Kihirdették a győztest a ferencvárosi Nagyvásártelep átalakítására – Mutatjuk a látványterveket

2021. április 27. 18:30

Magyar építésziroda terve nyerte a IX. kerületi Nagyvásártelep átalakítására kiírt nemzetközi pályázatot. A műemlékvédelem alatt álló, Münnich Aladár tervezte, 1932-ben felépült 247 méter hosszú és 42 méter széles csarnokban a leendő Budapest Diákváros beruházáshoz kapcsolódóan a győztes BIVAK stúdió három szinten rendezvénytereket, sportpályákat, kávézókat és klubhelyiségeket képzelt el.

Kihirdették a Budapest Diákváros fejlesztéséhez tartozó ferencvárosi Nagyvásártelep és környezetére nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét. A tervpályázat nemzetközi volt, de arra elsősorban hazai építészek munkáit várták. 

A tenderre végül 23 pályamű érkezett. Harmadik díjban részesült a Studio Egret West Ltd. és a Robert Gutowski Architects Kft. közös munkája. Második lett a Deichler Jakab Építész Stúdió Kft. pályázata, az első díjat pedig a BIVAK studio Kft. terve érdemelte ki.

A kiírás szerint a tervezők egyik feladata a hatalmas, évtizedek óta üresen álló csarnok átalakítása volt, amelyet a műemlékvédelmi elvek figyelembevéttelével kellett újragondolni. Amennyiben a győztes BIVAK stúdió elképzelései megvalósulnak, a mintegy 10 ezer négyzetméteres épületben a jövőben a Diákvároshoz kapcsolódóan három szinten sportpályákat, rendezvénytereket, kávézót, klubot és pubot alakítanak majd ki. 

A tervek szerint így fest majd a csarnok belső tere (Forrás: BIVAK studio Kft.)

A győztesnek a csarnok mellett a leendő Diákváros első kollégiumát is meg kellett terveznie, és egy hatszintes irodaépületet is, amelynek alsó részében a menza kaphatna helyet. 


A leendő kantin az épület alsó részén helyezkedik majd el (Forrás: BIVAK studio)

A leendő irodaház látványterve (Forrás: BIVAK studio)

Az 1920-as évek végén döntött úgy a főváros vezetése, hogy létre kell hozni egy új, minden eddiginél nagyobb élelmiszer-ellátó központot az igények kielégítésére. Az új központ helyét a Közvágóhíd és a ferencvárosi kikötő közötti területen jelölték ki. A Münnich Aladár által tervezett Nagyvásártelep végül 1930-1932 között épült fel.

A kép előterében láthatjuk a Nagyvásártelep irodaházát az 1932-es elkészültét követően (Fotó: FSZEK Budapest Gyűjtemény)

A Nagyvásártelep két központi épülete a csarnok és az irodaház volt. A 247 méter hosszú, 42 méter széles, 17 méter belmagasságú csarnokba a friss élelmiszert hajón, vonaton és teherautón is szállították. A csarnok alatt hűtő, illetve fűtőház is helyet kapott. A csarnok egy kis híddal kapcsolódott az art deco stílusban épült irodaházhoz, amelyben többek között posta, rendőrség, vámhivatal, kazánház és az árusok irodái is helyt kaptak. A Nagyvásártelep egykor a főváros élelmiszer-ellátásának logisztikai központja volt, fénykorában 20 vasúti vágány és két folyami kikötő szolgálta ki, tízezer négyzetméternél is nagyobb csarnokában 400 nagykereskedő dolgozott.

A Nagyvásártelep központi épülete 2021. április 27-én (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)

A második világháborút követően a Nagyvásártelepet is államosították, aminek következtében megkezdődött egy nagyon lassú hanyatlás. Felgyorsította a folyamatot a rendszerváltozást követően a nagybani piac átadása, aminek eredményeképpen a Nagyvásártelep bezárta a kapuit. A két központi épületet (az irodaházat és a csarnoképületet) 2004-ben nyilvánították műemlékké.

A szebb napokat megélt Nagyvásártelep napjainkban (Fotó: Both Balázs/ pestbuda.hu)

Ám amióta üresen állnak, az állapotuk rohamosan romlik. A csarnok számos üvege betört vagy hiányzik, falait grafittik csúfítják, az irodaház ajtói és ablakai eltűntek, a terület elhanyagolttá vált, ám a mostani átalakítás megmentheti a teljes pusztulástól az épületet. 

Nyitókép: Budapest Diákváros - Nagyvásártelep és környezete pályázat győztese, látványterv (Forrás: BIVAK studio Kft.)

Összesen 3 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


Végre megújul ez az elhanyagolt rozsdaövezet. A diákváros és Fudan Egyetem jól kiegészítik egymást.


Kb. 600 meterre innen hasonlo allapotban rohad a szinten Munnich Aladar altal tervezett egykori grandiozus sertesvasarcsarnok csodalatos, hatalmas uvegablakokkal megvilagitott vasbetonepulete. Az oriasi (a Nyugati Palyaudvar vaganycsarnokanal nem sokkal kisebb) Art Deco csarnok az olimpiai tartalekterulet sziveben talalhato kozvetlenul az 51-es villamos megalloja mellett. Ebbol adodoan kivaloan hasznosithato lenne, hiszen alkalmas sportcsarnok, lovarda, kiallitasi csarnok, vasarcsarnok, vagy barmi mas celra. Mereteit szemlelteti, hogy ket 50 meteres versenymedence boven elferne benne. Nem lenne szabad hagyni, hogy ez a lenyugozo es egyedulallo mezogazdasagi muemlek elpusztuljon.


A cikk nem foglalkozik a teruletet erinto kozlekedesfejlesztesi tervekkel, pedig nagyon erdekes elkepzelesek szulettek.
A tervek alapjan a 150-es vasutvonal nem haladna tobbe errefele, hanem a Hatar utnal Kelet fele kanyarodva a Ferencvarosi Rendezopalyaudvar teruleten athaladva erne el a Deli Korvasutat ahol aztan mind keleti mind nyugati iranyba mehetnenek tovabb a vonatok ami korabban nem volt lehetseges mert Buda iranyaba eddig nem lehetett tovabbhaladni.
A Csepeli HEV az elozetes elkepzelesekkel ellentetben nem csatlakozna a Kozvagohidnal a Rackevei HEV helyett letrejovo 5-os metrohoz, hanem azt keresztezve a 150-es vasutvonal helyen, annak hidjait felhasznalva csatlakozna a Deli Korvasuthoz az uj Nepliget vasutallomas iranyaba, ahonnan aztan tobb iranyba is tovabb haladhatna, de a legvaloszinubb a Hungaria krt. - Keleti Pu. utvonal.
A 2-es villamos a jelenlegi Kozvagohid vegallomas utan nyugati iranyban elhagyva a Soroksari utat haladna vegig a Diakvaroson kozvetlenul a Nagyvasartelep csarnoka elott, hogy aztan vegul elerje a Galvani krt. kiepitese altal letrejovo uj Ken utcai tomegkozlekedesi csomopontot.



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó