Befejeződik a 3-as metróvonal felújítása: a Lehel tér és a Nagyvárad tér is bekapcsolódik az utasforgalomba május 22-én kora délután – tájékoztat honlapján a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV).

A néhány nap múlva esedékes nyitás alkalmából a BKV részletes leírást adott arról, milyen látvány fogadja majd az utasokat. „Az újjáépült Nagyvárad tér légies, már-már műalkotásnak tekinthető utastere tartogat meglepetéseket" – keltik fel a közönség érdeklődését,  hozzátéve: „meleg árnyalatok próbálják oldani a kórházak közelsége miatti helyhez kapcsolódó szorongó érzéseket, valamint képzőművészeti alkotások és egy attraktív lámpasor díszíti a nagy méretű utasforgalmi teret”.

A megújult Nagyvárad tér megálló (Fotó: Budapest Városháza Facebook-oldala)

A Nagyvárad téri állomásról megtudhatjuk azt is, hogy a bejáratánál „kényelmi” mozgólépcsők segítik a közlekedést, és két lift biztosítja az akadálymentes lejutást a peronszintre. Az aluljáróból a felszín szintén két lifttel érhető el, az egyik lift a Nemzeti Közszolgálati Egyetem, a másik az Üllői út városból kifelé vezető oldalára vezet.

A Lehel térről azt közölték, hogy szerkezetileg is átalakult, a galériaszint átjárhatósága megszűnt, a terület a felújítás után a főszellőző rendszer része lesz. Erről a megállóról is megtudhatják az utasok, hogy hétfőtől mire számíthatnak, ha leérnek a mélybe. „Az utastérben végigfutó acéllemez burkolatok a föld alatti világot idézik meg. A nyers, kissé rideg anyaghasználatot élénk színű felületfestések ellenpontozzák, így teremtve meleg, barátságos légkört az utastérben. A narancs, a sárga, és rózsaszín színek szétosztása a tájékozódást is segítik” – számol be a BKV.

A Lehel téri megálló (Fotó: Erdei Mihály/magyarepitok.hu)

A Nyugati pályaudvari metróállomást március 20-án adák át (Fotó: BKK)

A Lehet térről az is kiderül, hogy itt a második lépcső helyére két lift épült, amelyek a peron és az aluljárószint közötti akadálymentes kapcsolatot biztosítják. Az aluljáróból a felszínre jutást már korábban is egy rámpa segítette, a metrófelújítás keretében készülő lift pedig tovább segíti az egyenlő esélyű elérést – fogalmaznak a tájékoztatóban.

Megtudhatjuk azt is, hogy a Victor Hugo utca sarkára felvezető lift építése nem szerepelt a 3-as metróvonal rekonstrukciójának eredeti terveiben, ezért tervezése és kivitelezése később kezdődött, mint az állomás felújítása. A lift a hatósági engedélyezés folyamatát követően júliustól lesz az utasok számára használható – közölte a BKV .

A május 17-én megjelent tájékoztatóban írják, mindkét állomás egyedi térszerkezetű, átmenet a mélyvezetésű és a kéreg alatti állomások között. Az aluljáróból egy galériaszintre érkezünk, ami a vágánytér fölött található, így tágas utastérben találja magát az utazó, ami szokatlan a 3-as metróvonal szűk, alacsony terei után.

A közlemény  szerint a két utolsóként felújított állomás a metróvonal különleges szerkezetű és jelentőségű megállóhelyei. Mindkét állomás rekonstrukciója 2022. május 14-én kezdődött, így egy év alatt kellett kívül-belül megújulniuk. A metróvonal felújítása idején az utasforgalom részleges fenntartását biztosították, hiszen ezen a két helyszínen fordultak a szerelvények.

Az állomások kitérőkörzete tette lehetővé, hogy fordítóállomásokként a metrófelújítás kulcsfontosságú szerepét alakítsák. A metróvezetők az állomásokat elhagyva megálltak, majd egy úgynevezett podeszten váltottak vezetőfülkét és már indultak is vissza. A középső szakasz mélyvezetésű állomásainak korszerűsítésekor Újpest-központ és Lehel tér között, valamint Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között fordultak oda-vissza a szerelvények – részletezik a két most megnyíló megállónak a metrófelújítás idején játszott szerepét.

A 3-as metró felújítása öt és fél évig tartott.

Forrás: bkv.hu, MTI

Nyitókép: A Nagyvárad téri megállót is május 22-én adják át (Fotó: BKK)