A vasút ismét fontos közlekedési eszközzé válhat Budapesten

A cikk angolnyelvű változata: The railway can once again become an important means of transport in Budapest

Írta: Pestbuda.hu

2021. december 30. 18:30

A kormány elfogadta a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát, amelynek célja az agglomerációt érintő közösségi közlekedés folyamatos fejlesztése 2040-ig. Ennek része, hogy megépülnek egyebek között az északi és déli peremhidak, valamint a Kelenföldet, a Délit és a Nyugati pályaudvart összekötő vasúti alagút, amivel több mint 100 éves terv válik valóra.

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (BAVS) 2040-ig meghatározza Budapest és a  fővárosi agglomeráció vasút- és HÉV-fejlesztésének céljait – derül ki a frissen megjelent Magyar Közlönyből. A stratégia legfontosabb része az elővárosi vasúthálózat fejlesztése, amivel megduplázódik az elővárosokból vasúttal érkezők és oda hazatérők száma – közölte Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára Facebook oldalán.

A kormány által most elfogadott stratégia kapcsán az államtitkár kiemelte, hogy a vasútnak újra fontos közlekedési eszközzé kell válnia Budapesten belül, és a mainál sokkal kihasználtabb eszközzé a Budapest–agglomeráció közötti utazásoknál.  

A stratégia legfontosabb része az elővárosi vasúthálózat fejlesztése (Forrás: Fürjes Balázs/Facebook)

Fürjes kifejtette, ma a külső kerületekből és az agglomerációból szinte lehetetlen a városba jutás és a hazamenetel. A tömegközlekedés megbízhatatlan, ezért nem meglepő, hogy naponta egymillió ember jár autóval az agglomerációból és a külső kerületekből a belső városrészekbe.

 „A belvárost megbénítja a túl sok egyidejű fővárosi útlezárás, forgalomkorlátozás, a sokak által kritizált sávlezárások. Nemcsak az időnket vesztegetjük, hanem a levegő is rosszabb, és óriási stressz a munkába vagy hazajutás. A helyzet magától csak rosszabb lesz: a külső kerületek és a főváros környéki települések népessége folyamatosan nő. Ezt a kihívást kell megoldani, és ebben a vasút a város és környékének aranytartaléka” – emelte ki.

Tavaly októberben készült el az újpalotai vasúti megálló, ahonnan hét perc alatt lehet Újpestre jutni (Forrás: Fürjes Balázs/Facebook) 

Az államtitkár úgy véli, a megoldás a közösségi közlekedés folyamatos fejlesztése, vonzóbbá tétele, a hiányzó északi (Aquincumi) és déli (Galvani) peremhidak, a kapcsolódó körúti elemek megépítése, ezzel a belváros tehermentesítése, továbbá nagyszámú P+R, B+R parkoló létesítése külső csomópontokon. Kiemelte a Kelenföldet, a Délit és a Nyugati pályaudvart összekötő vasúti alagút megépítését is, amivel egy több mint 100 éves terv valósul meg. Integrált tarifaközösség bevezetését tervezik, így az utazás során egyetlen bérlet vagy jegy is elegendő lenne a vasútra, buszra, metróra, villamosra. 

A kormány által most elfogadott átfogó Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia részeként: minden elővárosi vasútállomásról óránként legalább négy vonat indul majd Budapestre. Átszállás nélkül legalább három metróvonal lesz elérhető. Megduplázódik az agglomerációból Budapestre vonattal és nem autóval érkezők száma.

Az agglomerációkat érintő fejlesztések várható eredményei (Forrás: Fürjes Balázs/Facebook)

Az államtitkár posztjában azt is hozzátette, hogy a kormány által megkezdett korszerű járműbeszerzés tovább folytatódik, már most sokan használják az új Flirt és KISS-vonatokat, de folyamatosan újítják fel a vasútállomásokat is. Sokkal nagyobb kapacitású átmenő rendszerű pályaudvarokat hoznak létre a jelenlegi fejpályaudvarok helyett, fejlesztik az infrastruktúrát, Budapestet behálózó szolgáltatást hoznak létre.

Fürjes kiemelte, hogy a következő két évtized nemzeti kormányai 3 ezer milliárd forintot (HÉV-fejlesztésre további ezer milliárdot) fordítanak Budapest és a várostérség közlekedésének jelentős fejlesztésére, döntően EU-s forrásokból.

A Népliget vasútállomás koncepcióterve (Forrás: Fürjes Balázs/Facebbok) 

A stratégia által összefogott több mint 200, részletesen kidolgozott rövid-, közép- és hosszú távú intézkedést az EU közlekedési szerveivel közösen dolgozta ki többek között a Budapest Fejlesztési Központ, a JASPERS, valamint a MÁV és az ITM szakértői, emellett féléves civil és szakmai egyeztetés is formálta – summázta Fürjes.  

Nyitókép: A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (BAVS) 2040-ig meghatározza Budapest és a  fővárosi agglomeráció vasút- és HÉV-fejlesztésének céljait

 


Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó