Június 7-én kezdődik a pesti rakpart, július elején a Blaha Lujza tér felújítása

A cikk angolnyelvű változata: Törölhető1

2021. május 27. 14:00

Két jelentős budapesti rekonstrukció is megkezdődik idén nyáron: másfél hét múlva indul a pesti alsó rakpart Margit híd és Parlament közötti szakaszának megújítása, amely során a gyalogosoknak kedvezve megszüntetik a kihasználatlan, burkolt felületeket és fákat is ültetnek. A Blaha Lujza tér évek óta várt rekonstrukciója pedig a tervek szerint júliusban indulhat el, de a korábbiakhoz képest egyszerűbb formában.

Közel 5 milliárd forintból újul meg Budapest két fontos közterülete a következő másfél-két évben. Az id. Antall József rakparton 2021. június 7-én, a Blaha Lujza téren pedig pár héttel később, július elején kezdhetik el a munkát – írja közleményében a Budapesti Közlekedési Központ.

A főváros és az ország egyik legjelentősebb, legforgalmasabb tere mintegy ötven év után kaphat most teljesen új karaktert. A felújítás a Fővárosi Önkormányzat megbízásából, a BKK beruházásában, a VII. és a VIII. kerület szakmai támogatásával valósulhat meg 3,47 milliárd forintból. A munkához a kormány 1 milliárd forintot biztosít, amit 2021 végéig lehet felhasználni, ezért intenzívebb munkára lesz szükség. A felújítás munkái a közlemény szerint a közbeszerzési eljárás sikeres lezárását követően, leghamarabb nyár közepén, július elején kezdődhetnek meg.

Új karaktert kap a Blaha Lujza tér (Fotó: bkk.hu)

Mint írják, a munka során a Blaha Lujza tér téren a gyalogosbarát találkozóhelyek kialakítása érdekében a parkolók helyére árnyas pihenőtereket, kiemelt ágyásban zöldfelületeket, valamint vízjátékot alakítanak ki. Ugyancsak megújul a Színházi emlékkő és a tér emblematikus eleme, a 60-as évek óta működő gombaszökőkút is.

Azonban a 2019-es terveken még szereplő, kulturális célokat szolgáló ovális pavilon épülete egyszerűbb formában valósul meg, elmarad a Rákóczi úti buszmegállók fölötti védőtető megépítése, az aluljárót felújítják, de nem bővítik, és elmarad a Rákóczi út közepére tervezett fasor telepítése is. A téren lévő gömbkőrisek értékes példányait viszont megóvják.  


A Blaha Lujza tér a korábbi tervek szerint így nézett volna ki, a most megvalósuló változat a nyitóképünkön látható (Forrás: budapest.hu)

A felújítást követően a Blaha Lujza tér akadálymentes lesz, ennek érdekében többek között új gyalogátkelőhelyek jönnek létre, amelyek a felszínen is átjárhatóvá teszik a forgalmas kereszteződést.

A közlemény szerint a rakpartok gyalogosbarát megújítását első lépésben a pesti alsó rakpart Kossuth tér és a Margit híd közötti részen kezdik el. Az Idősebb Antall József rakpart átépítésével egybefüggően sétálhatóvá válik a Duna partja ezen a szakaszon. A beruházásnak köszönhetően a Kossuth tér és a Margit híd között megszűnnek a kihasználatlan burkolt felületek, amelyek ma feleslegesen foglalják a Duna melletti értékes közterületeket.

A pesti alsó rakpart megújítása a Kossuth tér és a Margit híd közötti részen ​kezdődik (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

A rakpartokat a tervek szerint több szakaszban újítják fel (Forrás: Facebook/Vitézy Dávid) 

A lépcsős partfal megmarad, azonban a Garibaldi utcai rámpa támfala beljebb kerül. A világörökségi védett látkép nem sérül. Mindemellett zöldebbé válik a partszakasz, mert 35 fát telepítenek a beruházás során. A rakpart átépítése mintegy 1,5 milliárd forintból valósul meg.

A tervek szerint a megújult id. Antall József rakpartot 2021 végén, a Blaha Lujza teret pedig 2022 végén vehetik birtokba a fővárosiak.

Forrás: Budapesti Közlekedési Központ

Nyitókép: A Blaha Lujza tér rekonstrukciójának látványterve (Forrás: bkk.hu)

Összesen 4 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


"elmarad a Rákóczi úti fasor telepítése"
Nagy kár! A látványterven ugyan több fa látszik a téren, de rajzolni bármennyit lehet.


Latom igyekeznek minden erovel megakadalyozni, hogy a Nepszinhaz utcai villamosok vonalat meghosszabitsak a belvaros fele.

Válaszok:
Sándor | 2021. május 30. 23:24

Tudod kérlek, hogy nem olyan egyszerű meghosszabbítani ezt a villamos vonalat? Persze lerajzolni egyszerű, de nézzed meg a helyszínt. Át kell vinni a k Körúton, az első amibe beleütközik az a 6-os megállója. Nos ebből 7-8 métert nem lehet levenni. Utána a tér két oldalán biztonságossá kell tenni a gyalogosközlekedést. Majd ki kell kerülni a Rókus kórházat, és vinni tovább, de hová??
Ott van a 4. metró az elviszi a Köztársaság térről egy átszállással az embereket a Kálvin térre, és hopp ott van a Belváros.
Amúgy a villamos építése méterenként vetekedik az autópálya építés költségével.


A Blaha Lujza térről egyvalami hiányzik, de nagyon. A felrobbantott Nemzeti Színház. Már 75 éves vagyok, én még voltam benne, ott is megnéztem egy darabot a gimnáziumi osztállyal. A maiak nem is tudják, hogy belülről is szép volt!



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó