Legendás mozdonyok érkeztek a közlekedési múzeum leendő otthonába – Kiállításon mutatják be a járműveket és az épület terveit

2021. január 11. 14:00

Nagyszabású időszaki kiállítást készít elő a Közlekedési Múzeum, amelynek már a múzeum új helyszíne, az egykori Északi Járműjavító ad helyet. Bár az új Közlekedési Múzeum megnyitása még messze van, de a múzeum a kiállítással az új helyszín múltját és jövőjét kívánja bemutatni a nagyközönségnek. Az új időszaki kiállítás megnyitása a járványhelyzettől függ, de az azon bemutatandó eredeti járművek már megérkeztek a helyszínre.

A régi Közlekedési Múzeum 2015-ben bezárt. A régi épületet akkor már közel 100 éve kinőtte a múzeum, hiszen már az 1910-es években új helyszínt kerestek (sikertelenül) az eleve ideiglenesnek szánt korábbi épület helyett. Hosszas szakmai előkészítő munka után 2017 decemberében az új Közlekedési Múzeum számára az Északi Járműjavító dízelcsarnokát jelölte ki a kormány.

Az Északi Járműjavító napjainkban, amely átépítés után a Közlekedési Múzeum otthona lesz (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu) 

A döntést megelőzően készültek tervek arra is, hogy régi Közlekedési Múzeum korábbi, városligeti épületében, azt helyreállítva és a térszint alatt jelentősen bővítve maradjon meg a múzeum, de az óriási gyűjtemény nem fért volna el.

Az új kőbányai terület, az egykori Északi Járműjavító dízelcsarnoka a tervezett nagyszabású rekonstrukció után (amely megőrzi az ipari múltat idéző állapotot, de világszínvonalú kortárs megoldásokkal ki is egészíti azt) autentikus és tágas helyszíne lesz a múzeumnak, egyben komoly fejlesztést jelent a környező barnamezős területnek, új turisztikai lehetőségeket nyit meg.

A múzeum arra törekszik, hogy új otthonának helyszínét az idei évben, amint arra a pandémiás helyzet is lehetőséget ad, megnyissa és bemutassa a nagyközönségnek, és egyben azt a nagyszabású fejlesztést is megismertesse, amelynek terveit a nemzetközileg elismert New York-i Diller Scofidio + Renfro sztárépítész iroda és magyar partnere, az Ybl-díjas Noll Tamás vezette M-Teampannon építésziroda készíti. A kormány 2020 májusában döntött arról, hogy biztosítja az Új Közlekedési Múzeum épületkomplexumának tervezésére és előkészítésére szükséges támogatást. Az így elindult fejlesztés Európa egyik legnagyobb barnamezős beruházásának számít.

Legendás mozdonyok a helyszínen: a Kandó-féle V60-as villanymozdony és az áramvonalas 242-es gőzmozdony (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu) ​

A Közlekedési Múzeumnak nagy lehetőség, hogy újra saját épületében rendezhet időszaki kiállítást, de a múzeum célja ennél több, folyamatos múzeumpedagógiai és családi programokkal, időszakos eseményekkel, konferenciákkal, járműbemutatókkal, rendezvényekkel, eseményekkel szeretne megjelenni a látogatók előtt.

A most előkészítés alatt álló kiállításon bemutatják tehát a volt Északi Járműjavítónak – Magyarország egykori legnagyobb vasúti járműjavítójának – a múltját, jelenét és jövőjét, vagyis azt is, hogy miért ezen a helyszínen épül fel az új múzeum és a legújabb tervek alapján hogyan fog majd kinézni.

Természetesen a múzeum a vírushelyzetet és a rendelkező szabályozásokat figyelembe véve nyitja majd meg az időszaki kiállítást, jelenleg a legfontosabb előkészületek és műtárgyszállítások kezdődtek meg.

Ennek keretében hat eredeti jármű érkezik az Északi Járműjavítóba: a legnépszerűbb magyar gőzmozdony, a 424-es legelső példánya, a MÁV legnagyobb darabszámban alkalmazott tolatómozdonya, az M44-es, mellett látható lesz a Kandó Kálmán tervei alapján készült V60-as villanymozdony egy példánya, amely tehervonatokat húzott a Budapest–Hegyeshalom vonalon.

A MÁV legnagyobb számban használt személykocsijának egy megmaradt példánya érkezik a leendő kiállítás helyére (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu) ​

A kiállítás várható sztárja a különleges, áramvonalas kialakítású 242. sorozatú gőzmozdony lesz, amely a leggyorsabb magyar gőzmozdony volt.

De nemcsak mozdonyok lesznek az új időszaki kiállításon, hiszen helyet kap itt a MÁV legnagyobb darabszámban használt személykocsija, amelyből 1913 és 1923 között 1500 készült, és látható lesz a legendás „Árpád” sínautóbusz is, amely az 1930-as évektől közlekedett, és a Bécs–Budapest távolságot mindössze 2 óra 59 perc alatt teljesítette. A kiválasztott járművek mindegyike valamilyen módon kötődik az Északi Járműjavítóhoz.

A járművek érkezésekor tartott bemutatón a Közlekedési Múzeum főigazgatója, Vitézy Dávid az alábbiakat mondta:

„Nagy öröm számunkra, hogy bejelenthetjük: az idei évben, még az építkezés megkezdése előtt a Dízelcsarnokban időszaki kiállítással jelentkezik a Közlekedési Múzeum. A múzeum leendő új otthonában, az egykori Északi Járműjavító területén ezzel már az építkezés kezdete előtt betekintést engedünk a régi járműjavító csarnokba, ahol időszaki kiállítást tervezünk a járműjavító és környezetének történetéről – ehhez az ideiglenes kiállításhoz érkeztek most meg a mozdonyok. Emellett részletesen bemutatjuk majd az új múzeum terveit is, amelyeken gőzerővel dolgozunk annak érdekében, hogy az ipari örökség megőrzésével, annak világszínvonalú kortárs építészettel való kiegészítésével új kulturális negyedet hozzunk létre a kőbányai egykori rozsdaövezetben.”

Január 11-én reggel öt vasúti jármű érkezett, a fentebb felsoroltak közül csak az Árpád érkezik meg a keddi napon. A tervezett kiállítás ezek mellett sok más kisebb műtárggyal várja majd a látogatókat.

Vitézy Dávid főigazgató ismerteti a terveket (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu) ​

Reméljük, a kiállítás minél hamarabb megnyit. Annak időpontja sajnos a járvány alakulásától függ, de addig is a múzeum munkatársai folyamatosan dolgoznak az új időszaki kiállításon.

Nyitókép: A legendás 424-es mozdony érkezik az Északi Járműjavítóba (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu) ​

Összesen 4 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


Nagyszerű dolog, hogy az Eiffel műhelyház mellett (ami az Operaház új játszó és raktár helyszíne), most ezen a területen ismét egy új kultúrális intézmény épül. Ennél autentikusabb helyszínt elképzelni sem lehetett volna a Közlekedési Múzeumnak. A régi városligeti épület, újjáépítése után, a magyar innováció és feltalálók történetét bemutató kiállítással kel új életre.

Válaszok:
Énvagyok | 2021. január 11. 18:54

"A régi városligeti épület, újjáépítése után, a magyar innováció és feltalálók történetét bemutató kiállítással kel új életre." Tényleg meg fog épülni? Úgy tudtam, hogy elkaszálták a dolgot.

Válaszok:
vatus | 2021. január 11. 21:07

Az a legszebb, hogy a régi városligeti épület megújítását úgy kezdték, hogy azt is lerombolták, ami megmaradt az eredetiből. Itt ezt hívják örökségvédelemnek!


Az egykori Jozsefvarosi palyaudarra vezeto vaganyok korul egyet mindenkeppen meg kellene hagyni, hogy a Kozlekedesi Muzeum es a Sorsok Haza akar kozos jeggyel is megtekintheto legyen es a ket muzeum kozott kozlekedhetnenek a kulonbozo korokbol szarmazo vasuti jarmuvek.



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó