Jövőre megkezdődhet az új Közlekedési Múzeum kialakítása az Északi Járműjavító területén

A cikk angolnyelvű változata: Next year, the construction of the new Museum of Transport the area of the Északi Járműjavító may begin

2021. július 15. 17:30

A Kőbányai úti Északi Járműjavító egy különleges időszaki kiállítással búcsúzik: az épület októberig megtekinthető jelenlegi állapotában, a tárlaton pedig nem pusztán az egykori üzem életét, hanem az itt létesítendő új Közlekedési Múzeum terveit is bemutatják. A 2009-ben bezár járműjavítóból alakítják ki azt az új kulturális negyedet, amelynek központja a múzeum és a már meglévő Eiffel Műhelyház. A területet összekötik a Népligettel is, és a tervek szerint új vasúti megálló is épül majd.

Várhatóan már jövőre megkezdődik az új Közlekedési Múzeum kialakítása a Kőbányai úti Északi Járműjavító területén. Az első ütemben a kisebb épületek átalakítása kezdődik el, majd 2023-ban a központi épület – az Északi Járműjavító Dízelcsarnokának – kivitelezési munkálati is megindulnak. A létesítményt a világhírű New York-i Diller Scofidio + Renfro építésziroda és magyar partnere, az Ybl-díjas Noll Tamás vezette M-Teampannon építésziroda tervei alapján alakítják át. A múzeum 2026-ban nyit majd meg – mondta el a megnyitón Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója.

Az Északi Járműjavító főépülete a Kőbányai úton, itt alakítják ki az új Közlekedési Múzeumot (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

A most megnyílt, Volt egyszer egy Északi… A történet folytatódik című időszaki kiállítást Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter nyitotta meg. Az október végig látogatható tárlaton bemutatják a műemléki védettséget élvező, nagyhírű járműjavító múltját, az itt javított dízelmozdonyokat és más, a kőbányai iparterülethez és a Népligethez köthető közlekedési érdekességeket.

Az új Közlekedési Múzeum terveit is bemutatják a Volt egyszer egy Északi… A történet folytatódik című időszaki kiállításon (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Az immár másfél évszázados ipari múltat idéző csarnokban és környékén 1867-ben, az első vasúti műhelyek megjelenésével indult a munka; ez a terület Pest első ipari negyede volt, gyáraival, üzemeivel a hazai iparosodás egyik bölcsőjének tekinthető – hangzott el a megnyitón. A Kőbányai úti gyár területén már 1868-ban működött a Magyar-Belga Gépépítő Társaság és a Magyar-Svájci Vasútikocsi Gyár, amelyek két év alatt csődbe mentek. Ezért 1870. augusztus 1-jén a magyar állam megvásárolta a területet, ekkor jött létre a Magyar Királyi Államvasutak Gép- és Kocsigyára, majd a később Északi Főműhely, majd az az Északi Járműjavító. A két világháború közötti időszakban több mint 2000 fő dolgozott az üzemben.  

Az Északi Járműjavítóban 2009-ig szereltek dízelmozdonyokat, az archív fotó jól mutatja a csarnok monumentális méreteit (Forrás: Közlekedési Múzeum) 

A tárlaton a kőbányai iparterülethez és a Népligethez köthető közlekedési érdekességeket is bemutatnak (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Természetesen a híres dízelmozdonyok is megtekinthetők a kiállításon (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

A második világháborúban a gyárterület bombatalálatot kapott, az épületek nagy része megsemmisült. A helyreállítás során, 1962-ben épült meg a Dízelcsarnok, amely igényes építészeti megoldásai miatt ma műemléki védettséget élvez. Ezeket a jellegzetességeket, például a homlokzatot tartó V-alakú oszlopokat, az új múzeum kialakítása során is megőrzik.

Az új Közlekedési Múzeum megépítésével új kulturális negyed jöhet létre, amelynek “főbejárata” maga a múzeum és a mellette álló Eiffel Műhelyház. A beruházás során új zöldterületeket, gyalogutakat alakítanak ki, a területet összekapcsolják a Népligettel. Megújul a Törekvés Művelődési Központ és a jelenlegi tervek szerint a volt Józsefvárosi pályaudvar egy része is kapcsolódik majd a környékhez.

Nem pusztán a múzeum épül meg a területen, hanem egyben egy új kulturális központ is létesül, zöldterületekkel, sétautakkal (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)   

Nyitókép: Az Északi Járműjavító Dízelcsarnokában nyílt meg a Közlekedési Múzeum új időszaki kiállítása (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Összesen 2 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


Eléggé gáz ez az épületterv, ismét milliárdok mennek el egy teljesen antifunkcionális, ronda épületre. Az első világháborús vasutas hősi emlékművet sem tervezik itt helyreállítani, de még csak nem is válaszolnak felvetésemre. A városligeti egykori Közlekedési múzeum épületének visszaépítéséről meg kuss van. Pedig annak lenne értelme.


Egy ilyen ipari jellegű épület sokkal alkalmasabb nagy méretű járművek bemutatására mint a városligeti épület. Egyébként azt a díszes, tornyos, kupolás épületet is helyreállítják és a Magyar Innováció Háza lesz belőle.



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó