Több mint 130 esemény, kiállítások, termékbemutatók, előadások, aukciók és szakmai programok várják a látogatókat a 2016-os Design Héten, amelynek díszvendégei az idén 25 éves visegrádi együttműködés országai, Szlovákia, Lengyelország és Csehország – mondta el a Magyar Formatervezési Tanács elnöke a rendezvénysorozat nyitónapján Budapesten.

Bendzsel Miklós hozzátette: a három közép-európai ország nem csupán politikailag vagy gazdaságilag, hanem a közös életfelfogás okán fontos kulturális és művészeti partner is Magyarország számára. Az október 2-ig tartó Design Hét mottója a Design Anatomy, amely egyszerre utal az emberi arányok ergonómiai, fizikai, de kulturális és társadalmi viszonyaira is. Osvárt Judit projektvezető kiemelte: a designerek igényeinek megfelelően idén megnövekedett a design és az üzlet kapcsolatát vizsgáló programok száma, emellett sok a kreatívipar társadalmi vetületeivel, valamint a technológiával, például a háromdimenziós nyomtatás lehetőségeivel foglalkozó esemény.

A 13. Design Hét nem csupán a design és az anatómia tágan értelmezett kapcsolatát járja körül, de rámutat arra is, hogy design a gazdaság organikus része – hangsúlyozta Botos Viktor, a programsorozatot szervező Hipavilon Magyar Szellemi Tulajdon Ügynökség vezetője, aki a programok közül a szeptember 29-i InvestPlacc elnevezésű szakmai workshopot emelte ki, ahol a támogatókat kereső designerek a visegrádi országokból érkező regionális befektetőkkel találkozhatnak.

Lucie Orbók, a Cseh Centrum igazgatónője a sajtótájékoztatón kiemelte a Design Hét programjai közül a Handmade Dreams című kiállítást, amely a neves kortárs cseh ékszertervezők munkáiból nyújt válogatást. A Szlovák Intézet igazgatója, Hushegyi Gábor a visegrádi országok közös kulturális hagyatékáról szólva felidézte, hogy a modern szlovák design kezdetei a két világháború között Pozsonyban működő iparművészeti iskolához nyúlnak vissza, amelynek tanára volt Moholy-Nagy László is. Manapság, amikor a média gyakran megkérdőjelezi a közös Európa eszményét és a visegrádi országok konstruktív munkáját, a közös kultúra, benne a design felmutatása a legmegfelelőbb válasz – mondta el Jaroslaw Bajaczyk, a Lengyel Intézet igazgatóhelyettese.

Az idei Design Hét központi kiállítása az Iparművészeti Múzeum kupolatermében látható Központi értékek – Közös örökségünk a közép-európai kortárs designban című tárlat, ahol a visegrádi négyek formatervezőinek közös hagyományokból építkező, közös jövő felé törekvő alkotásaiból látható válogatás – mondta el Osvárt Judit. A tárlat anyagából kiemelte a házalás hagyományához visszanyúló Nano-trade Mobile Stand elnevezésű szállítóeszközt, amelyet biopiacozók számára terveztek lengyel alkotók. Szintén felhívta a figyelmet a tradicionális kékfestéssel készült és a kortárs divat elemeihez illeszkedő női kabátra a cseh Veronika Vimpelovától, valamint a szlovák Mária Bujnáková által tervezett keresztény szimbólumokból építkező Seven tárgykollekcióra is.

A programsorozat megnyitóján, pénteken este hirdetik ki a hazai designszakma legkiemelkedőbb teljesítményeit elismerő Magyar Formatervezési Díj és a Design Management Díj idei nyerteseit. Bendzsel Miklós hangsúlyozta: a díjazott alkotásokat multifunkcionális megközelítés, beépített intelligencia és holisztikus problémakezelés jellemzi. Mint fogalmazott, kiemelkedő a tervezők szociális érzékenysége, munkájuk valódi látleletét adja a kortárs magyar társadalomnak.

Az október 2-én záródó Design Hét teljes programkínálata a designhet.hu internetes oldalon érhető el.

(MTI)