A Millenniumi Földalatti Vasút 125 éves történetét mutatja be a Deák téri Földalatti Vasúti Múzeum új tárlata. A látogatók az építés érdekességei mellett több újdonságot is megtudhatnak a földalatti vasútról. A földalatti történetéről májusban, a 125 éves évforduló kapcsán mi is írtunk.

A kisföldalatti 125 éves történetét mutatja be a Deák téri Földalatti Vasúti Múzeum új tárlata (Fotó: pestbuda.hu)

Számos archív fotó mellett sok-sok érdekességet olvashatunk, például azt, hogy az alagút belmagasságát a Nagykörút alatt húzódó főgyűjtőcsatorna elhelyezkedése határozta meg, efölött kellett ugyanis elférnie a földalattinak (Fotó: pestbuda.hu)

Európában elsőként Londonban épült kéregvasút, a magyar földalattit pedig úgy szokták emlegetni, hogy ez az első a földrész kontinentális részén. Ezért a szakértők és a kisföldalatti rajongói között szinte örök vitatéma, hogy mennyire tekinthető „elsőnek” a budapesti földalatti.  Arról azonban már kevesebb szó esik, hogy a földalatti építéskor alkalmazott műszaki megoldások tényleg világelsők voltak; 1900-ban, a párizsi világkiállításon aranyérmet nyertek.

A látogatók több újdonságot is megtudhatnak a földalattiról (Fotó: pestbuda.hu)

A 125 éves a Millenniumi Földalatti Vasút című tárlat egyik tablójáról megtudhatjuk azt is, hogy sokan „irigykedtek”, például a Habsburg család tagjai kifejezték óhajukat, hogy Bécsben is legyen ilyen jármű. Német és francia szakemberek, sőt, Berlin polgármestere is tanulmányozták a magyar földalatti vasutat.

A többi tablón az egykori állomásokat, a személyzet ruházatát, a korabeli menetjegyeket is megismerhetik a látogatók. A vitrinsorokban tárgyi emlékek, eredeti dokumentumok, tervrajzok, térképek, fényképek mutatják be a földalatti vasút történetét az építéstől napjainkig. Kiállították azt a makettet is, amely bemutatja az egykori Deák téri lejáró díszes pavilonját. A pavilonok történetéről részletes összefoglalót készítettünk korábban.

Makett az egykori Deák téri díszes pavilonról, amelyet 1925-ben elbontottak (Fotó: pestbuda.hu)

A tárlat nemcsak a múltról szól. Mint az egyik tablón olvasható, jelenleg is zajlik a járművek cseréjének előkészítése, a tervek szerint egybefüggő, hosszában teljesen átjárható, nagyobb belmagasságú, légkondicionált kocsik közlekednek majd. Emellett pedig tervezik a vonal meghosszabbítását is mind a Vörösmarty téri, mind a Mexikói úti végállomásnál.

A kisföldalattiról szóló kiállításon ugyan csak utalnak rá, hogy tervezik a kocsik és a lejárók átalakítását, a Budapesti Közlekedési Központ korábban bemutatott látványterve szerint ilyen lenne az új Deák téri lejáró (Forrás: BKK.hu) 

A Budapesti Közlekedési Központ korábban bemutatott látványterve az új, Vigadó téri megállóról (Forrás: BKK.hu) 

Nyitókép: Tablók a 125 éves Millenniumi Földalatti Vasút című tárlaton (Fotó: pestbuda.hu)