A nagykörúti 12-es autóbusz története 1932 januárjában kezdődött, ekkor még csak a Boráros tér és a Vígszínház között közlekedett a járat, májusig több ütemben a Széna térig. Az 1932. január 26-i indulásnál az első utas nevét is feljegyezték, Isoó Jenő nyugalmazott csendőrőrnagy volt, aki a csepeli HÉV-ről szállt át.

Annak ellenére indították itt el 1932-ben a buszjáratot a Nagykörúton, hogy ott villamosok is jártak. Miért volt szükség akkor autóbuszokra? Azt várták, hogy a villamosnál gyorsabb autóbusz hozzájárul az Autóbuszüzem deficitjének a felszámolásához. Az indulásnál úgy remélték, hogy napi 24 500 utas használhatja az autóbuszokat, még úgy is, hogy az autóbuszra a jegy 8 fillérrel többe került, mint a villamosra.

Egy "harcsa" 12-es 1948-ban (Fotó: Forepan/Képszám: 221630)

A háború után egy rövid ideig a Városliget és a Szent János kórház között jártak 12-es jelzéssel az autóbuszok, de ahogy átadták a Margit hidat, ismét a Nagykörúton közlekedtek, amiről ezt írta az Esti Hírlap 1959. március 24-én:

„A szombati premieren s az azt követő vasárnap hangos sikerrel és telt házzal zajlott azúj 12-es buszok bemutatkozása. Valóságos hajó, a Körút hajója. Ahol csak kikötött mindenütt integető gyerekek, felnőttek várták, állították meg. Mindenki csak ezen a kék csodán akart utazni. A régi körúti propellerek (de hirtelen lettek propellerek, öregek!) hiába álltak oda a Wesselényi utcai vagy a Rudas László úti megálló-kikötőhöz, a várakozók sokszor csak intettek: „tovább, nincs felszállás!” s roboghatott tovább, félig üresen a régi jó 12-es. Kiutazták magukat tegnap a pestiek az új buszon, sokan a végállomáson sem szálltak le, új jegyet váltva kétszer is áthajtottak a Körúton.”

Az új csodáról, a budapesti közlekedésbe megváltóként várt valóban hatalmas autóbuszról, az Ikarus 66-ról a PestBudán is írtunk. A buszok Budapesten nem váltak be, de a 12-es járat jelentőségét mutatja, hogy ezeket a járműveket itt, ezen a járaton vetették be. 1961-től ráadásul körbementek, azaz a buszok mind a két irányban „körforgalomban” jártak, azaz a budai körúton is végigmentek.

Az autóbuszviszonylat az 1970-es években is fontos volt, nem véletlen, hogy ha probléma volt vele, abból újságcikkek születtek, mint például a Magyar Nemzet 1970. április 14-i számában:

„Nem valami bizarr ötletből tettük fel a kérdést, hogy tudniillik hová tűnik el, vagy ha úgy tetszik, hol bujkál a 12-es, illetve a 12/A busz? Mert hiába állítja minden kérdezősködésünk alkalmával a BKV autóbuszüzemének forgalomirányító szolgálatán a soros diszpécser, hogy a szóban forgó körúti buszokat pontos menetrend szerint indítják és hogy szigorúan tilos ezeket a buszokat konvojban vezetni, illetve közlekedtetni a Nagykörúton, mondjuk meg őszintén, hogy mindez bizonyíthatatlan állítás.”

A 12-es autóbuszok, ahogy a nagykörúti villamosok hozzá tartoztak a budapesti utcaképhez. Azonban az 1980-as évek végén megváltozott a helyzet.

A 6-os villamos és a 12-es busz vetélkedése néha balesettel járt (Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr)

Előbb a 12/A betétjáratot szüntették meg, majd a 12-es gyorsjáratot, és már 1989 januárjában lehetett arról olvasni cikkeket, hogy a BKV – hiába szerette az utazóközönség a járatot – a 12-es megszüntetését tervezi.

Az indok egyrészt a párhuzamos közlekedés felszámolása és az emiatti spórolás volt, másrészt a környezetvédelmi szempontok, mert például a Margit körúton (akkori nevén a Mártírok útján) már súlyos gondot jelentett a légszennyezés, amelynek 5-6 százalékát adták az itt közlekedő autóbuszok. A BKV sajtótájékoztatón 1989 augusztusában jelentette be, hogy a nagykörúti buszjárat megszűnik, csak a budai oldalon, a Boráros tér és az akkori nevén Moszkva tér között közlekedik majd tovább. Nem sokkal később tovább rövidítették az Alkotás utcáig.

Nyitókép:  A 12-es autóbusz egykor nagyon fontos viszonylat volt (Fotó: Fortepan/Képszám: 18143)