Az átadási ceremónián Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója láttatóan idézte fel a tér felújítás előtt állapotát: aszfaltrengeteg, használaton kívüli villamoshurok és árusok bódéi határozták meg az egyáltalán nem rózsás látványt. A halaszthatatlan felújításra a tervpályázatot 2012-ben írták ki, és az év végén dőlt el, hogy az Építész Stúdió Kft. diadalmaskodott rajta. A Stúdió a Főmtervvel közösen már 2014-ben is javasolta az átjáró megépítését, de költségvetési okokból akkor nem valósulhatott meg.

A hivatalos beszédeket Vitézy Dávid, Fürjes Balázs és Bozó Péter tartották (Fotó: Bodó Péter/pestbuda.hu)

Pedig az ötlet magától értetődő volt, hiszen a tér délnyugati oldalát meredeken zárja le az a domb, amely az egykori Postapalotát is hordozza, és ugyanakkor elválasztotta ezt a forgalmi csomópontot a Krisztina körúttól. Emberek ezrei mászták meg naponta a domboldalba épített lépcsőket akár a forgalmas körútra, akár a csendes Városmajorba igyekeztek. A 2015–2016-ban zajlott felújítás során már építettek mozgólépcsőket a közlekedés megkönnyítésére, és szerencsére az átjáró gondolata sem veszett feledésbe.

Az átjáró a Széll Kálmán tér felől (Fotó: Bodó Péter/pestbuda.hu)

Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest fejlesztéséért felelős államtitkára beszédében kiemelte, hogy az elkészült beruházást a Magyar Nemzeti Bank leányvállalata, az MNB Ingatlan Kft. finanszírozta, tehát sem az állami, sem a fővárosi költségvetést nem terhelte. Az egykori Budai Postapalota épületét megvásároló bank felkarolta a korábban papíron maradt tervet, és összekötötte az épület rekonstrukciójával. Az MNB nagylelkűségének köszönhetően a közlekedők immár egy hosszan elnyúló, enyhén emelkedő úton juthatnak ki a körútra, de a Buda Palotává átkeresztelt épületbe – pontosabban az ott kialakításra kerülő Pénzmúzeumba – is nyílik egy újabb bejárat az átjáróból.

A Pénzmúzeum bejárata (Fotó: Bodó Péter/pestbuda.hu)

A 2020 nyarán kezdődő munkát a Market Építő Zrt. végezte. Bár egy rövid szakaszról van szó, a kivitelezés során meg kellett küzdeni azzal a temérdek távközlési kábellel, amelyek a földben futottak. A Postapalota ugyanis már 1926-os átadásakor is távbeszélőközpontként – mai szóval telefonközpontként – is működött, és az egész XX. század során is ellátta ezt a feladatait. Az átjáró építése során az akadálymentesítés volt a legfőbb cél, ezért egy liftet is építettek bele, amellyel a Várfok utcából induló buszokhoz lehet feljutni, valamint a korábban telepített mozgólépcsők is megmaradtak, csupán pár méterrel jobbra csúsztatták azokat. Az átjáró bal oldalára pedig az eddiginél hosszabb, de kényelmesebben járható lépcsőt építettek.

Az átjáró a Krisztina körút felől (Fotó: Bodó Péter/pestbuda.hu)

Krisztina körút felől is rendezték a terepet. A Postapalota oldalában futó rövidke utcácskát 2019-ben az ikonikus épület tervezőjéről Sándy Gyula köznek nevezték el. A Várfok utca irányába ez is emelkedett, az új domboldalba vájt átjáró talajszintje viszont lejt a tér felé, így ollóként nyílt ki a szintkülönbség a közön belül. Erre rímelve tervezték meg a tereptárgyakat is: mind a közvilágító lámpaoszlopok, mind a biciklitárolók oldalra dőlnek.

A Sándy Gyula közben kialakult szintkülönbséget követik a biciklitárolók formái (Fotó: Bodó Péter/pestbuda.hu)

Magát az átjárót úgy tervezték, hogy a Széll Kálmán tér része legyen: a járdaburkolat szerves folytatása a téren lévőnek, és a csillogó fémlemezekkel fedett oldalfalak, valamint a mennyezet is illeszkedik a tér modern stílusához. A födém stabilitásáról egyébként három körpillér gondoskodik, amelyek szintén csillognak, és szó szerint vissza is tükrözik a Széll Kálmán teret. Az átjáró speciális előnye az átadóceremónián még jobban kidomborodott: fedett térről van szó, ami a csütörtöki esőben különösen jól jött. Az esemény zárásaként az MNB Ingatlan Kft. ügyvezető igazgatója, Bozó Péter hivatalosan is átadta az átjárót a járókelőknek. A helyszínen a következő jeles dátum 2022. március 15. lesz, amikor a Pénzmúzeum nyitja meg kapuit.

A nyitóképen: Viszik az átjárót elzáró kordont (Fotó: Bodó Péter/pestbuda.hu)