Négy generációra kiterjedő családtörténeti kiállítást tekinthetnek meg a látogatók a Műcsarnokban szerdától: id. Sándy Gyula (1827-1894) festő, ifj. Sándy Gyula (1868-1953) építész, id. Konok Tamás (1898-1971) haditudósító fotós és a három életművet összekapcsoló, szintetizáló, az idén 90. születésnapját ünneplő Konok Tamás festő munkáiból látható válogatás október 25-ig – írja az MTI.

A kiállítás plakátja (Forrás: mucsarnok.hu)

A Műcsarnok és a Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ Sándy / Konok – Metszéspontok című közös kiállítása a négy művész pályájában kiemeli a közös vonásokat, az életművek metszéspontjait. A tárlaton szereplő műveket a Konok Tamás visszaemlékezéseiből összeállított interjúk és a család történetét őrző tárgyak, emlékek is összefűzik – olvasható a Műcsarnok közleményében.

A Műcsarnok és a Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ Sándy / Konok – Metszéspontok című közös kiállítása július 29-én nyílt meg (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Mint írják, Id. Sándy Gyula festőművész élete nagy részét a Felvidéken töltötte, vásznain főleg romantikus hegyvidéki tájak, emberek jelennek meg. A festői életmű vázlatos bemutatását a leszármazottak által őrzött dokumentumok és személyes tárgyak egészítik ki.

A kiállításon kiemelt figyelmet kap ifj. Sándy Gyula építész munkássága, aki tanulmányai alatt a középkort idéző stílusok mellett kötelezte el magát. Az általa leggyakrabban alkalmazott neogótikát mindig az éppen uralkodó stílusirányzatokkal ötvözte: az 1890-es évek végén az erdélyi népi építészetből vett át elemeket, a századfordulón a magyaros szecesszió hatott rá. Pályája a húszas, harmincas években teljesedett ki, amit az 1923–1926-ban emelt fő műve, a budai Postapalota fémjelez. 

A budai Postapalota a felújítás előtt, 2018-ban, a Krisztina körút felől (Fotó: Ludmann Mihály/pestbuda.hu)

A Postapalota hengeres saroktornya a középkori várakat idézi, a pártázat a felvidéki reneszánsz építészetből ismerős, a kőlábazat, a félköríves kapuk a középkori építészetre jellemzúek, a torony díszítése pedig a szecessziós jellegű. Az épület eklektikus jellege ellenére egységes egészet alkot. A Széll Kálmán téri egykori postaépület bemutatásának külön aktualitást ad az éppen zajló felújítása – ennek köszönhetően eredeti épületrészek, díszítőelemek is szerepelnek a tárlaton.

A két világháború között ifj. Sándy Gyula tervezte a legtöbb evangélikus templomot Magyarországon. Ő tervezte a mai József Attila Gimnáziumot, az újpesti postaépületet, valamint ötvennél több templomot. Az építész alkotásait a MÉM MDK Magyar Építészeti Múzeum Sándy Gyula-hagyatékának dokumentumai, valamint Bélavári Krisztina fotói illusztrálják.

Ifj. Sándy Gyula veje, id. Konok Tamás amatőrből profivá vált fotográfusként alkotott életműve fotótörténeti és történelmi szempontból is kiemelt figyelmet érdemel. Az országban az elsők között fotózott színes filmre.

Id. Konok Tamás főhadnagy feleségével, Sándy Piroskával 1927-ben (Fotó: Fortepan/Képszám: 43594)

A második világháború keleti frontján a magyar haditudósító század parancsnokaként készített, izgalmasan komponált felvételein elsősorban a katonaéletet, az orosz tájat és az orosz embereket örökítette meg, az együttérző ember figyelmével. Ő készítette az első fotókat Horthy Miklós fiának lezuhant vadászrepülőjéről. Id. Konok Tamás felvételeit a kiállítás a Fortepan fényképgyűjteményének jóvoltából mutatja be.

Ifj. Konok Tamás Kossuth-díjas festőművész, a geometrikus absztrakt stílus egyik legjelentősebb hazai alkotója életművéből a kiállítás huszonegy alkotást vonultat fel, melyek között szerepel korai, még figurális munka is. Túlnyomó többségük azonban a művészre igazán jellemző absztrakt mű, amelyekkel a festő saját szavaival élve a láthatatlant igyekszik láthatóvá tenni. A tárlat kurátora Bodó Péter művészettörténész.

Forrás: MTI

Nyitókép: ifj. Sándy Gyula építész fő műve, a budai Postapalota (Fotó: Ludmann Mihály/pestbuda.hu)