Elkészült a tetőszerkezete, így szeptember 1-től újra megnyílt a Nyugati pályaudvar utascsarnoka, amelybe elsőként egy KISS motorvonat érkezett be. Immár egy modern digitális utastájékoztató rendszerrel és új vágányvégi kijelzőkkel rendelkező, korszerűbb, komfortosabb csarnok várja a pályaudvaron évente megforduló közel 18 millió utast. A Nyugati pályaudvar teljes tetőszerkezetének felújítása a tervek szerint jövő nyárra fejeződhet be – írja közleményében a MÁV.  

Megnyílt a Nyugati pályaudvar utascsarnoka (Fotó: MÁV)

Az idén 144 éves Nyugati pályaudvar műszaki állapota és műemléki értékének megóvása miatt is halaszthatatlanná vált a tetőszerkezetének rekonstrukciója. A munkálatokat a MÁV állomásfejlesztési projektjének egyik kiemelt elemeként, az utascsarnok teljes lezárásával 2020 tavaszán kezdte meg a Magyar Építő Zrt.

A kivitelezés az utascsarnokban befejeződött, azt az utasok ismét birtokba vehették. A vonattal utazók Alexandriai Szent Katalinról, többek között a vasutasok védőszentjéről elnevezett, új szenzoros ivókútból olthatják szomjukat. Az ivókút egyben emléket állít a 175 éves magyar vasútnak is.

Az új szenzoros ivókút emléket állít a 175 éves magyar vasútnak (Fotó: MÁV)

Mint írják, a munkálatok folytatódnak, 2022 nyarára fejeződhetnek be. A pénztárcsarnok belső boltozatának javítása és tetőszerkezetének felújítása várhatóan 2022 év elejére elkészül. A pályaudvar aluljárójában a világítási rendszer teljes felújításával, majd az álmennyezet újjáépítésével megszépülnek a keresztalagút utasforgalmi terei, növelve az utaskomfortot.

Modern digitális utastájékoztató rendszert és új vágányvégi kijelzőket is telepítettek (Fotó: MÁV)

Az akadálymentesítés részeként a vak és gyengénlátó utasok számára okos taktilis vezető- és veszélyjelző sávokat alakítanak ki a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége (MVGYOSZ) képviselőivel egyeztetve, 2022-ig először a vágánycsarnokban, ezt követően a csarnokon kívüli peronok mentén, majd a keresztaluljáróban és az oldalcsarnokban is.

Az Európában még csak néhány belga és olasz állomáson alkalmazott jelzések célja, hogy talppal vagy segédeszközzel, azaz okosbottal érzékelhető hanginformációt szolgáltassanak a biztonságosan használható közlekedési folyósokról, az esetleges akadályokról, veszélyhelyzetekről. A rendszer használójának a Bluetooth-szal felszerelt botja, a járófelülethez érintve érzékeli a címkékből érkező rádiójeleket, és továbbítja az információkat egy mobiltelefonos applikációnak, ami hangosan felolvassa az instrukciókat.

A Nyugati pályaudvart eredetileg 1877-ben adták át, tervezője August Serres osztrák építész és a később az Eiffel-toronyról világhírűvé vált Gustave Eiffel cége voltak. Az  épületet legutóbb 1978-1988 között rekonstruálták, azóta, egészen tavalyig csak kisebb felújításokat végeztek rajta. 

Forrás: MÁV

Nyitókép: Átadták a Nyugati pályaudvar megújult csarnokát (Fotó: MÁV)