Az MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum 2024-ben a világhírű fotóművész, André Kertész születésének 130. évfordulója alkalmából kiállítás-sorozatot rendezett. A tárlatokon sosem látott képeket mutattak be három helyszínen: Esztergomban az MNMKK Balassa Bálint Múzeumban, valamint Budapesten a Magyar Nemzeti Múzeumban és a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban. A múzeum az emlékév záróeseményeként most a Múzeumkert egyik padját jelképesen André Kertésznek adta át – olvasható az intézmény lapunkhoz is eljuttatott sajtóközleményben.

Az eseményen, december 18-án Zsigmond Gábor főigazgató elmondta: „Ezzel a gesztussal tisztelgünk a XX. század egyik legnagyobb, világhírűvé vált magyar fotóművésze előtt, akinek jelentős hagyatékát őrizzük a Magyar Nemzeti Múzeumban. André Kertész egyik jól ismert fotóján a múzeum kertjében látható egy pad, pontosan itt, amelyet mostantól Kertész-padként fogunk emlegetni, és egy kis emléktáblával jelölünk meg, emlékeztetve a Múzeumkert és a múzeum látogatóit a XX. századi mindennapok kiemelkedő magyar dokumentarista fotóművészére”.

Kertész katonaruhában, ismeretlen fényképész felvétele, 1917 körül (Estate of André Kertész, MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum gyűjteménye)

Matthieu Berton, a Francia Intézet igazgatója köszöntőjében kiemelte: „André Kertész életműve tökéletesen megtestesíti a Magyarország és Franciaország közötti történelmi és kulturális kapcsolatot, annak a két országnak a kapcsolatát, amely a művészi zsenialitásnak táptalaja volt. Ma, az emigránsok világnapján emlékezzünk arra, hogy Kertész Párizsban, ahová 31 évesen érkezett, olyan befogadó közegre talált, amely lehetővé tette számára, hogy alkothasson és megossza tehetségét az egész világgal. Párizsról készült fotói ikonikussá váltak, amelyek egyszerre illusztrálják Kertésznek a város iránti szeretetét és költői látásmódját.”

A most záruló emlékév során az idős mester polaroidjai is bekerültek a kiállításba, ám mindenekelőtt az ifjú Kertész indulásának eddig nem ismert részleteit tárták a látogatók és olvasók elé. A Kertész 130 emlékév során a 2021-ben New Yorkból vásárolt 1163 Kertész-kópiából válogatott a múzeum. Ezek döntő része 1925 előtt készült: 943 db kontaktkópia, 59 db nagyobb méretű vintázs, 151 db polaroidfotó, 9 személyes kép és egy kollázs.

Egy kis emléktáblával jelölték meg a padot, emlékeztetve a látogatókat a XX. századi mindennapok kiemelkedő magyar dokumentarista fotóművészére, a képen balra Matthieu Berton, a Francia Intézet igazgatója, jobbra Zsigmond Gábor főigazgató látható (Fotó: Magyar Nemzeti Múzeum)

Az emlékév tárlataira és kiadványaira készülve, Fisli Éva a kiállítások kurátora mindvégig támaszkodhatott a Franciaországban őrzött iratokból származó információkra, és a New Yorkból megvásárolt korai pozitív képeket is összevethette a digitalizált üvegnegatívokkal. E hosszú kutatómunka során került a muzeológus látókörébe egy olyan, budapesti parkban készült felvétel, amelynek a helyszínét a Múzeumkertben azonosíthatta. A kép bal oldalán látható római szarkofág az 1920-as évek elején még ezen a helyen állt. Kertész képe valamikor 1912-1922 között készülhetett: abban az évtizedben, amikor az ifjú amatőrből egyre tudatosabb fotográfus lett.

Múzeumkert a Sándor (ma Bródy Sándor) utca felé nézve, előtérben Berzsenyi Dániel mellszobra, 1926 előtt, André Kertész felvétele
Lovasrendőr a Danubius-kút előtt a Kálvin téren, Budapest, 1910-es évek (Estate of André Kertész, MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum gyűjteménye)

Szerencsére, a felvétel helyszíne az eltelt évszázad – Múzeumkerten is nyomon hagyó – változásai ellenére, ma is felismerhető és körüljárható. A 130 éve született és csaknem 100 éve külföldre került budapesti fiatalember indulását és útkeresését oly sok részlettel árnyaló és gazdagító emlékév záróakkordjaként az egyik közeli padot december 18-án jelképesen, az emigránsok világnapján André Kertésznek adta át a múzeum.

Forrás: MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum

Nyitókép: Padot avattak André Kertész tiszteletére a Múzeumkertben (Fotó: MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum)