volt, illetve körforgalom is. Ez azért érdekes, mert Magyarországon az 1990-es évekig egyetlen körforgalom volt csak, a Clark Ádám téren, amely általában közlekedéstechnikailag nem is körforgalomként működött, ennek ellenére a gyerekek számára építettek egy ilyen útszakaszt is.

A közlekedési parkok – így a városligeti park – használatára a rendőrség is buzdította az embereket. A Magyar Rendőr című lap 1978. augusztus 26-i számában a rendőrség illetékese az alábbiakat nyilatkozta:

„A szülőktől pedig azt kérem, hogy a gyermekek közlekedésre nevelésében aktívan vegyenek részt, hiszen a szülői példamutatás e téren különösen nagy súllyal esik latba. Használják ki az olyan lehetőségeket, mint a városligeti KRESZ- park. Egyébként Budapesten még közel 100 hasonló KRESZ-park van”

A korabeli képek alapján a városligeti parkban a megnyitása után nagy élet volt, kis pedálos autókkal, kerékpárokkal gyakorolhattak a gyerekek. A park azonban idővel lassan-lassan leromlott, a Napi Magyarország 1999. augusztus 30-án írta le az alábbi szomorú sorokat:

„A városligeti KRESZ-park az odalátogató gyerekeket volt hivatott szolgálni, akik védett, biztonságos környezetben sajátíthatták el a közlekedési szabályokat. Azért a múltidő, mert nemrégiben eltüntették a parkból a jelzőtáblákat. A kibelezett közlekedési lámpákon túl (mert azokat már régebben tönkretették) mindössze néhány földből kiálló alumíniumcsonk sejteti a hely eredeti funkcióját.”

A 2024-es felújításkor készült kép a parkról (Fotó: Városliget Zrt.)

Nemcsak a táblák és a lámpák tűntek el, de az útfestés is megkopott, a szervezett foglalkozások megszűntek. Azonban a park, bármennyire is már csak halvány mása volt önmagának, az ezredforduló környékén, nem szűnt meg, civil összefogással 2006-ban némileg meg is újult. 

Sőt nem is olyan régen, egy éve, 2024-ben ismét felújították, immár napjaink közlekedési gyakorlatához igazodva. Az oktatópályán reptér és elektromos töltőállomás is található, a gyerekek pedig a KRESZ-táblák mellett a kerékpározás és a rollerezés szabályaival is megismerkedhetnek. Erről a PestBuda is hírt adott.

Nyitókép: A városligeti KRESZ-park a megnyitásakor (Fotó: Fortepan/Képszám: 195634)