Mindig örömteli hír, amikor a múlt kincsei közül korábban nem ismert darabok kerülnek elő: a Fortepan digitális fotóarchívum csapata a drezdai székhelyű Deutsche Fotothek digitalizált állományában bukkant rá több tucat, Budapest látképeit, helyszíneit, épületeit ábrázoló, jó minőségű fotónegatívra. Bár a konkrét felvételek itthon sem voltak ismeretlenek, de mindössze kis méretű korabeli képeslapokról ismerhettük azokat. Ezek a megtalált felvételek olyan magas képi minőséget jelentenek, hogy sokszoros nagyítással is minden apró részlet tökéletesen kivehető, köztük kis utcai részletek, feliratok, emberek, járművek.

A magyar piacra szánt, Budapest szépségét hirdető, XX. század eleji képeslapokat a németországi Meissen városában gyártotta a Brück & Sohn nevű cég, amely 1793-tól 2019-ig megszakítás nélkül működött. A cég megszűnte után a Brück család a drezdai Deutsche Fotothek archivumának adta el az itthon eddig nem ismert fotóanyagot.

A felfedezett fotónegatívok egyike egy 1903-as Brück & Sohn felvétel a Lánchídról, a budai hídfő közelében dolgozó kertészekkel (Forrás: Fortepan/ Deutsche Fotothek)

A magyar főváros múltjának kutatása szempontjából is páratlan értékű fotónegatívokból készült nagy felbontású képeket a Magyar Nemzeti Galériában (a budai Várban) november 15-én megnyílt új tárlaton láthatják az érdeklődők. A Budapest: Az első aranykor című kiállítást nem csupán a megtalált képanyag bemutatása hívta életre, de az egyesített főváros fennállásának kerek, 150. évfordulója is, amelyet 2023. november 17-én ünnepeljük.

A 2023. november 13-i sajtóbemutatón – amelyen lapunk is részt vett – Baán László, a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója kiemelte: Pest-Budát az egyesítés előtti évtizedekben valahol a 30. hely környékén tartották számon Európa legnépesebb városai rangsorában, majd egyesített Budapestként alig fél évszázad alatt feljutott a 8. helyre, szinte csak a kontinens birodalmi központjai előzték meg (London, Párizs, Berlin, Bécs, Szentpétervár, Moszkva, Konstantinápoly/Isztambul).

A főigazgató hangsúlyozta a képeslapok korabeli jelentőségét is: amíg a hagyományos vezetékes telefonok sem terjedtek el, addig a képeslapok biztosítottak egy olyan tömör (és sokak számára megfizethető) üzenetküldési lehetőséget a világ távoli helyeire, amit ma már jellemzően egy SMS-sel (vagy chatüzenettel) intézünk.

Baán László főigazgató köszöntőbeszéde a kiállítás bejáratánál 2023. november 13-án. Balra a kiállítás kurátora, Virágvölgyi István (Fotó: Mészáros Dávid/pestbuda.hu)

Az egykori Brück & Sohn cég 1900 és 1918 között több mint 20 000 különböző képeslapot gyártott (jellemzően 500 és 5000 közötti példányszámban), és ezek közül mintegy 500 ábrázolja Budapest különböző pontjait és épületeit – erről Jens Bove, a drezdai Deutsche Fotothek igazgatója beszélt az eseményen. A tárlat részleteit Virágvölgyi István és Török András kurátorok ismertették egy körbevezetés keretében. 

Virágvölgyi István kurátor köszönti a közönséget a körbevezetés előtt. Mellette (balra) a kiállítás társkurátora, Török András (Fotó: Mészáros Dávid/pestbuda.hu)

A tárlat négy nagyobb egységből áll. Az első a Budapest a csúcson címet viseli, és a főváros századfordulós fejlődési ívét mutatja be a látogatók számára. Itt többnyire olyan fővárosi helyszínek felfedezett negatívjai kaptak helyet, amelyek az elmúlt 120 év során csekély mértékben változtak. 

A Budapest a csúcson című szekcióban megtaláljuk többek között a Lánchídról, a Váralagútról, Gül Baba türbéjéről vagy a Baross utcáról készült képeslapok részletgazdag változatait is (Fotó: Mészáros Dávid/pestbuda.hu)
A Szent Rókus Kórház és a Rákóczi út (1905-ben még Kerepesi út) képeslapjának nagy felbontású negatívja. Minden kép alatt láthatjuk a készre retusált és színezett képeslapot is (Fotó: Mészáros Dávid/pestbuda.hu)

Az előkerült fotónegatívoknak köszönhetően minden korábbinál jobb minőségben vehetjük szemügyre az olyan apró részleteket is, mint például napszámosok várakozását a Közvágóhíd előtt, egy napernyővel sétáló férfit a Baross utcánál, az emberek korabeli öltözködését vagy akár a házfalakon szereplő hirdetéseket. 

A Baross utca képeslapjának nagy felbontású negatívja a Brück & Sohn 1904-es felvételén, háttérben a Szent József-plébániatemplommal (Forrás: Fortepan/Deutsche Fotothek)
A kiállítás részletesen kitér az 1905-ben készült, bárkákat, embereket és épületeket is ábrázoló dunai látkép számos apró részletére (Forrás: Fortepan/Deutsche Fotothek)

A tárlat második szekciója bemutatja a Meissen városában 226 évig töretlenül működő Brück & Sohn kiadót és a képeslapok fejlődéstörténetét. Egyik érdekesség, hogy a cég fennállása alatt 33 333 fajta képeslapot adott ki (főként német és osztrák városokról, illetve tájakról), s ebből mintegy 500 jelenítette meg Budapest különböző pontjait. A szászországi kiadó annyira sikeres volt, hogy még az NDK idején sem merték államosítani, így hét nemzedéken át (az 1793-as alapítástól a 2019-es bezárásig) végig a Brück család kezében maradhatott. 

A Brück & Sohn cég története, munkamódszerei és számos Budapestről készült képeslapja egy helyen (Fotó: Mészáros Dávid/pestbuda.hu)

Ugyanebben a szekcióban ismerhetjük meg a képeslapok készítésének technikai hátterét is, például hogyan retusálták és színezték az eredetileg fekete-fehér fotókat. Olykor bizonyos helyszíneket járókelőkkel vagy növényzettel egészítettek ki a jobb összhatás érdekében, más képeslapoknál pedig előfordult, hogy hibás magyar helyesírással kerültek a piacra. 

A Halászbástya lépcsőinél 1903-ban emelt Hunyadi János-szobor sokféle képeslap készítésére ihlette a Brück család kiadóját. Balra a képeslapok, jobbra az egyik eredeti, 1908-as fotónegatív (Fotó: Mészáros Dávid/pestbuda.hu)

Meissenben a német készítőknek saját fantáziájuk szerint kellett a lehető leghitelesebb színvilággal elkészíteniük a képeslapokat. A kiállításon egyes fotónegatívok alatt nemcsak a XX. század eleji képeslapokat láthatjuk, de új, a mesterséges intelligencia által színkevert változatokat is – így a látogató eldöntheti, melyik munka színvilága áll közelebb a valósághoz. 

Az 1907-es Brück-féle fotónegatív egy átkelőhajóról és az Országházról. Alatta kicsiben két színesített változat: a bal oldalit mesterséges intelligencia, a jobb oldalit korabeli német nyomdász készítette (Fotó: Mészáros Dávid/pestbuda.hu)

A tárlat egy másik termében a főváros fejlődésének egy privát nézőpontjába is betekintést nyerhetünk Schoch Frigyes fényképein keresztül. Az 1856-ban született és 1924-ben elhunyt svájci származású építési vállalkozó volt a korszak legaktívabb sztereofotósa. A sztereofotók lényege, hogy valójában két azonos kép készül egymás mellé, két, egymástól 6,5 centiméterre lévő kameralencse segítségével. Megfelelő sztereonéző eszköz segítségével a két kép egyetlen térhatású, háromdimenziós képpé olvad össze.

Az úgynevezett Kaiser-panorámák a XIX. század és a kora XX. század szórakoztató eszközei voltak, amelyek éppen ilyen moziszerű képnézőkkel voltak felszerelve. A kiállításon egy hasonló szerkezet lencséin keresztül Schoch térhatású sztereoképeit lehet megtekinteni.

Schoch Frigyes 1907-ben készült képpárja a Városligeti műjégpályán korcsolyázókkal. Ez is megtekinthető a kiállításon sztereonéző segítségével (Forrás: Fortepan)

A kiállításon elhelyezett, Kaiser-panorámára emlékeztető berendezés képnézőiben Schoch Frigyes sztereofényképei tekinthetők meg (Fotó: Mészáros Dávid/pestbuda.hu)

A kiállítás utolsó egysége az Egykor és most címet viseli: ez a főváros látványos változásait kívánja bemutatni képpárosítások segítségével, egy bő évszázadnyi időkülönbséggel fotózva: a felső képeken a Brück & Sohn századeleji fotói, az alsókon pedig a Fortepan jelenkori felvételei láthatók. 

Egykor és most, ugyanott fényképezve: az 1906-os Brück & Sohn fotó a Szabadság hídról (akkor még Ferenc József híd) és Gellért-hegyről, alatta a Fortepan saját, 2023-as felvétele a tárlaton (Fotó: Mészáros Dávid/pestbuda.hu)
Virágvölgyi István kurátor (balszélen) ismerteti az Egykor és most című szekció tartalmát (Fotó: Mészáros Dávid/pestbuda.hu)

 A századfordulós fővárosi emlékek rajongói számára a Budapest: Az első aranykor című kiállítás egy remek lehetőség, hogy elmerülhessenek a korszak hangulatában. A Magyar Nemzeti Galéria (MNG) és a Fortepan közös szervezésében létrejött tárlat a fotóművészet kedvelői számára is nyújthat kulisszatitkokat. A kiállítás 2023. november 15-től 2024. február 18-ig várja látogatóit a Budavári Palotában, a Nemzeti Galéria központi szárnyában. 

A Budapest: Az első aranykor című fotókiállítás a Budavári Palotában működő Magyar Nemzeti Galériában tekinthető meg (Fotó: Mészáros Dávid/pestbuda.hu)

Nyitókép: A felfedezett fotónegatívok egyike, egy 1903-as Brück & Sohn felvétel a Szent Gellért-szoborról, a Tabánról és a budavári királyi palotáról (Forrás: Fortepan/Deutsche Fotothek)