Ma hirdették ki az eredményét annak a nemzetközi tervpályázatnak, amelyet a Budapest Fejlesztési Központ tavaly októberben írt ki a Nyugati pályaudvar és a környező városrész megújítására, fejlesztésére. Tizenkét nemzetközileg elismert építésziroda munkája közül kellett döntenie a zsűrinek, amely végül egy brit építésziroda, a Grimshaw Architects tervét ítélte a legjobbnak – jelentették be  a Szépművészeti Múzeumban tartott március 26-i eredményhirdetésen.

A következő lépés a részletes tervek elkészítése lesz, amelyet a győztes építésziroda készíthet – közölte Facebbok-oldalán Fürjes Balázs államtikár, a zsűri elnöke, aki azt is kiemelte, hogy a győztes csapatban magyar építészek is dolgoztak: a Nautes iroda munkatársai.

A nyertes pályamunkát cikkünk illusztrációjaként mutatjuk be.

A Podmaniczky út mentén felszámolják a rozsdaövezetet, és egészen a Városliget térségéig elnyúló zöld folyosót alakítanak ki új fákkal, játszóterekkel és kutyás élményparkkal (Forrás: Facebook/Fürjes Balázs)

Új felszíni csarnok készül a Nyugati mögött, amely kékre festett acélszerkezetével és faburkolatával az Eiffel-csarnok előtt tiszteleg (Forrás: Facebook/Fürjes Balázs)

A tervek megvalósulásával a Nyugati pályaudvar egy korszerű, háromszintes pályaudvarként fog újjászületni. A Nyugati Eiffel-csarnoka mögött egy új, 13 vágányos vasúti csarnok épül, amely megjelenésében egyszerre lesz modern, és egyszerre fog igazodni a már meglévő csarnokhoz. A felszín alatt egy 6 vágányos mélyállomást hoznak létre, amely eleinte még fejpályaudvarként fog működni, de úgy fogják kialakítani, hogy könnyen tudjon majd csatlakozni a szintén a jövőben megépítendő Duna alatti összekötő vasúti alagúthoz.

Keresztmetszet a megújuló Nyugati pályaudvarról (Forrás: Facebook/Fürjes Balázs)

Szintén innen lehet majd megközelíteni az északi és a déli HÉV-vonalak föld alatti összekötésével megvalósítandó M5-ös metrót is, amelynek megállója a mélyállomás alatt kap helyet. Az Eiffel-csarnokból egy új közösségi teret hoznak létre üzletekkel, kávézókkal, rendezvénytérrel és éttermekkel – derül ki az államtitkár bejegyzéséből.

A felszín alatt egy hatvágányú mélyállomást hoznak létre, ezzel is növelve a fogadható vonatok számát (Forrás: Facebook/Fürjes Balázs)

Ahogyan az Fürjes Balázs bejegyzéséből is megtudható, a tervek kiterjednek a Nyugati közvetlen környezetére is. Ezek alapján a Nyugati pályaudvar és a Podmaniczky utca közötti rozsdaövezetet teljesen felszámolnák, és a helyén egy egészen a Városliget térségéig hosszan elnyúló zöld folyosót alakítanának ki új fákkal, korszerű játszóterekkel és kutyás élményparkkal.

A Nyugati Eiffel-csarnokából a meglévő vágányok felszámolását követően egy új közösségi teret hoznak létre üzletekkel, rendezvénytérrel, kávézóval és éttermekkel (Forrás: Facebook/Fürjes Balázs)

A Nyugati téren a felüljáró elbontásával és a gépjárműforgalom száműzésével egy teljesen új, gyalogosbarát környezetet hoznának létre. Nem meglepő, hogy az Eiffel-csarnok mögött felépítendő új vasúti csarnok is elsősorban ebből a két irányból lesz majd megközelíthető.

A Nyugati pályaudvar korszerűsítése kulcsfontosságú a fővárosi és elővárosi vasúti forgalom fejlesztésében. Ugyanis a tervek és számítások szerint a vasút fejlesztésével az agglomerációban élők jelentős része részesítené előnyben a közösségi közlekedést az autó helyett. Ezáltal csökkenne a budapesti gépjárműforgalom, ami amellett, hogy csökkenti a környezet károsodását, növeli az életminőséget is.

A tervek kiterjednek a Nyugati térre is: teljesen száműznék a térről a gépkocsiforgalmat és egy gyalogosbarát környezetet hoznának létre (Forrás: Facebook/Fürjes Balázs)

A győztes tervezők tehát, akik elkészítheti a Nyugati pályaudvar és a környező városrész megújításának részletes terveit, a Nagy-Britanniából érkezett Grimshaw Architects csapata, amelynek a magyar Nautes iroda munkatársai is tagjai voltak.

A második helyen holtversenyben a francia AREP Group Architectes és az osztrák Albert Wimmer tervezőirodák pályaművei végeztek. Megvásárolta még a kiíró a japán KKAA Kengo Kuma & Associates és a magyar M-Teampannon közös pályaművét.

A brit Grimshaw Architects 1980-ban alakult Londonban, és mára már összesen hét irodájuk van szerte a világban: Londonban, Los Angelesben, New Yorkban, Párizsban, Dubaiban, Melbourne-ben és Sydney-ben). Nekik köszönhetően újult meg a London Bridge pályaudvar, ahol évente 90 millió utas fordul meg, a vasútállomás számos építészeti díjat kapott. Ugyancsak számos elismerést kapott az általuk tervezett Waterloo és a Paddington vasútállomás épülete is.

Forrás: Facebook/Fürjes Balázs

Nyitókép: A megújuló Nyugati pályaudvar a Nyugati tér felől nézve (Forrás: Facebook/Fürjes Balázs)