Egész télre leállítják a fogaskerekűt, a magas energiaárakra hivatkozva

A cikk angol nyelvű változata: The cogwheel railway will be shut down for the whole winter due to high energy prices

2022. november 11. 16:00

Egészen tavaszig szüneteltetik a fogaskerekű üzemeltetését – erről döntött a Fővárosi Önkormányzat, a BKK és a BKV. A hivatalosan 60-as jelzést viselő tömegközlekedési eszköz pályafelújítás miatt október harmadika óta nem jár, ám az üzemszünet csak november 17-ig tartott volna. A magas energiaárakra hivatkozva most több hónapra leállítják a közlekedését.

„Téli pihenőre megy a fogaskerekű az energia- és gazdasági válság miatt” – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Az ideiglenes üzemszünet a tervezett tavaszi pályafelújítás végéig tart, és „ennek köszönhetően több mint 120 millió forintot spórol Budapest közösségi közlekedése, emellett a szakemberek a kötelező karbantartást is elvégezhetik a járműveken” – magyarázza a BKK a nem várt hosszú üzemszünetet okait.

A közleményben azt írták, hogy a fogaskerekűt jellemzően turisták használják és a szabadidős forgalmat szolgálja ki, a hideg hónapokban nagyon kevesen utaznak rajta. A BKK közlése szerint hétköznapokon 10 százalékos, hétvégén legfeljebb 30 százalékos a kihasználtsága. Mindeközben – teszik hozzá – a télen rendkívül alacsony forgalmú fogaskerekű vasútnál drasztikusan kiütközik az energia költsége, hiszen az átlagos villamosoktól eltérő vontatási feszültséggel üzemel.

A hetvenes években gyártott és visszatáplálásra nem alkalmas jármű üzemeltetési költsége minimum a duplájára emelkedik az új energiaárak mellett. Ezért a Fővárosi Önkormányzat, a BKK és a BKV Zrt. a járat ideiglenes szüneteltetéséről döntött – írja a BKK.

A 60-as jelzésű fogaskerekű helyett a kibővített menetrend szerint közlekedő autóbuszokkal lehet utazni (Fotó: BKK)

Közlik azt is, hogy a szakemberek számításai alapján a járat közlekedésének téli időszakra való felfüggesztésével minimum 120 millió forint megtakarítást lehet elérni, de a még nem végleges villamosáram-áraktól függően ez a szám sokkal nagyobb is lehet. Ezzel párhuzamosan a műszaki karbantartásra és az elöregedett fogaskerekű járművek szükséges mértékű felújítására is sor kerülhet a tavaszi szezon kezdetéig. 

A közlemény szerint a 60-as jelzésű fogaskerekű helyett a kibővített menetrend szerint közlekedő 21-es, 21A, 212-es, 212A, 212B és 221-es autóbuszokkal lehet utazni. A fogaskerekű minden megállójának 300-500 méteres környezete a vágányzár alatt más autóbuszjárattal is jól elérhető.

A XII. kerület alpolgármestere, Fonti Krisztina levélben kérte Karácsony Gergely főpolgármestert a döntés felülvizsgálatára – írja az MTI. Megfogalmazása szerint a fogaskerekű működtetése kötelező feladata a fővárosnak, ezért a kerületi polgárok érdekében a fogaskerekű újraindítását, működtetését kérte Budapest vezetésétől.

Forrás: Budapesti Közlekedési Központ

Nyitókép: Tavaszig leáll a fogaskerekű (Fotó: BKK)

Összesen 4 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


Leállítja a fogaskerekűt, hagyja elrohadni a félkész Biodómot, 5 milliárddal drágábban, kevesebb műszaki tartalommal újítja fel a Lánchidat és a Blaha Lujza teret. Gratulálok Kari Geri!


Abban van igazság
"hogy a fogaskerekűt jellemzően turisták használják és a szabadidős forgalmat szolgálja ki, a hideg hónapokban nagyon kevesen utaznak rajta."

De ettől függetlenül, ha veszteséggel is "a fogaskerekű működtetése kötelező feladata a fővárosnak"

Az egyik műszaki ismerősöm szerint már rég fel kellett volna újítani teljeskörűen a Fogaskerekűt, de eddig - nem tudni mért - nem tették meg és most Karácsony Gergely parázik, hogy milyen drága lesz az üzemeltetése holott "a fogaskerekű működtetése kötelező feladata a fővárosnak".

"Mindeközben, a télen rendkívül alacsony forgalmú fogaskerekű vasútnál drasztikusan kiütközik az energia költsége, hiszen az átlagos villamosoktól eltérő vontatási feszültséggel üzemel.

A hetvenes években gyártott és visszatáplálásra nem alkalmas jármű üzemeltetési költsége minimum a duplájára emelkedik az új energiaárak mellett."

Válaszok:
Sándor | 2022. november 14. 12:19

Történelmi okok miatt sem szabad leállítani, vagy megszüntetni. Az első fogaskerekű még gőzhajtású volt.
https://hu.wikipedia.org/wiki/..
Ennyi erővel a 6.-os villamost is leállíthatják. Anno a Nemzetit felrobbantó rohadt kommunisták utódját, ezt a karácsonygergely nevű sejthalmazt a lehető leggyorsabb módszerrel (pitbull, buldog, stb.) kell a Városházáról elkergetni. Nem érdemel egy jó szót sem, a tevékenysége még demszkigábort is mélyen alulmúlja.


A műszaki problémák nem olyan jelentősek. Jó, vegyük ezt a vasútat, tényleg drágában üzemel a többinél, de ez nemcsak egy vonal a többi közül. Ez a Városunk történetének egyik jelképe, szimbolikus jelentőségű vonat. Ha kell veszteséggel is üzemben kell tartani. A Fogaskerekű üzemeltetése Budapesten egyszerűen presztízskérdés. Nemcsak gazdasági megközelítéssel kell egy várost vezetni.



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó