Tervezők és a helyben lakó érdeklődők együtt találták ki, milyen legyen a főváros XI. kerületében kialakuló hosszú, a Déli Körvasút mentén, két oldalt a Budaörsi úttól a Dunáig húzódó zöldtengely, ezt követően dolgoztak a tervezők – közölte Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) igazgatója Facebook-oldalán.

Mint emlékeztetett, a Kelenföldtől Ferencvárosig tartó, a Dunát is keresztező vasúti szakasz kapacitásbővítése, tehát a Déli Körvasút megvalósítása elengedhetetlenül szükséges annak érdekében, hogy a jelenleg itt félóránként járó elővárosi vonatok tízpercenként vagy még sűrűbben közlekedhessenek. A meglévő vágányok mellé újak épülnek, illetve három teljesen új vasútállomás, köztük egy Budán, a Kopaszi-gátnál Nádorkert néven.

A vasút alatt több átjáró is nyílik (Forrás: Vitézy Dávid/Facebook)

A vasút menti területeken rendezett, zöld, a gyalogosok, kerékpárosok, sétálók, pihenők igényei szerint berendezett városi tereket alakítanak ki. Ez számos, ma elhanyagolt vasút menti területet is érint – jelezte.

Azt is kiemelte, hogy a környezetrendezés jelentős részben csak a vasútfejlesztés után várható. A Déli Körvasút fejlesztése a megkötött kivitelezői szerződés szerint 2027 végéig tart, tehát a terveken látható parkok is ezt követően épülnek meg.

A Hamzsabég út menti park (Forrás: Vitézy Dávid/Facebook)

Vitézy Dávid kiemelte, hogy a zöldfolyosónak a Budaörsi úttól a Dunáig tartó tengely eleje (a Hamzsabégi út zsákutcában végződő része) és vége (az Infopark előtti terület) ma inkább rendezetlen és funkcióhiányos terület. A tervezés érinti a vasúti töltés másik oldalát, a Sárbogárdi és Dombóvári utak környékét is, a két oldal között hiányzó összeköttetést pedig a vasúti beruházás részeként épülő gyalogos-kerékpáros átjárók teremtik meg.

A Bartók Béla út – Hamzsabégi út – Tétényi út találkozása (Forrás: Vitézy Dávid/Facebook)

Ez a teljes terület válhat összefüggően parkosított, gyalogosan és kerékpárral kényelmesen bejárható, a szükséges helyeken forgalomcsillapított folyosóvá a jövőben. Kiemelt feladat a keresztező főutaknál humánus, élhető, zöld és városias teresedések kialakítása, akár a Bartók Béla úti csomópontra, akár a Csonka János térre, akár a Rákóczi híd budai hídfője alatti területre gondolunk.

A BFK történetében először szervezett közösségi tervezést itt, emelte ki Vitézy. A lakók, érdeklődők és Újbuda önkormányzatának képviselői tavaly júliustól szeptemberig öt alkalommal találkoztak a tervezőkkel, a Lépték-Terv Tájépítész Iroda vezette konzorcium képviselőivel.

Új köztér a Bartók Béla út – Hamzsabégi út – Tétényi út csomópontnál (Forrás: Vitézy Dávid/Facebook)

A résztvevők közösen vitatták meg a tervek egyes részleteit, az így kialakult eredményt pedig a tervezők figyelembe veszik a tervek készítésénél.

A tegnapi online fórumon a közösségi tervezés segítségével megalkotott tájépítészeti vázlatterveket, tanulmányterveket ismertették. Végleges tervek várhatóan az év végére lesznek. A tervezés során a cél az volt, hogy önfenntartó, természetes területek jöjjenek létre, minél nagyobb zöldfelületek, természetes burkolatok, vízáteresztő felületek az egészséges vízgazdálkodás érdekében. Ahol lehetséges, a jelenleginél kevesebb burkolt felületet alakítanak ki.

A Budafoki út – Bogdánffy út csomópont térsége (Forrás: Vitézy Dávid/Facebook)

Vitézy szerint a résztvevők számos olyan javaslatot tettek, amelyek beépültek a most bemutatott tervekbe. Például a korábbi elképzelésekkel szemben azt kérték a helyiek, hogy a pluszfunkciók bizonyos területeken, koncentráltan jelenjenek meg, ugyanakkor legyenek csak egyszerűen zöld, füves, fás területek is.

A tervezés a Budapest Fejlesztési Központ és a Nemzeti Infrastrukúra Fejlesztő Zrt. irányításával, Újbuda, a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ bevonásával jött létre.

Nyitókép: Bemutatták az újbudai zöldfolyosó látványterveit (Forrás: Vitézy Dávid/Facebook)