A déli összekötő szárny egy aránylag keskeny épületrész a Budavári Palota együttesén belül, amely Hauszmann Alajos tervei alapján épült az új, krisztinavárosi szárnnyal egy időben. A déli nyaktagnak is nevezett épületrészben hozták létre 1902-ben a nemzetközi hírű Szent István-termet, amelyet a keleti és nyugati palotaszárnyból is meg lehetett közelíteni. A nyaktag mindkét homlokzatát közel egyformán alakították ki, az Oroszlános udvar felőli északi kapu két oldalára Senyei Károly Háború és Béke című szoborcsoportjának alakjai kerültek.

A Budavári Palota déli összekötő szárnyának homlokzata a helyreállítás előtt és után (Forrás: Várkapitányság)

A második világháborúban a déli összekötő palotaszárny súlyos sérüléseket szenvedett. A Gellért-hegyre néző homlokzatot helyreállítás helyett az állampárt utasítására leegyszerűsítve átépítették, és évtizedekig csupán az udvari nézete emlékeztetett az eredeti állapotokra.

Hauszmann Alajos tervei alapján helyreállították a homlokzati díszeket és az ablakokat is (Forrás: Várkapitányság)

Az épületrészben megsemmisült a Szent István-terem is, helyén a háborút követő átépítés után a többi között dolgozószobát és tárolóhelyiséget alakítottak ki. A déli oldalon már messziről látható a Budavári Palota elsőként helyreállított homlokzata, amely most századfordulós fényében született újjá, ahogyan Hauszmann Alajos megálmodta.

Visszakerültek a díszes homlokzati elemek, amelyeket a II. világháború után  az állampárt  utasítására nem építettek vissza (Forrás: Várkapitányság) 

A második világháború után kialakított lecsupaszított falak és jellegtelen ablakok helyett visszakerültek a homlokzatot díszítő, süttői mészkőből készült oszlopok és domborművek. A Várkapitányság helyreállította az eredeti, Hauszmann tervezte és Thék Endre gyártotta ablakokkal megegyező nyílászárókat is.

A régészeti feltárások és az archív fotók segítségével a legapróbb részleteket is helyreállították a Budavári Palota déli nyaktagának homlokzatán (Forrás: Várkapitányság)

A hiteles helyreállítás érdekében a déli homlokzatot teljesen elbontották, majd az eredeti tervek szerint újjáépítették, ahogy a korabeli belső térszerkezetet is rekonstruálták. A munkálatokat falkutatással, műemlékvédelmi és régészeti kutatással kezdték, amelyek során több korszak emlékei kerültek elő. A feltárt részleteket, valamint archív fotókat is felhasználtak a hiteles végeredmény érdekében.

A most helyreállított épületrész archív fotón (Forrás: Magyar Iparművészet 1903. 6. évfolyam 4. szám) 

Az eredeti nyílászárók Hauszmann tervei alapján készültek, most ezeket is rekonstruálták (Forrás: Várkapitányság)

Az Oroszlános udvar felőli északi oldalon jelenleg a restaurátor szakemberek megtisztítják és javítják a kőelemeket. A korhű ablakok már itt is helyükre kerültek, a bejárat pedig a Hauszmann-kori faragott fakapuit kapja vissza. A munkálatok végeztével új díszkivilágítás emeli tovább a palotaszárny szépségét.

Helyreállítás közben a déli összekötő szárny Oroszlános udvar felőli homlokzata (Forrás: Várkapitányság)

A domborművek süttői mészkőből készültek (Forrás: Várkapitányság)

A Budavári Palota külső megújításának első szakasza próbafeladatként is értelmezhető, a rekonstrukció folytatódik, a munkával a Szent György tér felől, északról déli irányba haladnak tovább.

Az eredeti állapotában helyreállított déli összekötő szárny és az újjászületett Szent István-terem kapuit 2021. augusztus 20-án nyitják meg a nagyközönség előtt, az első napokban ingyenesen.

Forrás: Várkapitányság

Nyitókép: A Budavári Palota eredeti szépségében helyreállított déli összekötő szárnya (Forrás: Várkapitányság)