Ma is tömegeket vonzanak a repülőgépes bemutatók és a repülőnapok, pedig a repülés ma már az életünk része. Még nagyobb volt az érdeklődés 90 évvel ezelőtt, amikor is a repülés ugyan már nem járt gyerekcipőben, de egy-egy hosszabb távú repülés, például az Atlanti-óceán átrepülése szenzációnak számított.

Éppen ezért hatalmas volt az érdeklődés az Endresz György Aviatikai kiállítás iránt, amelyet Budapesten az Iparcsarnokban rendeztek meg. A kiállítás névadója a magyar óceánrepülő pilóta, Endresz György volt, aki nem sokkal korábban, 1932. május 21-én egy rutinrepülésen, Rómában történő leszállás közben balesetet szenvedett és elhunyt.

A kiállítás képe az Aviatika 1932. október-decemberi számában. 

Endresz emlékére és egyben a magyar aviatika támogatására szervezte meg 1932-ben a Magyar Aero Szövetség a nagyszabású kiállítást, amelyhez foghatót 1917 óta nem láthatott a közönség. Az I. világháború alatt szintén az Iparcsarnok adott otthont a Hadirepülőgép Kiállításnak. A Városliget közepén álló a hatalmas csarnokot még az 1885-ös országos általános kiállításra emelték, majd később sok más vásárnak és egyéb rendezvénynek adott helyet.

A kiállítást a nagy gazdasági válság közepén rendezték, nem titkoltan azzal a céllal, hogy a magyar repüléssel foglalkozó szakemberek helyzetére felhívják a figyelmet. Az Aero Szövetségnek nem is volt elég pénze a rendezvényre, Wenckheim József gróf kölcsönözte a szükséges tőkét.

Az 1932-es repülési tárlat valóban pazar volt, kiállították a Közlekedési Múzeum teljes repülőgyűjteményét, és a hazai repüléssel foglalkozó minden szerv, vállalat, hivatal repülőanyagát, hiszen összesen 17 motoros és 5 motor nélküli vitorlázó repülőgépet láthattak az érdeklődők, emellett további 20 repülőgépmotort és 34 repülőgépmodellt, és a csarnokban berendeztek repülőgép-javító műhelyt is A kiállítás közepén Endresz Györgyre emlékező oszlop állt, itt kapott helyet a római balesetben elpusztult óceánrepülőgép, a „Justice for Hungary” megmaradt motorja.

 

A Filmíradó beszámolója a kiállításról 

A kiállítás megnyitásáról így számolt be az Autó című lap 1932. október 15-i száma:

„Pontosan tíz órakor fut be József Ferenc királyi herceg és Fabinyi Tihamér kereskedelemi miniszter autója. Farkas Kálmán államtitkár, az Aeroszövetség alelnöke fogadja az előkelő vendégeket, s rövid beszédben üdvözli a minisztert. Farkas beszéde után Fabinyi Tihamér szép szavakban méltatta az aviatika nagy értékét. Megígérte a kormány támogatását a polgári repülőknek. Végül pedig megemlékezett a magyar repülés hőseiről, kik életüket adták a nagy cél, a magyar repülés előbbrevitele érdekében. A nagy tetszéssel fogadott beszéd után a miniszter és József királyi herceg vitéz dr. Rákosi György, a Légügyi Hivatal főnöke kíséretében végigjárták a kiállítást.”

A repülési kiállítás „sztárjai” a híresebb repülőgépek voltak, a Földközi-tengert körberepülő „Gerle”, a IV. Károly királyt 1921-ben Magyarországra hozó Junkers F 13-as repülőgép, a Légiforgalmi Hivatal 14 személyes Fokker f. VIII. típusú óriásgépe és természetesen az olasz kormány ajándéka a „Giustizia per l‘Ungheria“.

Horváth Ernő 1912-ben épült repülőgépe (Fotó: Magyarság, 1932. október 30.) 

E gépnél álljunk meg egy pillanatra! A repülőgépet hivatalosan az olasz kormány a Rómában elpusztult „Justice for Hungary” „helyett” adományozta, azonban a lezuhant Lockheed Sirius kifejezetten óceánrepülésre átépített utasszállító gép volt, az olasz ajándék viszont egy katonai gép, egy bombázórepülő. Ez azért is volt fontos, mert ezzel az I. világháború egyik győztes hatalma megtörte a magyar katonai repülésre kimondott tilalmat, nyíltan egy katonai gépet adományozott Magyarországnak, ezzel elismerte, hogy az országnak joga van légierőt fenntartani. (Persze tette ezt azzal a céllal, hogy a magyar légierőt olasz repülőkkel szereljék fel).

A jegyek egy pengőbe kerültek, de volt többféle kedvezményes jegy is, erről a Napi Hírek 1932. október 27-én ezt írta:

„A Magyar Aero Szövetség a többoldalrol megnyilvánult kívánságnak eleget téve a munkásosztály számára külön belépőjegyeket rendszeresitett, amelyeket az arra jogosultak, darabonkent 50 fillér lefizetése ellenében válthatnak meg a kiállítás pénztáránál. Ezzel az újítással a munkásosztály számára kívánják megkönnyíteni a kiállítás megtekintését.”

A rendezvénynek nagy sikere volt, több mint 40 ezer fizető néző látogatta meg. A kiállítás utolsó napjaiban a látogatókat egy sorsjáték is csalogatta, mert akik 1932. október 30. és november 2. között váltottak jegyet, függetlenül attól, hogy egypengős teljes árut, vagy 70, illetve 50 filléres kedvezményes belépőt váltottak, soroláson vettek részt. Az első díj egy Budapest – Velence menettérti repülőjegy volt, a második egy Budapest–Bécs, a harmadik egy választható belföldi retúrjegy volt.

A IV. Károly királyt szállító Junkers F 13-as repülpgép máig a Közlekedési Múzeum gyűjteményében van (Fotó: Magyar Műszaki és Közelekedési Múzeum) 

A kiállítás hatalmas siker volt tehát, a hazai közönség elégedetten távozott a tárlatról, és ismerhette meg akár a földről vagy nyertesként a levegőben a hazai repülőépeket.

Niytókép: A kiállítás (Fotó: Fortepan/Képszám: 129160)