Várhatóan már jövőre megkezdődik az új Közlekedési Múzeum kialakítása a Kőbányai úti Északi Járműjavító területén. Az első ütemben a kisebb épületek átalakítása kezdődik el, majd 2023-ban a központi épület – az Északi Járműjavító Dízelcsarnokának – kivitelezési munkálati is megindulnak. A létesítményt a világhírű New York-i Diller Scofidio + Renfro építésziroda és magyar partnere, az Ybl-díjas Noll Tamás vezette M-Teampannon építésziroda tervei alapján alakítják át. A múzeum 2026-ban nyit majd meg – mondta el a megnyitón Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója.

Az Északi Járműjavító főépülete a Kőbányai úton, itt alakítják ki az új Közlekedési Múzeumot (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

A most megnyílt, Volt egyszer egy Északi… A történet folytatódik című időszaki kiállítást Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter nyitotta meg. Az október végig látogatható tárlaton bemutatják a műemléki védettséget élvező, nagyhírű járműjavító múltját, az itt javított dízelmozdonyokat és más, a kőbányai iparterülethez és a Népligethez köthető közlekedési érdekességeket.

Az új Közlekedési Múzeum terveit is bemutatják a Volt egyszer egy Északi… A történet folytatódik című időszaki kiállításon (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Az immár másfél évszázados ipari múltat idéző csarnokban és környékén 1867-ben, az első vasúti műhelyek megjelenésével indult a munka; ez a terület Pest első ipari negyede volt, gyáraival, üzemeivel a hazai iparosodás egyik bölcsőjének tekinthető – hangzott el a megnyitón. A Kőbányai úti gyár területén már 1868-ban működött a Magyar-Belga Gépépítő Társaság és a Magyar-Svájci Vasútikocsi Gyár, amelyek két év alatt csődbe mentek. Ezért 1870. augusztus 1-jén a magyar állam megvásárolta a területet, ekkor jött létre a Magyar Királyi Államvasutak Gép- és Kocsigyára, majd a később Északi Főműhely, majd az az Északi Járműjavító. A két világháború közötti időszakban több mint 2000 fő dolgozott az üzemben.  

Az Északi Járműjavítóban 2009-ig szereltek dízelmozdonyokat, az archív fotó jól mutatja a csarnok monumentális méreteit (Forrás: Közlekedési Múzeum) 

A tárlaton a kőbányai iparterülethez és a Népligethez köthető közlekedési érdekességeket is bemutatnak (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Természetesen a híres dízelmozdonyok is megtekinthetők a kiállításon (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

A második világháborúban a gyárterület bombatalálatot kapott, az épületek nagy része megsemmisült. A helyreállítás során, 1962-ben épült meg a Dízelcsarnok, amely igényes építészeti megoldásai miatt ma műemléki védettséget élvez. Ezeket a jellegzetességeket, például a homlokzatot tartó V-alakú oszlopokat, az új múzeum kialakítása során is megőrzik.

Az új Közlekedési Múzeum megépítésével új kulturális negyed jöhet létre, amelynek “főbejárata” maga a múzeum és a mellette álló Eiffel Műhelyház. A beruházás során új zöldterületeket, gyalogutakat alakítanak ki, a területet összekapcsolják a Népligettel. Megújul a Törekvés Művelődési Központ és a jelenlegi tervek szerint a volt Józsefvárosi pályaudvar egy része is kapcsolódik majd a környékhez.

Nem pusztán a múzeum épül meg a területen, hanem egyben egy új kulturális központ is létesül, zöldterületekkel, sétautakkal (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)   

Nyitókép: Az Északi Járműjavító Dízelcsarnokában nyílt meg a Közlekedési Múzeum új időszaki kiállítása (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)