Több kérdésben is megállapodás született a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának csütörtöki ülésén – jelentette be a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára közösségi oldalára feltöltött videójában. Fürjes Balázs elmondta: sikeres Budapest nélkül nincs sikeres Magyarország, Budapest fejlesztése kötelessége a kormánynak és a városvezetésnek is – írja az MTI.
„Fejleszteni szeretnénk” – emelte ki, hozzátéve, hogy ehhez pénz és közös akarat, együttműködés kell, ezért ötpontos javaslattal érkeztek a csütörtöki ülésre. Mint mondta, sikerült megállapodni a fővárossal abban, hogy az Egészséges Budapest Program keretében öt éven keresztül évente tízmilliárd forintot, azaz összesen ötvenmilliárd forintot úgy használnak fel, hogy a pénzt a kormány átadja a kerületi önkormányzatoknak.
A kerületek közötti elosztásra a főpolgármester tett javaslatot, a kormány elfogadta Karácsony Gergely javaslatát. A kerületi önkormányzatok ezt a forrást a rendelők, járóbeteg-ellátók felújítására, építésére és terápiás, diagnosztikai eszközök beszerzésére fordíthatják.
Fürjes Balázs tájékoztatása szerint megállapodás született abban is, hogy a korábban Karácsony Gergely javasolta adóemelés, adósságnövelés, megszorítások helyett a kormány budapesti fejlesztéseket vállal magára, ezzel tehermentesítve a fővárosi költségvetést.
A tervek szerint megújulnak a pesti rakpartok, szélesebb, kulturáltabb, gyalogos- és kerékpárosbarát járdafelület jön létre a Duna-parton (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)
Mint mondta, csütörtökön három fejlesztésben állapodtak meg, amelyet a kormány átvállal és finanszíroz, 75 milliárd forint értékben. Ennek részeként megújulnak a pesti rakpartok, szélesebb, kulturáltabb, gyalogos- és kerékpárosbarát járdafelület jön létre a Duna-parton, lesznek kiülők, teraszok, a budapestiek birtokba vehetik a rakpartot – mondta.
A másik ilyen fejlesztés a budai fonódó villamos déli meghosszabbítása a Szent Gellért tértől Lágymányoson, a Kopaszi-gáton át a Budafoki útig, érintve az egyetemi negyedet. A harmadik fejlesztés a kelenföldi buszpályaudvar teljes felújítása és 1500 férőhelyes P+R parkoló építése.
Fürjes Balázs emlékeztetett: az Európai Unió előírásai szerint Budapestet a 2021-2027-es finanszírozási ciklusban 80 milliárd forint fejlesztési forrás illetné meg, de a kormány azt szeretné, ha háromezer milliárd forint uniós forrást tudnának a főváros fejlesztésére használni.
Folytatódik a budai fonódó villamos déli meghosszabbítása (Fotó: Budapesti Közlekedési Központ)
Ebben meg fogunk tudni egyezni – jegyezte meg, hozzátéve, hogy az uniós forrásból megvalósuló fejlesztések célterülete az egészségügy, a közlekedés, a zöldterületek és az oktatási infrastruktúra lenne.
Az államtitkár elmondta: a kormány „letett az asztalra” egy budapesti zöld fejlesztési programot, ebben 39 helyszínen hoznának létre új, illetve újítanának meg már létező városi parkokat, a főváros környéki parkerdőkben pedig tanösvényeket, játszótereket, sportolásra alkalmas területeket alakítanának ki.
A tervek szerint 2500 nagypályás futballpálya-méretű zöldfelület újulna meg, 20 százalékkal nőne az egy lakosra jutó zöldfelület és a teljes budapesti zöldfelület 16 százaléka újulna meg. Ebben további egyeztetést kért a főváros, állunk rendelkezésre – mondta Fürjes Balázs.
Hozzátette: javaslatot tettek az ülésen a budapesti és agglomerációs vasútfejlesztési stratégiára is. A „Budapest 2040” célja a tisztább levegő, a kevesebb közlekedési dugó, a kényelmesebb közlekedés, ennek érdekében fejlesztenék az elővárosi vasutat, hogy megduplázódjon annak forgalma. A tervek szerint minden elővárosi állomásról negyedóránként indulna vonat, amelyről három metróra lehetne átszállni és mindezt egy tarifaközösségben valósítanák meg – közölte.
Fürjes Balázs szerint a főváros vezetése tartalmilag egyetértett a javaslattal, de csak akkor adják áldásukat rá, ha „más tartalmi kérdésekben is közös nevezőre tudnak jutni”. A politikus hangsúlyozta: készek az együttműködésre.
A Galvani híd látványterve (Forrás: Budapesti Fejlesztési Központ)
Elmondta: a Galvani híddal kapcsolatban véleménykülönbség van a főváros és a kormány között. A kabinet azt gondolja, a híd szükséges ahhoz, hogy kisebb legyen a belvárosi forgalom és jobb legyen a közlekedés Dél-Pest, Csepel és Dél-Buda között, de csak akkor építik meg a hidat, ha azt a városvezetés támogatja – mondta Fürjes Balázs.
Forrás: MTI
Nyitókép: Kilátás Budapestre a Gellérthegyről (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)
Hozzászólások
Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!
Bejelentkezés Regisztráció