Megmutatjuk, hogy milyen lesz a megújuló Nyugati pályaudvar

2022. március 26. 15:00

Egy világhírű brit építésziroda nyerte meg a Nyugati pályaudvarra és környezetének fejlesztésére kiírt nemzetközi tervpályázatot. A zsűri azért döntött így, mert az új terv tiszteli Budapest építészeti örökségét, és jól illeszkedik a környező városrész szövetébe – hangzott el a mai eredményhirdetés után.

Ma hirdették ki az eredményét annak a nemzetközi tervpályázatnak, amelyet a Budapest Fejlesztési Központ tavaly októberben írt ki a Nyugati pályaudvar és a környező városrész megújítására, fejlesztésére. Tizenkét nemzetközileg elismert építésziroda munkája közül kellett döntenie a zsűrinek, amely végül egy brit építésziroda, a Grimshaw Architects tervét ítélte a legjobbnak – jelentették be  a Szépművészeti Múzeumban tartott március 26-i eredményhirdetésen.

A következő lépés a részletes tervek elkészítése lesz, amelyet a győztes építésziroda készíthet – közölte Facebbok-oldalán Fürjes Balázs államtikár, a zsűri elnöke, aki azt is kiemelte, hogy a győztes csapatban magyar építészek is dolgoztak: a Nautes iroda munkatársai.

A nyertes pályamunkát cikkünk illusztrációjaként mutatjuk be.

A Podmaniczky út mentén felszámolják a rozsdaövezetet, és egészen a Városliget térségéig elnyúló zöld folyosót alakítanak ki új fákkal, játszóterekkel és kutyás élményparkkal (Forrás: Facebook/Fürjes Balázs)

Új felszíni csarnok készül a Nyugati mögött, amely kékre festett acélszerkezetével és faburkolatával az Eiffel-csarnok előtt tiszteleg (Forrás: Facebook/Fürjes Balázs)

A tervek megvalósulásával a Nyugati pályaudvar egy korszerű, háromszintes pályaudvarként fog újjászületni. A Nyugati Eiffel-csarnoka mögött egy új, 13 vágányos vasúti csarnok épül, amely megjelenésében egyszerre lesz modern, és egyszerre fog igazodni a már meglévő csarnokhoz. A felszín alatt egy 6 vágányos mélyállomást hoznak létre, amely eleinte még fejpályaudvarként fog működni, de úgy fogják kialakítani, hogy könnyen tudjon majd csatlakozni a szintén a jövőben megépítendő Duna alatti összekötő vasúti alagúthoz.

Keresztmetszet a megújuló Nyugati pályaudvarról (Forrás: Facebook/Fürjes Balázs)

Szintén innen lehet majd megközelíteni az északi és a déli HÉV-vonalak föld alatti összekötésével megvalósítandó M5-ös metrót is, amelynek megállója a mélyállomás alatt kap helyet. Az Eiffel-csarnokból egy új közösségi teret hoznak létre üzletekkel, kávézókkal, rendezvénytérrel és éttermekkel – derül ki az államtitkár bejegyzéséből.

A felszín alatt egy hatvágányú mélyállomást hoznak létre, ezzel is növelve a fogadható vonatok számát (Forrás: Facebook/Fürjes Balázs)

Ahogyan az Fürjes Balázs bejegyzéséből is megtudható, a tervek kiterjednek a Nyugati közvetlen környezetére is. Ezek alapján a Nyugati pályaudvar és a Podmaniczky utca közötti rozsdaövezetet teljesen felszámolnák, és a helyén egy egészen a Városliget térségéig hosszan elnyúló zöld folyosót alakítanának ki új fákkal, korszerű játszóterekkel és kutyás élményparkkal.

A Nyugati Eiffel-csarnokából a meglévő vágányok felszámolását követően egy új közösségi teret hoznak létre üzletekkel, rendezvénytérrel, kávézóval és éttermekkel (Forrás: Facebook/Fürjes Balázs)

A Nyugati téren a felüljáró elbontásával és a gépjárműforgalom száműzésével egy teljesen új, gyalogosbarát környezetet hoznának létre. Nem meglepő, hogy az Eiffel-csarnok mögött felépítendő új vasúti csarnok is elsősorban ebből a két irányból lesz majd megközelíthető.

A Nyugati pályaudvar korszerűsítése kulcsfontosságú a fővárosi és elővárosi vasúti forgalom fejlesztésében. Ugyanis a tervek és számítások szerint a vasút fejlesztésével az agglomerációban élők jelentős része részesítené előnyben a közösségi közlekedést az autó helyett. Ezáltal csökkenne a budapesti gépjárműforgalom, ami amellett, hogy csökkenti a környezet károsodását, növeli az életminőséget is.

A tervek kiterjednek a Nyugati térre is: teljesen száműznék a térről a gépkocsiforgalmat és egy gyalogosbarát környezetet hoznának létre (Forrás: Facebook/Fürjes Balázs)

A győztes tervezők tehát, akik elkészítheti a Nyugati pályaudvar és a környező városrész megújításának részletes terveit, a Nagy-Britanniából érkezett Grimshaw Architects csapata, amelynek a magyar Nautes iroda munkatársai is tagjai voltak.

A második helyen holtversenyben a francia AREP Group Architectes és az osztrák Albert Wimmer tervezőirodák pályaművei végeztek. Megvásárolta még a kiíró a japán KKAA Kengo Kuma & Associates és a magyar M-Teampannon közös pályaművét.

A brit Grimshaw Architects 1980-ban alakult Londonban, és mára már összesen hét irodájuk van szerte a világban: Londonban, Los Angelesben, New Yorkban, Párizsban, Dubaiban, Melbourne-ben és Sydney-ben). Nekik köszönhetően újult meg a London Bridge pályaudvar, ahol évente 90 millió utas fordul meg, a vasútállomás számos építészeti díjat kapott. Ugyancsak számos elismerést kapott az általuk tervezett Waterloo és a Paddington vasútállomás épülete is.

Forrás: Facebook/Fürjes Balázs

Nyitókép: A megújuló Nyugati pályaudvar a Nyugati tér felől nézve (Forrás: Facebook/Fürjes Balázs)

Összesen 6 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


Az Eiffel-csarnok mögött tervezett 13 vágányos fedett állomás jó ötlet, ugyanakkor nem értem, miért kell kitiltani a csarnokból a vonatokat, hogy egy sivár lekövezett felesleges tér jöjjön létre.


Valóban érthetetlen miért nem lehet a csarnok funkcióját megtartani, mondjuk az IC-k, vagy legalább nemzetközi vonatok, nosztalgiavonatok számára? Minek egy közösségi tér? Amúgy is tendencia, hogy felújításkor semmit nem arra használnak, amire tervezték, amire épült, vagy az egykori reprezentatív bejáratok helyett újakat alakítanak ki. Ettől eltekintve egész jónak tűnik a terv.


En sem ertem, hogy miert kell egy uj csarnok. Ki es miert hasznalna egy ures teruletet kozossegi terkent (vagy kavezo, koncert/konferencia terem, etc. semmitmondo baromsag)? Vagy tartsa meg az eredeti funkciojat az Eiffel csarnok, vagy legyen valami uj, ertelmes, es fenntarthato funkcioja.
Ami nekem ennel is nagyobb baj: korulbelul, annyi tortent itt, hogy levezetnek egyes vonatokat a fold ala, majd leterkovezik a Nyugati koruli teruletet - gondolom a legolcsobb piszkosszurke igenytelen terkovel - meg elultetnek egy par fat. Ezert kar volt kiirni a palyazatot, ezt egy elsoeves hallato is osszedobta volna ugyanilyen szinvonalon, ingyen. Semmi ujragondolasa nem tortent a teruletnek.
Viszont, ugy latom lesz egy 65 savos Vaci utunk. Tovabbra is rendeljunk mindent ala az autosoknak! Gratulalok hozza...

Válaszok:
persona | 2022. március 27. 18:38
Sándor | 2022. március 31. 10:16

En nem latok 65 savot. Epp ellenkezoleg. Latok ket kerekparsavot es ket villamosvaganyt a feluljaro helyen ami hatalmas elorelepes lenne a mostani allapothoz kepest.
Barcsak a Keletinel is villamosvonal kerulne a pocsek feluljaro es a sok rohadt auto helyere.

Ami a csarnokot illeti. Meg veletlenul se higgye senki, hogy kongani fog az uressegtol ugyanis 13 felszini vagany gyalogosforgalmat valahol el kell majd vezetni, hiszen 3-as metro ide, 5-os metro oda a legtobben tovabbra is a korut iranyaba fogjak majd elhagyni a Nyugatit a gurulos borondjeikel, stb. hiszen a repteri gyorsvasut vegallomasa is itt lesz. Azt is be kell kalkulalni, hogy a palyaudvar forgalma a tobbszorosere fog noni az elkovetkezendo evtizedek vasutfejleszteseinek koszonhetoen. Ilyen iszonyatos tomeget nem lehet nehany meter szeles, bufekkel es ujsagarusokkal telerakott jardakon elvezetni. Egy modern nemzetkozi fopalyaudvar gordulekeny es mindenekelott biztonsagos uzemeltetesehez tagas, szellos, vilagos, tehat konnyen atjarhato ill. atlathato utasfogado epuletekre van szukseg. En egyebkent meg igy is aggodom, hogy a Nyugati nem fogja majd elbirni azt a forgalmat amit az ide erkezo 25 villamos, metro es vasuti vagany general majd azok utan, hogy folduzzasztjak a nemzetkozi a tavolsagi es az elovarosi forgalmat is a regota vart vonalfejlesztesekkel. Az Esztergomi vonal felujitasanak utoeletebol le kellene vonni a tanulsagokat es szerintem peldaul a Deli palyaudvar teruletet sem lenne szabad elkotyavetyelni, mert a jovoben meg raszorulhat Budapest a jelenleg foloslegesnek tuno vaganyok jelentette kapacitasra...

Amit kifogasolok egyebkent a csarnokkal kapcsolatban az a mozgojardak hianya, az utasoknak ugyanis tobb szaz metert kell majd gyalogolniuk a vonatoktol a korutig ami sokak szamara nagyon megterhelo lesz kulonosen gyerekekkel, csomagokkal, stb.

Emlitesre kerult a terkoburkolat. Ilyen helyeken, a repuloterekhez hasonloan kizarolag akadalymentes es tukorsima jarofelulet elfogadhato az epuleten belul es kivul egyarant, hiszen a borondok kerekeit mindenfele bordazat lassitja extra terhet rova ezzel az utasra, tovabba jelentos merteku folosleges hatterzajt is general ami sima felulet eseten magatol ertetodoen sokkal kisebb.


Nos Barcelonában van egy üres csarnok, az Estació Barcelona Nord. A vonat megszűnt. Oldalában buszvégállomás van. Szörnyen sivár lett belül:
https://www.google.com/maps/pl..+Barcelona+Nord/@41.3934311,2.1821856,3a,75y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipNMOYlNcplvdOsuNT_SPkv6BtlAwirX7K00n7wq!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipNMOYlNcplvdOsuNT_SPkv6BtlAwirX7K00n7wq%3Dw203-h152-k-no!7i4032!8i3024!4m15!1m8!3m7!1s0x12a49816718e30e5:0x44b0fb3d4f47660a!2sBarcelona,+Spanyolorsz%C3%A1g!3b1!8m2!3d41.3873974!4d2.168568!10e5!3m5!1s0x12a4a347ca2e6caf:0xdd8bc0816767881e!8m2!3d41.3937161!4d2.181942!10e5?hl=HU


Sajnos a képek nem jöttek át.



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó