A régi Közlekedési Múzeum 2015-ben bezárt. A régi épületet akkor már közel 100 éve kinőtte a múzeum, hiszen már az 1910-es években új helyszínt kerestek (sikertelenül) az eleve ideiglenesnek szánt korábbi épület helyett. Hosszas szakmai előkészítő munka után 2017 decemberében az új Közlekedési Múzeum számára az Északi Járműjavító dízelcsarnokát jelölte ki a kormány.

Az Északi Járműjavító napjainkban, amely átépítés után a Közlekedési Múzeum otthona lesz (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu) 

A döntést megelőzően készültek tervek arra is, hogy régi Közlekedési Múzeum korábbi, városligeti épületében, azt helyreállítva és a térszint alatt jelentősen bővítve maradjon meg a múzeum, de az óriási gyűjtemény nem fért volna el.

Az új kőbányai terület, az egykori Északi Járműjavító dízelcsarnoka a tervezett nagyszabású rekonstrukció után (amely megőrzi az ipari múltat idéző állapotot, de világszínvonalú kortárs megoldásokkal ki is egészíti azt) autentikus és tágas helyszíne lesz a múzeumnak, egyben komoly fejlesztést jelent a környező barnamezős területnek, új turisztikai lehetőségeket nyit meg.

A múzeum arra törekszik, hogy új otthonának helyszínét az idei évben, amint arra a pandémiás helyzet is lehetőséget ad, megnyissa és bemutassa a nagyközönségnek, és egyben azt a nagyszabású fejlesztést is megismertesse, amelynek terveit a nemzetközileg elismert New York-i Diller Scofidio + Renfro sztárépítész iroda és magyar partnere, az Ybl-díjas Noll Tamás vezette M-Teampannon építésziroda készíti. A kormány 2020 májusában döntött arról, hogy biztosítja az Új Közlekedési Múzeum épületkomplexumának tervezésére és előkészítésére szükséges támogatást. Az így elindult fejlesztés Európa egyik legnagyobb barnamezős beruházásának számít.

Legendás mozdonyok a helyszínen: a Kandó-féle V60-as villanymozdony és az áramvonalas 242-es gőzmozdony (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu) ​

A Közlekedési Múzeumnak nagy lehetőség, hogy újra saját épületében rendezhet időszaki kiállítást, de a múzeum célja ennél több, folyamatos múzeumpedagógiai és családi programokkal, időszakos eseményekkel, konferenciákkal, járműbemutatókkal, rendezvényekkel, eseményekkel szeretne megjelenni a látogatók előtt.

A most előkészítés alatt álló kiállításon bemutatják tehát a volt Északi Járműjavítónak – Magyarország egykori legnagyobb vasúti járműjavítójának – a múltját, jelenét és jövőjét, vagyis azt is, hogy miért ezen a helyszínen épül fel az új múzeum és a legújabb tervek alapján hogyan fog majd kinézni.

Természetesen a múzeum a vírushelyzetet és a rendelkező szabályozásokat figyelembe véve nyitja majd meg az időszaki kiállítást, jelenleg a legfontosabb előkészületek és műtárgyszállítások kezdődtek meg.

Ennek keretében hat eredeti jármű érkezik az Északi Járműjavítóba: a legnépszerűbb magyar gőzmozdony, a 424-es legelső példánya, a MÁV legnagyobb darabszámban alkalmazott tolatómozdonya, az M44-es, mellett látható lesz a Kandó Kálmán tervei alapján készült V60-as villanymozdony egy példánya, amely tehervonatokat húzott a Budapest–Hegyeshalom vonalon.

A MÁV legnagyobb számban használt személykocsijának egy megmaradt példánya érkezik a leendő kiállítás helyére (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu) ​

A kiállítás várható sztárja a különleges, áramvonalas kialakítású 242. sorozatú gőzmozdony lesz, amely a leggyorsabb magyar gőzmozdony volt.

De nemcsak mozdonyok lesznek az új időszaki kiállításon, hiszen helyet kap itt a MÁV legnagyobb darabszámban használt személykocsija, amelyből 1913 és 1923 között 1500 készült, és látható lesz a legendás „Árpád” sínautóbusz is, amely az 1930-as évektől közlekedett, és a Bécs–Budapest távolságot mindössze 2 óra 59 perc alatt teljesítette. A kiválasztott járművek mindegyike valamilyen módon kötődik az Északi Járműjavítóhoz.

A járművek érkezésekor tartott bemutatón a Közlekedési Múzeum főigazgatója, Vitézy Dávid az alábbiakat mondta:

„Nagy öröm számunkra, hogy bejelenthetjük: az idei évben, még az építkezés megkezdése előtt a Dízelcsarnokban időszaki kiállítással jelentkezik a Közlekedési Múzeum. A múzeum leendő új otthonában, az egykori Északi Járműjavító területén ezzel már az építkezés kezdete előtt betekintést engedünk a régi járműjavító csarnokba, ahol időszaki kiállítást tervezünk a járműjavító és környezetének történetéről – ehhez az ideiglenes kiállításhoz érkeztek most meg a mozdonyok. Emellett részletesen bemutatjuk majd az új múzeum terveit is, amelyeken gőzerővel dolgozunk annak érdekében, hogy az ipari örökség megőrzésével, annak világszínvonalú kortárs építészettel való kiegészítésével új kulturális negyedet hozzunk létre a kőbányai egykori rozsdaövezetben.”

Január 11-én reggel öt vasúti jármű érkezett, a fentebb felsoroltak közül csak az Árpád érkezik meg a keddi napon. A tervezett kiállítás ezek mellett sok más kisebb műtárggyal várja majd a látogatókat.

Vitézy Dávid főigazgató ismerteti a terveket (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu) ​

Reméljük, a kiállítás minél hamarabb megnyit. Annak időpontja sajnos a járvány alakulásától függ, de addig is a múzeum munkatársai folyamatosan dolgoznak az új időszaki kiállításon.

Nyitókép: A legendás 424-es mozdony érkezik az Északi Járműjavítóba (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu) ​