Új hidak Budapesten

A cikk angolnyelvű változata: New bridges in Budapest

Írta: Domonkos Csaba

2021. március 8. 9:00

Sokszor írtunk már a jelenleg futó legnagyobb budapesti vasúti beruházásról, a déli körvasút fejlesztéséről. A napokban új látványtervek jelentek meg a vasútvonal egy fontos eleméről, egy új hídról, ezért most az épülő új hidakat mutatjuk be.

A déli körvasút fejlesztésével számos új aluljáró épül a töltés alatt, illetve felújítják azokat a felüljárókat is, amelyeken eddig a régi, két vágányú vasút átvezetett. Ezeket nemcsak azért kell átépíteni, mert elöregedtek, hanem azért is, mert a vasútvonal három, helyenként pedig négy vágányú lesz, illetve két új, nagyon különleges hídszerkezet is épül. Nem a Duna feletti új vasúti hídra gondolunk (amely tulajdonképp három híd egymás mellett), hanem a Bartók Béla út és a Soroksári út felett átvezetőkre, amelyek mindegyike önállóan is érdekes új hídszerkezet lesz. Mindkettő elég sajátos, ezért most részletesebben bemutatjuk őket.

Nagyobb, szélesebb, modernebb, de az alapelve ugyanaz, mint a mostani hídé. A leendő Bartók Béla úti felüljáró képe (Fotó: Facebook/Vitézy Dávid) 

Nézzük elsőként a Bartók Béla út feletti átvezetést! A mostani híd történetéről már részletesen írtunk a PestBudában, most azonban megjelentek az új híd látványtervei.

Tekintsük át, miben fog hasonlítani a régihez! Az új, akárcsak a régi Langer, tartós híd. Ez egy olyan szerkezet, amely egy ívhíd (mint a Margit híd) és egy gerendahíd (ilyen például az Árpád híd) keresztezése. Az ív azonban ebben az esetben nem a pálya alatt található, hanem felette, és az ív két alsó végpontját köti össze a gerendaszerkezet. Miért jó ez? Az ívek a terhelést kifelé adják át, azaz szét akarnak nyílni, ezért az ilyen hidakat a partokon erőteljesen meg kell támasztani.

Ha ez nem történik meg, vagy a megtámasztás nem elég erős, akkor nagy baj lehet. Ezt küszöböli ki, hogy az ív két alsó végpontját összekötik, ekkor ugye az ív nem tud szétnyílni. Az ötlet nem új, több, mint 400 éves, 1616-ban jelent meg Verancsics Faustus korábbi veszprémi várkapitány, csanádi püspök Machinae Novae című könyvében. Az első hasonló szerkezetű vashidakat pedig Maderspach Károly építette az 1830-as években.

A zajvédő fal része lesz a hídnak (Fotó: Facebook/Vitézy Dávid) 

Az itteni, Bartók Béla úti új híd azonban hiába egy rég ismert műszaki megoldást alkalmaz, és alapjaiban, alapelvében megegyezik a mostanival, mégis számos újdonságot vonultattak fel a Specialterv Kft szakemberei, a híd tervezői, a most meglévő hídszerkezettel szemben. Egyrészt valójában nem egy híd lesz, hanem kettő. A négy vágányt két egymás mellett lévő egyforma hídon vezetik át. A kettős híd 93 méteres nyílással hidalja át a Bartók Béla utat, ami jóval nagyobb lesz a mostani 67 méteres hídnál. A két, egymás mellett álló hídon, ahogy írtuk, hidanként két vágányt fognak átvezetni, ami az elmúlt évtizedekben nem volt szokás itthon.

Jelentős változás az is, hogy a zajvédő fal nem szakad meg a hídnál, azt átvezetik rajta. A látványtervek szerint egy átlátszó, a híd képét nem rontó megoldást választottak a tervezők.

A szerkezet oldalnézete annyiban is más lesz, hogy a felső ív és az alsó pálya nem egyenes rudakkal lesz összekapcsolva, hanem ferde kábelekkel, amelyek viszonylag sűrűn keresztezik egymást. Ezt a szakemberek „network” rendszernek hívják, hiszen a kábelek hálót alkotnak. Ez nemcsak esztétikai előnyökkel jár, bár tény, hogy izgalmasabban néz ki, de a szilárdságát is növeli. A híd alatti jelentősen megnövelt szabad tér pedig a Bartók Béla út és a Tétényi út kapcsolatát teszi szellősebbé. A tervezők itt egy igazi teret képzelnek el, amelynek az új hídszerkezet több helyet ad.

A vasútvonalon a pesti oldalon, a Közvágóhídnál is épül egy új hídszerkezet. Ez is Langer tartós híd, illetve ez is két híd lesz egymás mellett.

A hídszerkezet egyben az állomás „épülete” is (Fotó: delikorvasut.hu)

Azonban ez a szerkezet egész más megoldásokat tartalmaz, mint a Bartók Béla út feletti. Ugyan ez is „network” szerkezetű lesz, de itt a háló részei nem kábelek, hanem merev acél elemek lesznek. A vasúti híd két íve pedig egy fényáteresztő tetőt is tart, ugyanis itt egy új vasúti megállót iktatnak be, és magán a hídszerkezeten lesz az állomás egy része, azaz a peronok is részben a hídon lesznek, azaz ez egyben az „állomásépület” funkcióját is betölti. Ez a szerkezet ráadásul nagyobb lesz, mint a Bartók Béla úti, a szabad nyílása az itteni egymás mellett lévő két hídnak 142 méter. Az utcaszinttel természetesen akadálymentes kapcsolatot építenek ki.

A Közvágóhídhoz tervezett megállóhíd (Fotó: delikorvasut.hu)

A megállóról a delikorvasut.hu oldalon ezt írják:

„A Duna pesti oldalán, a Soroksári út környezetében lévő Közvágóhíd megállónál el lehet majd érni az összekötött és a Kálvin térre bevezetett H6/H7 HÉV-et (később az 5-ös metrót), a 2-es és a 24-es villamost. Ugyancsak megközelíthető lesz innen a Müpa, a Nemzeti Színház, a Duna-parti területek, az itt épülő lakóparkok, irodaházak és a bevásárlóközpont. Ez a megálló négyvágányosként épül, a tervek szerint nemcsak az elővárosi, de a távolsági vonatok is megállhatnak majd itt.”

A felüljáró-állomás-híd biztos, hogy érdekes színfoltja lesz a vasútvonal pesti szakaszának.

Nyitókép: Az új Bartók Béla úti híd (Fotó: Facebook/Vitézy Dávid) 


Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó