A körutat nem túlzás Budapest ütőerének nevezni, hiszen ez biztosítja az összeköttetést a város más útjai által szétszabdalt részei között.
Bár a Nagykörút augusztus 31-én ünnepli igazi „születésnapját”, hiszen 1896-ban ezen a napon adták át hivatalosan, szeptember 13-a legalább ilyen fontos dátum: 1997-ben ugyanis ekkor lett kész a teljesen újjászületett útvonal.
A húsz évvel ezelőtti felújítás valódi nagyrekonstrukció volt, hiszen a munkák során több mint 5 kilométernyi villamospályát újítottak fel, és százezer négyzetméter aszfaltot használtak fel. Kicserélték a síneket, díszburkolatot fektettek le, és ekkor került először elválasztó, úgynevezett gömbsüvegsor a sínek és az út közé.
Felújították a körút alatt húzódó szennyvízcsatornákat is, a víz- és gázvezetékeket, az elektromos és postai kábeleket, továbbá új, házi bekötéseket készítettek. A járdákat is újraburkolták. Új tűzcsapokat és utcaképbe illő kapcsolószekrényeket helyeztek ki. A négyéves beruházás akkori áron 5 milliárd forintba került, amelynek 54 százalékát világbanki hitelből fedezték, a többit a BKV Rt. finanszírozta.
Díszítés Kossuth Lajos temetése alkalmából 1894-ben, háttérben a frissen elkészült New York-palota (Fotó: Fortepan)
Nem csak a villamost hozta el
A Nagykörút létrehozása ma már nem tűnik túl jelentős dolognak, ám ha megértjük a kort, amelyben létesült, mindjárt más lesz a helyzet. A XIX. század végén rohamtempóban változó, fejlődő és átalakuló város akkoriban még igencsak széttagolt volt, a kerületeket ráadásul nemcsak az eltérő társadalmi és kulturális környezet, hanem a már említett, hosszirányú sugárutak, például az Üllői, a Rákóczi, az Andrássy, majd később a Váci út is jelentősen felszeletelte.
Tenni kellett tehát valamit, a Fővárosi Közmunkák Tanácsa így végül elhatározta, hogy körúttal köti össze Budapest szigetként éldegélő kerületeit. A terv merész volt, hiszen a Duna egykori mellékágának helyén maradt mocsaras, kertes házakkal, disznóólakkal (nem túlzás!) és gazdasági épületekkel tarkított területből kellett a város reprezentatív főútvonalát létrehozni.
A Kilián laktanya a hatvanas években az Iparművészeti Múzeum felől nézve (Fotó: Fortepan)
A körút legrégebbi háza
Ma már tudjuk, hogy a munkát nem akármilyen színvonalon sikerült végrehajtani. A Nagykörúton 1872-től kezdve három évtizeden keresztül évről évre egyre több ház nőtt ki a földből, amelyeknek többsége eklektikus volt, valamely történelmi stílus jegyeit ötvözte.
A kevés kivételek egyike a körút és az Üllői út találkozásánál álló Kilián (eredetileg Mária Terézia) laktanya, az egyetlen olyan ház, amely a nyomvonal kijelölése előtt is itt állt már. A Hild József tervezte hatalmas épület 1845 óta minden harcot túlélt, és szerencsénkre a körút tervezőinek elképzeléseibe is beilleszkedett.
Az eredeti Madách Színház a hetvenes években (Fotó: Fortepan)
Egy ritka kivétel
A Nagykörút házsorai stílusukban szerencsére nagyjából ma is egységesek, a XX. század harcai azonban egy-két foghíjat mégis létrehoztak. Az ezekre épült házak némelyikéről (például a Corvin mozi előtt álló, szürke-türkiz homlokzatú darabról) jobb nem is beszélni, van azonban egy szép kivétel: a Madách Színház épülete. Bár a mai külső az 1999-es, átfogó rekonstrukció eredménye, az eredeti, 1961-ben átadott épület is különleges, igényes homlokzatú volt, minőségi alapanyagokkal és a kockaépítészetet itt-ott megtörő ívekkel és érdekes részletekkel.
A Nagykörút a bátor, átgondolt és előrelátó várostervezés szép példája, amelyre ma legalább akkora szükség lenne, mint egykor. Építése során a 251 lebontott ház helyére 253 tízszer akkora épült, az út mindenütt egységesen 45 méter széles volt, és bár az útvonal déli vége sokáig a semmibe torkollott (hiszen a Petőfi híd csak 1937-re lett kész), a 4 kilométer hosszú körút így is hatalmas változást hozott. Nem egyszerűen jobb közlekedést teremtett, hanem a környezet rohamos fejlődését hozta magával, és jelentősen hozzájárult az egységesebb, önmagára valódi városként (nem pedig különálló városrészek laza halmazaként) tekintő, európai szintű főváros létrejöttéhez.
Hozzászólások
Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!
Bejelentkezés Regisztráció