A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (BAVS) 2040-ig meghatározza Budapest és a  fővárosi agglomeráció vasút- és HÉV-fejlesztésének céljait – derül ki a frissen megjelent Magyar Közlönyből. A stratégia legfontosabb része az elővárosi vasúthálózat fejlesztése, amellyel megduplázódik az elővárosokból vasúttal érkezők és oda hazatérők száma – közölte Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára a Facebook-oldalán.

A kormány által most elfogadott stratégia kapcsán az államtitkár kiemelte, hogy a vasútnak újra fontos közlekedési eszközzé kell válnia Budapesten belül, és a mainál sokkal kihasználtabb eszközzé a Budapest–agglomeráció közötti utazásoknál.  

A stratégia legfontosabb része az elővárosi vasúthálózat fejlesztése (Forrás: Fürjes Balázs/Facebook)

Fürjes kifejtette, ma a külső kerületekből és az agglomerációból szinte lehetetlen a városba jutás és a hazamenetel. A tömegközlekedés megbízhatatlan, ezért nem meglepő, hogy naponta egymillió ember jár autóval az agglomerációból és a külső kerületekből a belső városrészekbe.

 „A belvárost megbénítja a túl sok egyidejű fővárosi útlezárás, forgalomkorlátozás, a sokak által kritizált sávlezárások. Nemcsak az időnket vesztegetjük, hanem a levegő is rosszabb, és óriási stressz a munkába vagy hazajutás. A helyzet magától csak rosszabb lesz: a külső kerületek és a főváros környéki települések népessége folyamatosan nő. Ezt a kihívást kell megoldani, és ebben a vasút a város és környékének aranytartaléka” – emelte ki.

Tavaly októberben készült el az újpalotai vasúti megálló, ahonnan hét perc alatt lehet Újpestre jutni (Forrás: Fürjes Balázs/Facebook) 

Az államtitkár úgy véli, a megoldás a közösségi közlekedés folyamatos fejlesztése, vonzóbbá tétele, a hiányzó északi (Aquincumi) és déli (Galvani) peremhidak, a kapcsolódó körúti elemek megépítése, ezzel a belváros tehermentesítése, továbbá nagyszámú P+R, B+R parkoló létesítése külső csomópontokon. Kiemelte a Kelenföldet, a Déli és a Nyugati pályaudvart összekötő vasúti alagút megépítését is, amellyel egy több mint 100 éves terv valósul meg. Integrált tarifaközösség bevezetését tervezik, így az utazás során egyetlen bérlet vagy jegy is elegendő lenne a vasútra, buszra, metróra, villamosra. 

A kormány által most elfogadott átfogó Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia részeként: minden elővárosi vasútállomásról óránként legalább négy vonat indul majd Budapestre. Átszállás nélkül legalább három metróvonal lesz elérhető. Megduplázódik az agglomerációból Budapestre vonattal és nem autóval érkezők száma.

Az agglomerációkat érintő fejlesztések várható eredményei (Forrás: Fürjes Balázs/Facebook)

Az államtitkár posztjában azt is hozzátette, hogy a kormány által megkezdett korszerű járműbeszerzés tovább folytatódik, már most sokan használják az új Flirt- és KISS-vonatokat, de folyamatosan újítják fel a vasútállomásokat is. Sokkal nagyobb kapacitású átmenő rendszerű pályaudvarokat hoznak létre a jelenlegi fejpályaudvarok helyett, fejlesztik az infrastruktúrát, Budapestet behálózó szolgáltatást hoznak létre.

Fürjes kiemelte, hogy a következő két évtized nemzeti kormányai 3 ezer milliárd forintot (HÉV-fejlesztésre további ezer milliárdot) fordítanak Budapest és a várostérség közlekedésének jelentős fejlesztésére, döntően EU-s forrásokból.

A Népliget vasútállomás koncepcióterve (Forrás: Fürjes Balázs/Facebook) 

A stratégia által összefogott több mint 200, részletesen kidolgozott rövid, közép- és hosszú távú intézkedést az EU közlekedési szerveivel közösen dolgozta ki többek között a Budapest Fejlesztési Központ, a JASPERS, valamint a MÁV és az ITM szakértői, emellett féléves civil és szakmai egyeztetés is formálta – summázta Fürjes.  

Nyitókép: A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (BAVS) 2040-ig meghatározza Budapest és a fővárosi agglomeráció vasút- és HÉV-fejlesztésének céljait