A német eredetű Hübner család a XVIII. század elejétől Székesfehérváron élt és a XIX. században az építészet vált meghatározó foglalkozássá közöttük. Kezdetben még a szűkebb pátriájukon belül tevékenykedtek, a kiegyezés után azonban fővárosi építőlázba is bekapcsolódtak. A százhatvan éve született Jenőnek és az ötvenkilenc évvel ezelőtt elhunyt Tibornak is értékes épületeket köszönhet Budapest.
A mai Szabadság hídon 1928. szeptember 24-én kezdtek el közlekedni az autóbuszok, amit az tett lehetővé, hogy a főváros új buszokat vásárolt. A Fővám téren azonban még ekkor is működött az időszakos piac, ami a járat megindításakor még akadályozta a közlekedést.
6
A hazai műbútor-asztalosság egyik kiemelkedő alakja volt Mahunka Imre. Nevét bizonyára kevesebben ismerik, mint Thék Endréét, de általában is elmondható, hogy a magyar bútorkészítés alkotóit az utókor könnyebben elfelejti, képüket az építőművészet, a belsőépítészet óriásai elhomályosítják. Pedig egy lakóház vagy közintézmény berendezése, tartalommal való megtöltése sosem volt egyszerű feladat. Kreativitás és sokszor valódi művészi tehetség kellett ahhoz, hogy az adott épület szobái, termei harmóniában legyenek az utcáról látható építészeti megoldásokkal.
17
A folyton nyüzsgő Ráday utca egy újabb színfolttal gazdagodott: a Ráday Házban könyvesbolt és egyúttal új kiállítás is nyílt. Bár kívülről nem tűnt olyan látványosnak a változás, mint amikor tavaly átadták a Markusovszky tér felőli új szárnyat, mégis kíváncsiak voltunk, milyen lett az új belső tér.
1
14
Egy 1838. szeptember 27-én kötött szerződés egészen 1936-ig meghatározta a Buda és Pest közötti átkelés lehetőségeit, kimondta, ki és milyen hidat, kompot vagy átkelőhajót üzemeltethet.
58
A Várkapitányság idén ősszel is szabadtéri kiállítással teszi színesebbé az egyébként is csodálatos Várkert Bazárt. Ezúttal József nádor gazdag munkásságát ismerhetik meg az arra járók, különös tekintettel a Pest és Buda fejlesztése érdekében végzett tevékenységére. Ezért a fantasztikus fotókat is felvonultató tárlatért érdemes lesz felkeresni a helyszínt!
77
Deák Ferenc 1841-ben részt vett a büntetőtörvény tervezetének kidolgozásában, ezért Pestre költözött, és közel két évig tartózkodott folyamatosan a fővárosban. Számos olyan helyszíne van Pest-Budának, ahol a haza bölcse ekkoriban rendszeresen megfordult.
109
Hatalmas ünnepség keretében érkezett vissza Budára 1853. szeptember 15–16-án a Szent Korona, majd egy rövid bécsi kitérő után szeptember 21-én végre a Várban, a számára kialakított szobában elhelyezték. A koronát Szemere Bertalan és társai rejtették el 1849 nyarán, mielőtt elmenekültek volna az országból, hogy ne kerüljön a megszállókhoz.
1
105
Budapesten az 1970-es évek elején szinte mindenhova be lehetett hajtani autóval, hiszen a gyalogosutcákat nem ismerték. A Margit-sziget sem volt kivétel ez alól, a kipufogógáz bűzétől fuldokoltak az emberek és a növények. Ám ötven évvel ezelőtt új forgalmi rendet vezettek be a szigeten, és korlátozták a személyautók forgalmát.
121
A Fiumei úti sírkertben ünnepélyesen felavatták Arany János felújított síremlékét, amelyet az eredeti állapotának megfelelően állították helyre. A jól ismert bronzszarkofágot és a talapzatát szakműhelyben restaurálták, a sírhely környezetét és kerítését is rendbe hozták. A felújítás és az avatás alkalmából felidézzük Arany János budapesti életét, és bemutatjuk a síremlék felállításának történetét.
3
95
Ma már csak régi fényképeken láthatjuk a Lánchídtól délre felépült egykori főúri palotasort a budai Duna-parton. Grófok és bárók építkeztek itt, hogy gondoskodjanak a királyi palotához méltóképpen illeszkedő környezet kialakításáról. Széchenyi Béla és Zichy Rudolf palotáit 140 évvel ezelőtt kezdték el építeni.
1
128
A napokban bejártuk a nemrég felújított Lánchidat, és számos kisebb-nagyobb változást találtunk a korábbi állapothoz képest. Több régi díszítőelem is visszakerült az átkelőre, amelyek azelőtt hiányoztak, és ismét láthatjuk a pesti hídfők oroszlánjainak talapzatán az újonnan elkészült Széchenyi-címert és Sina-címert.
3
183
Átadták a csepeli Jedlik Ányos Gimnázium felújított és kibővített épületét. Az ország egyik legmodernebb iskolájában színháztermet, sportcsarnokot, szaktantermeket, könyvtárat, központi aulát és kápolnát is kialakítottak.
4
238
Budapest már csak méreténél fogva is az ország legtöbb műemlékkel rendelkező városa, de nem volt ez mindig így. A XIX. század második felében még szinte csak a középkori épületek érdemelték ki ezt a rangot, amelyből a fővárosban meglehetősen kevés van. A XX. század elejétől kezdett változni a helyzet, a figyelem pedig a trianoni katasztrófa után terelődött igazán Budapest régi építményeire. Száz évvel ezelőtt egy nagy hatású előadás-sorozatot is tartottak a témában.
205
Egy lefüggönyözött hintóban hagyta el végleg a magyar fővárost Széchenyi István 1848. szeptember 5-én, hogy a Bécs melletti Döblingbe távozzon, és élete hátralévő tizenkét évét az ottani elmegyógyintézetben töltse el. A drámai döntés 175. évfordulóján összefoglaltuk, mit adott Pest-Budának a legnagyobb magyar.
1
190
A Szent István alapította magyar állam önállóságának elvesztését a mohácsi csatavesztéshez vagy Buda 1541-es elestéhez szokás kötni. Az önállóság korlátozott mértékű visszanyerését pedig az 1867-es kiegyezés hozta el, melynek létrejöttében Deák Ferenc elévülhetetlen szerepet játszott. A haza bölcsének fél évszázados pest-budai tartózkodása az 1820-as években kezdődött.
155
Szappangyáros család leszármazottakként, „osztályidegenként” lett egy országos múzeum alapítója, a tudománytörténet jeles művelője, akit csak megkésve ismertek el. 100 éve született Szabadváry Ferenc.
198
Hofhauser Antal építészként egy olyan korban alkotott, amelyben gombamód létesültek újabb és újabb épületek. E hatalmas versenyben mégis sikerült olyan műveket létrehoznia, amelyek egyszerre feleltek meg a közízlésnek, bizonyos jellegzetességeikkel mégis kitűntek a tömegből, és árulkodtak tervezőjük kilétéről. Ennek ellenére nevét ma már kevesen ismerik, halálának centenáriuma azonban remek alkalmat kínál munkásságának újrafelfedezésére.
134
Egy főút bevezető szakasza ritkán izgalmas, ám 30 évvel ezelőtt a 6-os út új nyomvonalat kapott Budapesten belül. Az új út a Duna-parton fut végig, ami Dél-Buda közlekedésének egy rendkívül fontos elemét változtatta meg.
137
Mostanában, amikor alig van olyan budapesti városrész, ahol ipari terület vagy gyár helyén ne hatalmas irodaházak és tíz emeletnél is magasabb lakóparkok épülnének, érdekes és tanulságos megtekinteni azokat a lakótömböket, melyek lassan száz éve épültek fel a korábbi gyárak helyén. A Pesti Molnárok és Sütők Malmát 155 éve alapították, 1933-ban bontották el, teret engedve a korszerűnek számító építészeti megoldásoknak, melynek eredménye a városszövet megújulása lett.
1
117
A XVIII. és XIX. kerületi lakótelepek vízellátásra építették az első 3000 köbméteres piros-fehér csíkozású betonkelyhet, melyet aztán hamarosan sorozatban kezdtek el gyártani, meghatározva ezzel nem csak Pestszentlőrinc, hanem Csepel, Kecskemét, Szolnok egy-egy városrészének látképét is. A kísérleti víztornyot 1983. augusztus 24-én avatták fel a Lakatos utcában.
99
68
Egy hatalmas tűzvész világított rá 1903-ban az akkor már 33 éves hivatásos budapesti tűzoltóság problémáira. A Párisi Nagy Áruház 120 évvel ezelőtti leégése megváltoztatta a tűzvédelem gyakorlatát Magyarországon.
1
116
A királyi palota építészeként Hauszmann Alajost ismerjük, hiszen az ő nevét viseli a napjainkban is zajló rekonstrukciós program. Valójában azonban a terveken egy egész iroda dolgozott, melynek egyik tehetséges tagja volt az éppen 155 évvel ezelőtt született Hoepfner Guidó. Közel egy évtizedig működött közre a palota bővítésében, de mellette és pályájának későbbi szakaszában is remekműveket hozott létre.
1
130
Budapest nemcsak páratlan földrajzi fekvésére és közel nyolcszáz éves múltjára lehet büszke, de a területén található több mint kétezer éves római kori örökségre is. Ennek a korszaknak a kutatója volt Kuzsinszky Bálint, aki régészeti tevékenysége mellett a Fővárosi Múzeum megszervezőjeként és első igazgatójaként is elévülhetetlen érdemeket szerzett. Tudományos teljesítményéhez mérten neve szinte alig ismert, de halálának nyolcvanötödik évfordulója kiváló alkalmat nyújt munkásságának felidézésére.
145
Egy sikeres döntés és tehetséges fiatal mérnökök elhivatott munkája – kész a sikerrecept, ami egy kis budai öntödéből a XIX. század végére hatalmas vállalatot varázsolt. A Ganz Elektrotechnikai Osztálya 1878 augusztusában, 145 éve alakult meg, és néhány évvel később már Rómából, Bécsből és természetesen Budapestről is jelentős megrendeléseket kapott.
237
A XX. század első három évtizede tulajdonképpen a történelmi és az új építészet versengéséről szólt, utóbbi – a modernizmus képében – a harmincas évektől kezdte átvenni a vezető szerepet. Ebben az időszakban indult Lauber László pályája is, akiben így már fel sem merült a historizálás, eredendően is modern stílusban tervezett. Alkotásokban gazdag, mégis rövid élete éppen hetven évvel ezelőtt ért véget.
2
163
A XX. század első évtizedében egy olyan csoport tűnt fel a magyar építészet horizontján, amely a népi építészet formáinak felhasználásával alkotott. A Fiataloknak nevezett tömörülés jeles tagja volt a 140 éve született Zrumeczky Dezső, akinek fájóan rövid, mindössze tízéves pályafutás jutott. Tehetsége azonban így is megmutatkozott, hangulatos épületeiből az alábbiakban összeállítottunk egy válogatást.
1
240
A Boráros tér 1980–1983-ban végzett átalakítása szorosan összefüggött a Petőfi híd rekonstrukciójával, melynek a téren van a pesti hídfője. Az 1930-as években itt kialakított közlekedési rend már nem felelt meg a kor követelményeinek, a forgalom jelentősen megnövekedett és átalakult, ezért lépni kellett. A főváros akkor a külön szintű gyalogos- és autósforgalom megteremtésében látta a megoldást.
191
25
Összesen 8 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben |
fordított időrendben |
értékelés szerint
Nagyon örülnék, ha a Nagykörút és a Rákóczi út nem egy autópálya, hanem valóban élhető városi közterület lenne. Sajnos az eddigi intézkedések átgondolatlanok, elhamarkodottak voltak. A bicikli utat úgy kéne kialakítani, hogy ne akadályozza az autók és a gyalogosok közlekedését. A plázákat meg kéne szüntetni a belvároshoz közel, hogy ismét a főútvonalakon legyenek az üzletek. Több zöldet kellene telepíteni, elsősorban a Rákóczi útra és a teljesen elhibázottan átépített Baross térre. Remélem, hogy most nem adhoc, hanem átgondolt tervezés után fognak neki az építésbe!
Egy-egy adott utszakaszt, kulonosen nem egy ilyen fontosat nem lehet onmagaban kiragadni egy nagyvaros kozuti halozatabol es ugymond "elhetove tenni". Ahhoz, hogy ez megvalosulhasson paradigmavaltasra lenne szukseg a varos (es az orszag) atfogo kozlekedesi strategiajaban, mert amig az egyertelmuen autos ill. dizelparti mas kozlekedesi modokkal szemben addig olyan dolgokrol beszelni, hogy "zold" meg "elheto" teljes abszurdum.
Tovabba, ha mar egyszer Nagykorut akkor 150 ev utan szerintem boven nott annyit Budapest, hogy ne csak a pesti oldalban gondolkodjunk hanem teljes korgyuru alakuljon ki mind a kozuti mind a villamoskozlekedes szempontjabol egyseges arculattal, utcabutorokkal, vilagitotestekkel, stb. az Irinyi Jozsef u. - Bocskai ut - Karolina ut - Alkotas u. - Krisztina krt. - Vermezo ut - Margit krt. utvonalon. A budai oldalon legalabb annyira szukseges a forgalomcsokkentes es az esztetikai megujulas mint a pestin meg akkor is, ha ott tobbnyire nem muemleki kornyezetrol beszelunk. Ezzel megtennenk az elso lepest egy egysegesebb belvaros letrehozasa fele az eddigi egyoldalusag helyett a pesti oldal egeszsegtelen dominanciajaval.
A Petofi hid felujitasarol se feledkezzunk meg ami a Nagykorut szerves reszet kepezi.
A teljes körgyűrű úgy lenne igazi, ha római példára lenne 'cicolare', azaz körbejáró villamos. Ha a hatost a Móricz Zsigmond körtérnél átvezetnénk a 61.-es vonalára és a Villányi uton jutna a Széll Kálmán térre, majd tovább körbe-körbe. Nagyon nagy sikere lenne ennek a dolognak. Mindkét irányba menve el lehetne jutni ugyanoda.
A biciklit teljesen ki kell tiltani a Nagykörútról. A biciklizés nemcsak balesetveszélyes, hanem külön sáv ide, vagy oda egészségtelen is ekkora benzinfüstben.
En is errol beszeltem annyi kulonbseggel, hogy a Villanyi ut helyett a Bocskain es a Karolinan vezetnem a nyomvonalat mert ezaltal egy joval nagyobb korgyurut kapnank tobb megalloval es mert azokat az utakat eredetileg is ugy terveztek, hogy ott fog haladni a villamos es bar azota sem epult meg, de a hely ki van hagyva neki az ut kozepen.
Sajnos a Korter nem birna el meg egy korvillamos forgalmat is. Mar igy is tul sok villamosvonal talalkozik itt es az egymast csucsidoben minden iranybol szinte percenkent koveto szerelvenyek teljesen ellehetetlenitenek a teren autoval torteno athaladast es kaotikus allapotokat eredmenyeznenek nem csak a Bartok Bela uton, de egesz Ujbudan.
Nézd kérlek itt születtem, az Alle közelében (Akkor még BEAC futball pálya volt.) Nos, ha megnézzük mindkét nyomvonal jó, de a Karolina útra ráfordulás túl nehéz lenne egy Combinonak. A Körtéren ostoba dolog volt a villamost a Villányi útról egy kanyarral a Fehérvári útra átvinni. Ezt kell megszüntetni, azaz kiegyenesíteni és minimális költséggel, kb. 30 méter sínnel lehet egyesíteni a vonalat. A másik irányban a Bocskai úton végig vinni a vonalat milliárdokba kerülne. Szívem szerint én a 4-es végállomását kivinném a Függetlenség parkig.(Nagyszöllős út) de ha csak a Feneketlen tóig sikerülne tovább vinni annak is örülnék.
A Körtér autóforgalmát tényleg nehéz megoldani. Annak örülök csak, hogy a Szabadság híd felé, illetve onnan nehéz az áthaladás. Szívem szerint átvágnám a csomót a villamossal párhuzamosan kiépítve a Villányi út és Karinthy Frigyes út között. Ehhez a Szent Imre szobrot még jobban el kell tolni. A forgalmat a Petőfi híd felé kell vezetni, mert a Szabadság híd nagyon kicsi kapacitású.
Ha meghosszabbitanak a fuggetlensegi parkig a 4-est onnan mar nem kerulne sokkal tobbe elvinni a Villanyi utig. A Karolinara valo rafordulas sem okozna problemat, boven van neki hely. A Margit koruton ennel joval elesebb kanyart is be vesznek a combinok pedig ott a hely is szukosebb.
A Moriczon viszont teljesen mindegy hogyan sakkozunk a nyomvonalakkal a korgyuru suru villamosforgalmat itt atvezetni akkor sem lehet. A ter egyszeruen nem kepes atereszteni meg tobb jarmuvet hiszen igy is tul van terhelve. Maximum akkor lenne ra lehetoseg, ha az itt athalado tobbi villamosvonalat felszamolnak, erre viszont nem fog sor kerulni.
Egyebkent a Bocskai uti nyomvonal azert is elonyosebb, mert jelentos mertekben tehermentesitene a Korteret. Az utasok egy resze ugyanis inkabb az Alleenal vagy a Kosztolanyin szallna at.
Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!