Arról, hogy Ferihegyen, azaz Pest keleti határában új repülőtér épüljön, az 1930-as években döntöttek, miután nagyon gyorsan kiderült, hogy az 1936-ban átadott Budaörsi repülőtér eleve kicsi, és a talaja alkalmatlan az egyre nagyobb gépek fogadására.

A reptér átadása 1950-ben (Fotó: Fortepan/Uvaterv) 

Az építkezés előkészítése már a II. világháború előtt megindult, és 1942-ben a repülőtér épületeinek építése is elkezdődött, sőt hamarosan elkészült a repülőtérhez vezető új gyorsforgalmi út is. Azonban a háború közbeszólt, és a repülőteret csak 1950. május 7-én adták át a forgalomnak.

A repülőtér épületét ifj. Dávid Károly tervezte, és fölülnézetben egy stilizált repülőgépet formázott, ahol a két torony volt a két hajtómű. A forgalmi épület hatalmas kilátóterasszal fordult a futópálya felé, innen lehetett nézni a fel- és leszálló gépeket. Az épületben vámhivatal, posta, jegyiroda, információs szolgálat is helyet kapott.

Ferihegy 1-es termináljának váróterme 1950-ben (Fotó: Fortepan/Uvaterv) 

Az utasokat kiszolgáló épület a következő évtizedekben fejlődött ugyan, például új tranzitváró épült, de az 1970-es évekre látszott, hogy az 1940-es években tervezett épület és az egy futópálya nem lesz elég a növekvő forgalom kiszolgálására, ezért 1976-ban döntés született egy új terminál felépítéséről. Ugyan kiírtak tervpályázatot, de érdemben használható terv nem érkezett rá. Az új repülőtéri épület megszületéséről a repülőtér hivatalos honlapján olvasható az alábbi meglepő történet:

„Számtalan megbeszélés, vázlatkészítés, már működő, korszerű európai repülőtér épületek elemzése után végül egy neves budapesti étterem asztalánál, szalvétára firkálva született meg a frankfurti repülőtér vezető építésze, Günter Asendorf és Somogyi-Tóth Gábor közös válasza erre az összetett kérdésre: milyen legyen az új terminál?”

Míg zajlottak az új terminál építkezései, a repülőtér kapacitása is nőtt, 1980–1983 között elkészült a második futópálya, és 1985-re az új, 2-es terminálnak nevezett repülőtéri épület, amelyet a régi épülettől távolabb helyeztek el. Az 1980-as évek gyakorlatától eltérő módon az építkezés nagy nemzetközi beruházás volt, sok nyugat-európai cég részt vett benne. Az elkészült, 24 ezer négyzetméteres épület pedig meghaladta a kor színvonalát: márványburkolat, sok fény, hét helyszínen művészeti kiállítás várta a hazánkba látogatókat, és búcsúztatta az útra kelőket.

A 2-es terminál 1985-ben (Fotó: Forepan/Uvaterv) 

Az új terminál már korszerű elvek szerint épült, a háromszögletű épületben az érkező és az induló utasokat külön szinten kezelték, valamint hat utashidas repülőgép-állóhelyet is kialakítottak. Már akkor tervben volt, hogy az 1985-re elkészült épülethez két újabb szárny csatlakozhat majd, ami igen előrelátó elképzelésnek bizonyult, hiszen az 1990-es években bekövetkező utasszám-emelkedés miatt már az 1990-es évek közepén szükség lett a bővítésre.

Az új terminált eleve úgy alakították ki a tervezők, hogy később még két újabb szárnnyal bővülhessen. Az első bővítésre 1997-ig kellett várni. Az új terminál alapkövét 25 éve, 1997. április 11-én tették le, erről a Magyar Hírlap című újság így számolt be:

„Ma helyezik el a Ferihegyi repülőtér 2B termináljának alapkövét. Az új utasforgalmi épület jövő év szeptemberére készül el, s a „régi kettessel” együtt összesen 5,5 millió utas kiszolgálására lesz képes évente, szemben a jelenlegi épület kétmilliós kapacitásával. A 120 millió dollár értékű beruházás zömében hitelből valósul meg állami garanciával, a fejlesztő társaság az utasforgalmi épületek hasznosításának bevételeiből fizeti vissza a kölcsönt 12 év alatt.”

A 2B terminál hasonló lett a korábban elkészült 2A-hoz, ugyanúgy háromszög alakú épület, amelyet 1998. december 7-én adtak át, és kialakításában is sokban hasonlít az elődjére, csak kissé nagyobb. A 2B terminál vette át a régi 1-es termináltól a külföldi légitársaságokat, míg a 2A a Malév gépeit szolgálta ki.

Azóta, 2011-ben elkészült a két épületrészt összekötő Sky Court is, ami egy új, korszerű utascsarnok a XXI. századi elveknek megfelelően kialakítva.

A 2-es terminál várója (Fotó: Fortepan/Képszám: 198113)

A repülőtér forgalma 2020-ig meredeken emelkedett, évről évre egyre több utast fogadva, 2019-ben meghaladta a 16 milliót a légiutasok száma a Liszt Ferenc repülőtéren. Ekkor elkészül a fapados légitársaságokat kiszolgáló, a schengeni övezeten belüli repülések esetén használt, egyszerűsített beszállást lehetővé tevő utasmóló is. Azonban a világjárvány ezt a meredek emelkedést drasztikusan megtörte.

A jövőben azonban – az eredeti, 1980-as években felvázolt terveknek megfelelően – lehetőség lesz a terminál további bővítésére is a 2C terminál felépítésével.

Nyitókép: A 2-es terminál 1989-ben (Fotó: Fortepan/Képszám: 153045)