A Lánchíd november 12-én tartott statikus és dinamikus próbaterhelésén a szakemberek azt mérték, hogy milyen alakváltozásokat idéz elő az átkelő szerkezetében, ha annak meghatározott pontjain 20 tonnás tehergépkocsik állnak. Azt is mérték, hogyan viselkedik az átkelő, ha nagy tömegű jármű halad át rajta, óránként 5, 20 és 30 kilométeres sebességgel – tájékoztatott a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

Próbaterhelés 2022. november 12-én, 20 tonnás tehergépkocsikkal (Fotó: BKK)

A BKK a honlapján azt is közölte, hogy a próbaterhelés méréseit a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Hidak és Szerkezetek Tanszékének szakemberei végezték. Ehhez 24, egyenként 20 tonnás teherautót használtak tucatnyi teherállásban, időnként üres útpályával, máskor egy vagy két sorban, egyszerre 12 vagy 24 járművet felsorakoztatva az előre meghatározott pozíciókban.

A terhelések alatt a hídról és a Duna-partról 0,5 milliméter pontosságú geodéziai műszerrel mérték a híd lehajlását. A lánckötegeken, a függesztőrudakon, a bentmaradó, régi hídszerkezeten, illetve az új acélpályán elhelyezett nyúlásmérő bélyegek segítségével azt figyelték, milyen alakváltozások jelennek meg a szerkezetben, és milyen feszültségek keletkeznek az egyes elemekben. A budai pillér tetején lévő koronasaru-teremben a koronasaru elmozdulását is monitorozták – derül ki a közleményből.

 A hídról és a Duna-partról 0,5 milliméter pontosságú geodéziai műszerrel mérték a híd lehajlását (Fotó: BKK)

Végül a BKK arról is tájékoztatott, hogy az eredmények teljes körű értékelése még folyamatban van, de „az elsődleges adatok alapján a Lánchíd jól vizsgázott: a terhelés során mért értékek megegyeztek a szakemberek által számított értékekkel”.

A Lánchíd Buda és Pest között az első állandó híd volt, építése 1839-ben kezdődött az angol William Tierney Clark tervei alapján, és 1849-ben avatták fel. A 380 méter hosszú, mintegy 15 méter széles átkelőt, amely az ország és a magyar főváros egyik legismertebb műemléke,  fennállásának 173 éve alatt többször átépítették.

A 380 méter hosszú hidat 1849-ben adták át a forgalomnak (Fotó: Fortepan)

A mostani felújításához már 2015-ben elkészültek a tervek, ekkor az Alagút felújítása és más környező beruházások is szerepeltek a programban. Ám a 2019-es önkormányzati választás előtt nem sikerült elindítani a kivitelezést, mert a főváros akkori vezetése a kedvezőbb kiviteli költségek elérése érdekében új pályázatot tervezett kiírni.

Ezt megakasztotta a 2019-es önkormányzati választás, amely után ismét csúszott a program, az új városvezetés döntése alapján az Alagút felújítása és az egyéb kapcsolódó beruházások kikerültek a programból. A Lánchíd felújítására a kivitelezési szerződést csak 2021 februárjában sikerült aláírni, ezt követően kezdődtek meg a munkálatok.

A tervek szerint a beruházás 2023-ban fejeződik be.

Forrás: BKK, Pestbuda.hu

Nyitókép: 2022. november 12-én próbaterhelést tatrtottak a Lánchídon (Fotó: BKK)