Gazdagrét felépítéséről 40 éve döntöttek véglegesen

Írta: Domonkos Csaba

2021. márc. 10. 9:00

Budapest nyugati határában, a XI. kerületben áll egy lakótelep, amelynek életét egy nagysikerű szappanopera keretében a televízió képernyőjén is nyomon követhettük az 1980-as és 1990-es években. Gazdagrét megépítéséről 40 éve, 1981 márciusában döntöttek véglegesen.

A budapesti lakótelepek között egyedülálló Gazdagrét. A budai hegyekben található, nagyon jól körülhatárolható, és igen népszerű lakóhely ma is, az életét pedig egy szappanopera kísérte végig éveken keresztül. 

A XI. kerületi gazdagréti lakótelep felépítéséről a főváros akkori vezetése 1981 márciusában döntött. A Magyar Nemzet 1981. március 12-én ezt írta:

„A fővárosi tanács végrehajtó bizottsági ülésén szerdán jóváhagyott beruházási program szerint már 1988-ban átadják az első ütem csaknem 1300 lakását. Ezek alapterülete átlagosan 53 négyzetméter lesz. Az otthonok zömmel egy plusz két félszobából állnak majd, de épülnek nagyobbak is. Az épületek eltérő magasságúak lesznek: az emeletek száma a telep széleinek irányában lépcsőzetesen csökken. Középen tizenegy, a külső karéjban hétszintes házakat telepítenek.”

A további tervek között szerepelt két iskola, óvoda és két bölcsőde, valamint gyógyszertár felépítése is. A területen az első lakásokat már 1983-ban át kívánták adni. A teljes beruházás költségét 4 milliárd forintra tették.

Gazdagrét 1990-ben (fotó: Fortepan/Képszám: 76271) 

A lakótelep általános tervét Jurcsik Károly vezetésével a Lakóterv gárdája készítette el. A munkát a Győri Állami Építőipari Vállalat kezdte meg, később kapcsolódott be a munkába a 43. számú Állami Építőipari Vállalat.

A lakótelep területe korábban jórészt gyümölcsös volt, összesen csak 87 lakás szanálására került sor, azaz nem egy meglévő lakóterületre épültek a panelházak.

Ennek ellenére az építőket érte meglepetés, a Nevegy utcában a földmunkák kezdetekor 120 centiméteres mélységben sírfoltokat találtak. A meginduló régészeti feltárás nyomán kiderült, hogy a területen római kori síremlékek és egy középkori település maradványai találhatók. A római kori település nyomai azonban nem kerültek elő.

Természetesen Gazdagrét beépítésére a tervek nem az 1980-as évek elején születtek, már 1940-től születtek elképzelések a terület beépítésére, és a paneles lakótelepépítések kezdetekor, már 1970-ben pályázatot írtak ki a gazdagréti beruházásra. Az akkori elképzelések még egy másfajta lakótelepet álmodtak ide, kisebb mértékű beépítéssel, de végül 1978-ban a Lakóterv már egy sűrűbb beépítésű városrész megtervezésére kapott felkérést.

Ezeket a terveket végül 1981-re készítették el, és ezt hagyta jóvá 1981 márciusában a Fővárosi Tanács.

A tervekkel, a budai domboldalba építendő lakóteleppel már 1983-ban sem volt mindenki elégedett. A Magyar Nemzet 1983. november 16-án „Szegény Gazdagrét” címmel írt cikket, amiben a következőket olvashattuk:

„Ha a tervezőn múlott volna. akkor a terep, a völgy adottságait tartották volna döntő szempontnak – teszi hozzá az építész. Világos azonban, hogy végül is mi lett a fontosabb: a műszaki, gazdasági követelményeknek a tizenegy- tizenkét szintes épületek felelnek meg leginkább. Ha csak két emeletet „levennének”, jócskán megnövekednének az egy lakásra jutó fajlagos költségek. Vagyis: a pillanatnyi árszámvetés szerint így a legolcsóbb építeni.

(…)

Jurcsik igyekezett úgy elhelyezni a házakat, hogy minél több kerüljön belőlük a völgybe. A déli lejtőn pedig ötszáz lakást teraszházban képzelt el, egymástól elcsúsztatott szintekkel, hogy valahol mégis legyen valami más.”

Azonban 1980-as években a pénz volt az úr, illetve annak egyre égetőbb hiánya. Az első lakást a Regős utca elején 1984. március 21-én adták át. Érdekes vagy inkább jól kiszámított egybeesés, hogy a Gazdagréti lakótelep első lakása egyben a 200 000. távfűtött lakás is volt az országban.

Gazdagrét manapság (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu) 

Az első ház még magában állt, még a busz sem járt arra, hiszen a gazdagréti buszközlekedés hetekkel később, 1984. május 1-jén indult meg.

Annak ellenére, hogy sokan fájlalták már az 1980-as években, hogy a budai gyümölcsös domboldal helyére lakótelep épül, ma a XI. kerületi Gazdagrét Budapest egyik legkedveltebb lakótelepe, mindenképp meghatározó, fontos része Budapestnek

Nyitókép: A gazdagréti lakótelep házai (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu) 

Összesen 13 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


Kelenföldről kivinném a 4. metrót Gazdagrétre!

Válaszok:
Reki | 2021. március 10. 15:10

Szerintem tervbe is van véve. Csak a jelenlegi városvezetés képtelen arra, hogy megvalósítsa. Rinyálás, felelősséghárítás, másra mutogatás...erre képes.

Válaszok:
persona | 2021. március 11. 09:41
AD971 | 2021. március 21. 16:29

Sajnos nincs tervbe veve. Sem a kormany sem a fovaros nem gondolkodik metroepitesben, pontosabban a meglevo metrovonalak befejezeseben a kozeljovoben. A prioritasok mashol vannak es igazabol penz sincs ra pedig mar negy csonka metrovonalunk van ami a leggazdasagtalanabb dolog.
Gazdagreten eredetileg megallt volna a 4-es metro mert a vegallomasa a Budaorsi Viragpiac lett volna, de hogy ez megvalosul-e ill. hogy mikor az rejtely. A Bosnyak teri hosszabbitas szerintem prioritast fog elvezni ha majd egyszer hozanyulnak.

Válaszok:
Sándor | 2021. március 13. 14:20

A győri vonatkozás miatt annyival érdemes lehet kiegészíteni, hogy Jurcsik 1979-ben a Győri Tervező Vállalatnál kezdett el dolgozni, és a még csak megkezdett gazdagréti munkát vitte magával, itt tervezte tovább, dolgozta ki végül. Tehát legalább annyira Győriterves mint Lakóterves munka. Az oktatási intézmények tervei is Győrben készültek, ha jól tudom.


A Gazdagrét végállomásnak jobb, mint Budaörs. Ez csak egy megálló lenne. A múltkor jöttem Gazdagrétről a 139-es busszal. Szinte mindenki leszállt 100 méterrel Kelenföldtől épült buszmegállóban és gyalogoltak a metróhoz.
A Bosnyák térig alapból ki kellene vinni, de Újpalotáig tényleg kevés a pénz. A 2. metrót Budán a Délitől meghosszabbítanám a Mom Parkig, és akkor az a környék is látogatott lenne. A mostani áruház kong az ürességtől.


Van egy álmom. Óbudát összekötném egy metróval a Nyugati pályaudvarral (Megálló a Margit szigeten a Sportuszodánál) és ezt tovább is vinném a Keleti pályaudvarig. Ezáltal még egy metró menne át a Duna alatt.

Válaszok:
AD971 | 2021. március 21. 16:21

Lakótelep-ellenes vagyok. Lakásnak csúfolt élhetetlen ki lyukat, ahová csak a sivár, igénytelen, háború után gyártott bútorzat fér be. A panelprogram keretében eltüntetni kellene ezeket, nem felújítani.

Válaszok:
AD971 | 2021. március 21. 16:18
Sándor | 2021. április 3. 14:33

"Okos" ja nem...

és az ott (bármelyik lakótelep) lakóknak építünk (állam, különösen a mostani szociálisan érzékeny kormány idején) szép kertes élhető, fenttartható lakásokat vagy a milliós hajléktalanok országa leszünk...mert már amúgy is elegen az utcán vannak, a járvány idején ez különösen jó dolog...


Az az álom az 5-ös metró a Csepeli HÉV, Kálvin tér-Oktogon, Margitsziget útvonalon - Szentendrei HÉV összekötésével... 3020-ban biztos megvalósul.


Az előző városvezetés is balfék volt nagy volt a pofájuk a vonal megnyitása az ő idejükre tevődik, de egy időszakban éppen ez a mostani banda (1998-ban) tett kersztbe az építés megindítására így csak 2006-ban kezdődött

Ha Budaörsi Virágpiac a végállomás (kérdem oda minek) Gazdagrétet vajon hol érintené, kb akkor lenne értelme ha a mai Nagyszeben térnél (Eleven Center) lenne az állomás, kétlem, olyan nagy kerülővel menne Budaörs felé.

De szerintem Gazdagréten két megálló (Nagyzeben tér és Gazdagréti tér lehetne végállomás meg a Madárhegyi lakóparknál, de ebbe az irányba úgy se lesz hosszabítás bárki is lesz a város élén és kormányon...

Válaszok:
Sándor | 2021. április 3. 14:25

Pontosan! Gazdagrétre kell a metrót vinni, nem a budaörsi virágpiacra!


A lakótelep világjelenség. Akár tetszik, akár nem az emberiség jelentős része szűk kis lyukakban él. Kínában az átlaglakás 30 nm körüli, igaz ott egyke-rendszer is volt. Japánban se nagyok a lakások. Nyugat Európa is tele van lakótelepekkel, csak ott nem a szovjet mintát vették alapul és 100 nm méretű lakások is vannak ezekben a házakban. Legyen szabad megemlítenem, hogy nyújorkban a megengedett legkisebb lakás 39 nm. és sok ilyen van. Amúgy ez rossz példa, mert Amerikában van aki egy kopott lakókocsiban lakik, mások húsz szobás úszómedencés házakban. Sokkal nagyobb ott a szociális különbség, mint nálunk.

Válaszok:
Sándor | 2021. április 3. 14:35

Apám élete végén beköltözött egy panelba és 52 nm területen élte utolsó éveit. Igaz nem volt fényűző, de otthonosan berendezett.



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó