Budapest elképzelhetetlen csuklós buszok nélkül. E hatalmas járművek flottája emberek tízezreit szállítja mindennap. Az egyre modernebb autóbuszok Budapesten is már többféle típusból kerülnek ki, de volt idő, amikor minden csuklós busz egyforma volt. Ez az egyformaság 1994-ben megtört, igaz, az addig egyeduralkodó Ikarus 280-asok mellé szintén Ikarus buszok érkeztek.

Budapest az egyik első, talán a legelső olyan város volt, ahol a közforgalomban megjelentek a csuklós buszok. Az első budapesti csuklós óriások „barkácsmegoldással” készültek, hiszen a FAÜ, azaz a Fővárosi Autóbuszüzem munkatársai leselejtezett autóbuszokat alakítottak át, házi kivitelben. Az Ikarus nem is járult hozzá, hogy ezeken megjelenjen a márkaneve. Az első eleve csuklósnak tervezett Ikarus az IK 180-as volt, amelyben a 180-as szám arra utalt, hogy ennyi embert tud elszállítani ez a busz.

Az első csuklós autóbuszokat Budapesten a FAÜ házilag építette (Fotó: Magyar Rendőr)

Ezt követte a világ legnagyobb darabszámban gyártott csuklós autóbusztípusa, az Ikarus 280-as, a jól ismert hatalmas kocka Ikarus, amellyel Vlagyivosztoktól Los Angelesig szinte mindenütt találkozhattak az utazók. A hihetetlen sikeres típus után nagy feladat volt egy újabb csuklós buszcsalád kifejlesztése, és ez az Ikarus 435-ös volt. Kívülről is máshogy nézett ki, modernebb lett, az utastere alacsonyabban volt (bár még nem volt alacsony padlós). A szerkezete tolócsuklós volt, azaz a motor és a hajtott tengely az utánfutóban, a csuklóval kapcsolt hátsó részben volt, ez a hátsó rész „tolta” a buszt. A járműre 111 utas tudott felszállni.

A világ valaha legnagyobb számban gyártott csuklós autóbusza az Ikarus 280-as volt (Fotó: Fortepan/Képszám: 60115)

A jármű akkor már szinte egy évtizede kész volt, de az IK280-as mellett nem volt igénye a BKV-nak a modernizálásra. Azonban 1994-ben a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt kénytelen volt modernebb típusra váltani.

A közel 18 méteres autóbuszt az Ikarus eleve a BKV igényeinek megfelelően fejlesztette, a prototípus is Budapesten közlekedett, és a szériánál már figyelembe vették a BKV szakembereinek jelzéseit. A prototípus után a budapesti közlekedési vállalat összesen további 170 darabot rendelt az Ikarustól, amely a flottaleszállítást 1995 októberére kívánta befejezni.

A próbautak 1994. szeptember 28-án kezdődtek, igaz a budapestiek a formával már pár hónapja ismerkedhettek, mert a jármű troliváltozata már április óta próbajáratokat teljesített Budapesten. A Népszabadságban dr. Tölgyesi Vilmos, a BKV műszaki fejlesztési osztályának vezetője ezt mondta az új járművekről:

„A folyamatosan üzembe kerülő, összesen 170 darab csuklós buszok megfelelnek a legszigorúbb európai környezetvédelmi előírásoknak. Külön előnyük, hogy a padlószintjük alacsonyabb, mint a hagyományos járműveké. Az utasok így kényelmesebben tudnak fel- és leszállni, ezért a busz kevesebb időt tölt egy-egy megállóban.”

A fel- és a leszállást az nehezítette, hogy a négy ajtó közül a leghátsó a többitől keskenyebb, csak 66 centiméter széles volt, ennek az volt az oka, hogy egyszerűen nem fért el itt szélesebb. Az alacsonyabb, környezetkímélőbb és kényelmesebb autóbuszok a korábbitól eltérő utastájékoztatással rendelkeztek, amely az utastérben a járatszámot, a következő megállót és az átszállási lehetőségeket is kiírta, majd pár évvel később már a pontos időt is.

2022-ig voltak velünk ezek a buszok (Fotó: Wikipedia)

Az Ikarus 435 messze nem lett olyan sikeres, mint az elődje, a 280-as, hiszen a legyártott példányszámok nemhogy a 10 000, de az 1000 buszt sem érték el, összesen 757 darab gördült ki a gyárkapun. Valójában egy átmeneti típus volt, hiszen a sikeres és jóval olcsóbb elődje, az Ikarus 280-as miatt évekkel később került Budapestre, mint ahogy az Ikarus kifejlesztette. Amikor megjelent, ugyan jelentős előrelépést hozott magával, mind a környezetvédelem, mind az alacsonyabb padlószint, valamint az utastájékoztatás területén, de nem sokkal később már a teljesen alacsony padlós járművek is elérhetők voltak a piacon, és az újabb, modernebb típusok kiszorították a piacról.

Ugyan nem ezrével futottak az Ikarus 435-ösök Budapesten, de azért közel 30 évig velünk voltak, hiszen a 171 autóbusz közül az utolsót 2022 novemberében búcsúztatták el Budapesten.  

Nyitókép: Az Ikarus 435 (Fotó: Wikipedia)