Az Erzsébet hidat 1964 novemberében adták át. Ezzel hosszú évek után egy hatalmas háborús sebhely „gyógyult be” Pest közepén, hiszen a korábbi híd pesti hídfője évtizedek óta körbekordonozva állt, és építési területnek számított. A híd átadásával az egész belváros forgalma megváltozott, hiszen egy új, hatalmas áteresztőképességű, valójában autópályahíd épült Pest szívében.

Az új fizetős parkoló a híd alatt 1966-ban (Fotó: Fortepan/Főmterv)

Az új hídhoz új hídfő is épült, akkori szemmel modern megoldásként az út egy felüljárón vezetett a hídra. A felüljáró alatt – ahová akkor még a hídfőnél lévő villamosmegállóból lépcső is vezetett – viszonylag nagy szabad terület maradt, amit parkolónak építettek ki. E parkoló nyilván gyorsan népszerű lett, hiszen a belváros kellős közepén volt, ezért az akkori autósok előszeretettel használták. Ne a mostani forgalomra gondoljunk, Magyarországon a szabad autóhasználatot csak 1958-ban engedélyezték, nagyságrendekkel kevesebb autó volt a városban, mint ma, de már sokan ezt is a kelleténél többnek érezték, úgy vélték, a parkolás már akkor elviselhetetlen.

Az Autó-Motor című újság 1965 február elején arról írt, hogy sok gondot okozott a parkolás az Erzsébet híd pesti hídfője környékén, a Vörösmarty téren és a Lánchíd pesti hídfője körül is, mert a közeli parkolóhelyek majdnem állandóan zsúfoltak voltak. A Fővárosi Tanács ezért 1965 elején úgy döntött, hogy a fővárosban egy új díjat vezet be, a parkolási díjat, ezt korábban nem ismerték itthon. Legelsőként az Erzsébet híd alatti parkolóban kellett fizetni 1965. február 18-tól. A Népszabadság című lap ezt így közölte olvasóival:

„A személygépkocsik két órán át, a tehergépkocsik és az autóbuszok egy órán át, a motorkerékpárok és a robogók négy órán át tartózkodhatnak ezeken a parkolóhelyeken az alaptarifa lefizetése ellenében: minden megkezdett órás – illetve két- és négyórás – parkolásért egy forintot kell fizetni a helyszínen a Fővárosi Közüzemi Díjbeszedő Vállalat dolgozóinak. A parkolási díj fizetése alól kizárólag a mentő-, tűzoltó-, közmű- és rokkantkocsik mentesek, tehát az állami gépkocsik után is le kell róni a díjat. A parkolási díjat a reggel 8 és este 22 óra között, fenti helyen tartózkodó gépkocsik után kell fizetni.”

A zsúfoltság nem volt nagy, és a parkolási díj sem volt magas (Fotó: Fortepan/Uvaterv)

Mennyit ért akkor egy forint? Ha csak a pénz értékét vesszük, akkor ez ma nagyjából 120-130 forint volt, azaz nem volt túl magas a díj. Akkor még nem parkolóautomatáknál kellett fizetni, hanem a parkolóőrnél (az Erzsébet híd alatt évtizedekig, még az 1990-es években is ez volt a gyakorlat). Nem csak az Erzsébet híd pesti hídfőjénél lévő parkoló lett fizetős 1965-ben, a Fővárosi Tanács döntése nyomán az év folyamán fokozatosan fizetőssé vált a Vörösmarty tér, a mai Erzsébet tér, és mivel akkor szabadon be lehetett hajtani a Margit-szigetre, a sziget is, igaz ez csak május 1. és szeptember 30. között. Ezen felül még fizetni kellett a parkolásért az ipari és a mezőgazdasági vásárokon és a Népstadionnál, rendezvények idejére. 

Ezek a megoldások azonban tűzoltások voltak, csupán a kialakult helyzetet kezelték. Akkor egész más szemlélet volt érvényben, amelynek alapjai az 1930-as évekre vezethetők vissza, nevezetesen az autóval közlekedők minél jobb kiszolgálása, a gyors haladás mindenáron való biztosítása. Ezt belvárosi parkolók, parkolóházak építésével vélték egyrészt megoldhatónak, másrészt hatalmas beruházásokat álmodtak meg. Ilyen volt, a Kossuth Lajos út–Rákóczi út átépítése gyorsforgalmi úttá, külön szintű csomópontokkal, és az ezekhez kapcsolódó föld alatti parkolók. A Közlekedés című lap 1965. szeptember 10-én ezt írta:

„A terv szerint a jövőben az összes lehetőségek kihasználásával, így föld alatti soron kialakítható parkológarázsok építésével mintegy kilencezer gépkocsi számára biztosítható várakozási lehetőség a Belvárosban. A parkolóigény kielégítését szolgálják majd a VI—VII. kerületnek a kiskörutat szegélyező részein a városrekonstrukciós feladatok végrehajtása során kialakítható parkológarázsok. A Budapesti Városépítési Tervező Vállalat tanulmányának alapelveit — mint általában a beruházási keretektől függő, határidőhöz nem kötött városrendezési terveket — a Fővárosi Tanács jóváhagyta.”

A fővárosban a következő évtizedben egyre több helyen kellett fizetni a parkolásért, megjelentek a parkolóórák is. A forgalom egyre növekedett, így a légszennyezés és zsúfoltság is, ezért az 1970-es években a belváros egy részéből az autókat kitiltották.

Nyitókép: A híd alatti parkoló és a forgalom az Erzsébet hídon 1965-ben (Fotó: Fortepan, UVATERV)