Idén 60 éves az Erzsébet híd. A Megyeri híd átadásáig a leghosszabb szabad nyílású (290 méter) függőhidunkat 1964. november 21-én adták át a forgalomnak. Az évfordulóhoz kapcsolódva elevenítsünk fel 10 érdekes tényt a híd múltjából!

1. A régi hidat 1945. január 18-én robbantottak fel a visszavonuló német csapatok. Egészen 1958-ig hivatalosan az eredeti lánc szerkezetű hidat kívánták visszaépíteni, ezért is hagyták állva a régi híd megmaradt pesti pillérét. Azt csak 1959-1960-ban bontották el.

A régi híd pesti pillére a robbantás után még közel másfél évtizedig a pesti oldalon állt (Fotó: Fortepan/Képszám: 51149)

2. A kormány 1958. október 15-én döntött arról, hogy egy hatsávos kábelhíd épüljön fel itt. A döntés oka egy közlekedéspolitikai szemléletváltás volt, ugyanis ekkor és még sokáig a személyautó-forgalom támogatása lett elsődleges. Budapesten több gyorsforgalmi utat is terveztek, ezek közül a kelet-nyugati irány a BAH-csomópont–Rákóczi út–Baross tér nyomvonalat követte, az eredeti tervek szerint külön szintű csomópontokkal. Ehhez a forgalomhoz pedig egy a korábbinál szélesebb és nagyobb kapacitású híd kellett.

 

3. A megépült Erzsébet híd valójában egy autópályahíd. A megépítéséhez mintaként egy másik autópályahíd szolgált, mégpedig a Kölnben található Mülheimer Brücke, amely eredetileg 1927-ben épült, de a háború alatt felrobbantották, és 1951-ben egy, a régihez hasonló, de könnyebb, karcsúbb hidat építettek fel. A mi Erzsébet hidunk nagyon sok megoldásában hasonlít a német hídra.

 

4. Az új Erzsébet híd pár dologban a régi átkelő elemeit, megoldásait használja. Ugyanúgy ingapilonos, mint a régi, azaz a magasba törő tartópilonok nem fixen állnak a talajon, hanem mozognak, a talpukon el tudnak fordulni, ezért is hívják ingapilonnak. Az új híd az eredeti alapjain áll, ha valaki lesétál a pilonok lábához, a görgő alsó lemezén látható is a „Diósgyőr 1898” felirat. A kábelek is ugyanott futnak, mint a régi híd láncai, a pilonkapuk is ugyanolyan magasak.

 

5. Ha a láncok helyén futnak a kábelek, hogy lehet a híd szélesebb? A régi hídon a járdák is a két láncsoron belül helyezkedtek el, míg az új szerkezeten a kábeleken kívül futnak, így a régi híd járdái helyén közúti sáv található.

 

6. Az új híd eredeti átadási határideje 1964. november 7-e volt, az oroszországi bolsevik puccs „a Nagy Októberi Szocialista Forradalom” évfordulója, amely a rendszer egyik legnagyobb ünnepe volt, de arra az időpontra az építők nem készültek el, ezért a hidat csak 1964. november 21-én adták át a forgalomnak. Az avatást hatalmas tömeg ünnepelte, szó szerint még a villamosok tetején is emberek lógtak.

 

7. Átadásakor a hídon voltak villamosok, nagyon sok járat érintette a hidat. A villamosok a híd közepén haladtak, és a hídfőkben is volt megállójuk. A villamosközlekedést azonban eleve ideiglenesnek szánták, ezért sem épült a síneknek rendes alépítmény, a vágányokat közvetlenül a szerkezethez rögzítették, amely azt eredményezte, hogy a villamoskocsik rezgései csillapítatlanul adódtak át a hídnak, ez egy évtized alatt már károkat okozott. Többek között ezért is szűnt meg itt a metró átadása után, 1972. december 31-én a villamosforgalom.

 

A híd villamossal 1964-ben (Fotó: Fortepan/Képszám: 136092)

8. Az átadásakor még egy kisebb eltérés volt a mostani állapothoz képest, a hídon egyedi, csak oda tervezett lámpák voltak. Azonban ezeket az „UFO-lámpákat” később leszerelték, és teljesen hagyományos közúti világítótestekre cserélték.

 

9. A híd színe valójában nem fehér, hanem nagyon világos szürke. Az építésekor még voltak olyan újságcikkek, amelyek arról szóltak, hogy az Erzsébet híd olyan színű lesz, mint az elődje, azaz okkersárga, de végül a nagyon világos szürkénél (gyakorlatilag fehérnél) maradtak. A hidak festése természetesen több rétegű, minden réteg eltérő színű, az Erzsébet hídnál a felső alatti réteg világoszöld. Erre azért van szükség, hogy ha a fedőfesték valahol sérül, azonnal látni lehessen a problémát.

 

A híd aszfaltpályájának felújítása 1975-ben (Fotó: Fortepan/Uvaterv)

10. A hidat története alatt generálisan nem kellett felújítani. Természetesen többször átfestették, folyamatosan vizsgálják – mint minden hidat –, és a problémákat javítják. A legnagyobb szabású átalakítása a villamosvágányok felszedése után történt, akkor újra is aszfaltozták. Azonban a régi aszfalt eltávolítása 1975-ben nem ment annyira könnyen, nem volt meg itthon ehhez a technológia, még egy kiszuperált repülőgép sugárhajóművel is megpróbálták leolvasztani, végül külföldi technológiával sikerült a régi aszfalt eltávolítása.

 

Nyitókép: Az Erzsébet híd átadása 1964. november 21-én (Fotó: Fortepan/Képszám: 171709)