Ötven évet vártunk rá: kétszer két sávos lesz a repülőtérre vezető út

A cikk angolnyelvű változata: Fifty years in the works: Airport express road to become dual-carriageway

Írta: Domonkos Csaba

2020. november 11. 11:00

Bár a járvány miatt most nem sokan utaznak repülőgéppel, azzal mindenki egyetért, hogy jelenleginél sokkal jobb közlekedési lehetőséget kell biztosítani a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és Budapest központja között. Arról már korábban írtunk, hogy új vasúti kapcsolat fog épülni, nemrég pedig a kétszer két sávossá alakítandó gyorsforgalmi út felújításának és bővítésének tervezésére is kiírták a pályázatot. De hogyan nőtte ki Budapest az elmúlt évtizedek alatt a repülőtérre vezető utat?

A Liszt Ferenc repülőtérre vezető út 77 éve nyílt meg 1943-ban, akkor rendkívül korszerű volt. A szakemberek az olasz autostradak mintájára készítették el a terveket, és úgy kalkuláltak, hogy azon az úton csak gyors személygépjárművek fognak közlekedni, éppen ezért óránként 100 kilométeres sebességre tervezték az utat. 

Az ország első gyorsforgalmi útvonala ráadásul jóval előbb nyílt meg, mint maga a repülőtér, amelynek kiszolgálására tervezték, hiszen az utat 1943-ban át is adták, míg a repülőtér utasokat csak sokkal később, 1950-ben fogadott. Igaz, közbejött a háború és az újjáépítés. 

Mivel 1950 és 1958 között magánember gyakorlatilag nem tarthatott személyautót, ezért az út kihasználatlan volt. Az út csak az 1960-as évektől, a magánautók, és az egyre bővülő utazási lehetőségek megjelenésével tudta betölteni azt a szerepet, amelyet szántak neki, azaz a repülőtér gyors elérését közúton. 

A gyorsforgalmi út a megnyitásakor (Fotó: Magyar Építőművészet, 1944. január 1.) 

Amikor kijelölték Ferihegyet az új repülőtér helyszínéül, akkor azt is eldöntötték, hogy oda gyors, modern közlekedési kapcsolatra lesz szükség. Ezt akkor közúton látták biztosítottnak, ezért annak lehetőségét vizsgálták meg. Összesen három nyomvonal jött számításba, az egyik a Maglódi úton, a Fehér és a Kerepesi úton keresztül a Rákóczi útba torkollott volna, a másik a Gyömrői úton, majd a Vaspálya utcán, innen a Kőbányai úton és a Baross utcán érte volna el a belvárost, illetve a harmadik, amely az Üllői útról ágazott ki. Végül e harmadik mellett döntöttek.

Az elkészült út három jól elkülöníthető részre bomlott. Az első maga az Üllői út, innen egy új szakasz épült, amely átvezetett a vasúti vágányok felett, és végül betorkollott a Gyömrői útba, úgy, hogy ott annak közepén a normál utcától elválasztva haladt. A Gyömrői úton ezért házakat bontottak le, hogy a kellő szélesség meglegyen.

Az elfogadott nyomvonal (Forrás: Magyar Építőművészet, 1941. 1-12 szám) 

A 9 millió pengős beruházás során összesen két felüljáró és három aluljáró épült. Leállósáv nem volt, az út sok helyen zárt pályán haladt, annak biztosítására, hogy az autók zavartalanul suhanhassanak. Mára valójában ez lett az egyik legnagyobb gond, ha ugyanis egy ilyen zárt helyen bármilyen baleset, akár egy kisebb koccanás történik, az az egész utat blokkolhatja. 

Az, hogy ez az út vezessen csak a repülőtérre, már az 1970-es években sem volt kielégítő, és azóta is folyamatosan születtek tervek arra, hogy vasúton is elérhető legyen a repülőtér. Sőt a 3-as metrót is eredetileg a repülőtérig szerették volna kiépíteni, a Határ úti állomás eleve úgy készült, hogy onnan egy repülőtéri kiágazás megépíthető legyen, de az 1970-es, 1980-as évek gazdasági kényszere közbeszólt. 

Kisebb-nagyobb munkákat folyamatosan végeztek, így 1986-ban az Újhegyi úti és a Gyömrői úti felüljárót átépítették. Az 1990-es években tervben volt már a repülőtéri út kiszélesítése, sőt 1996-ban már arról írtak az újságok, hogy hatsávos lesz az út, ahogy a Népszabadság Budapest mellékletében 1996. április 19-én megjelent:

„Hamarosan modern, kétszer háromsávos úton közelíthetjük meg a Ferihegyi repülőteret. Jancsa Tibortól, a Főpolgármesteri Hivatal közlekedési ügyosztályának munkatársától megtudtuk, a repülőtérre vezető gyorsforgalmi út modernizálása nem sokáig halogatható."

1986 júliusa és novembere között a felüljárókat átépítették (Fotó: Esti Hírlap, 1986. július 31.) 

A repülőtér elérhetőségének javítására az 1980-as években olyan különleges megoldásokkal is kísérleteztek, mint a PALT (Passengers And Luggage Together) buszok. Ezek olyan járművek lettek volna, amelyek a belvárosból indulva, közvetlenül a repülőhöz vitték volna az utasokat, úgy, hogy a busz eleje felemelkedett volna a repülő ajtajáig. A vám- és útlevélvizsgálat már a buszon megtörtént volna. Az Ikarus prototípusai ígéretesek voltak, de alkalmazásukra végül nem került sor. 

Maradt tehát a repülőtéri gyorsforgalmi út, ami ma már nem is igazán gyorsforgalmi, hiszen számos helyen 70 vagy 50 kilométeres sebesség-korlátozás van. A helyzet változni fog a közeljövőben, hiszen a PestBudán is megírtuk 2020 februárjában, hogy elkészültek a repülőtérre vezető vasútvonal tervei, amelyekkel végre gyorsan, kényelmesen, kötött pályán is elérhető lesz a reptér. 

Javítási munkák 1977-ben (Fotó: Fortepan/Képszám: 194920)

A jövőben nem bízzák a repülőtér közlekedési kapcsolatát csupán egy viszonylatra, azaz a vasút nem a gyorsforgalmi út helyett, hanem mellette épül. A mostani átépítéssel modernizálják az utat is, ami azt jelneti, hogy Kőbánya-Kispesttől kezdve kifelé kétszer két sávos lesz az út. 

A Gyömrői útnál is kinyitják az addig korláttal elválasztott részeket, ahol teljesen új forgalmi rendet alakítanak majd ki. Ezen a szakaszon a kerékpárosközlekedést is fejleszteni kívánják. Érdekesség, hogy eredetileg a Gyömrői úti szakaszhoz már 1943-ban az elzárt út mellett a teherforgalomnak és a kerékpároknak is épült elkülönített útpálya.

Remélhetőleg, ha a mostani világjárvány után magához tér a nemzetközi közlekedés és a repülőtér forgalma is visszaáll a normál rendre, akkor Budapest belvárosa és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között modern közúti és vasúti közlekedés lesz.

Nyitókép: A repülőtérre vezető út 1970-ben (Fotó: Fortepan/Képszám: 97860)

Összesen 3 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


Se gyorsvasút, sem metró nem vezet ki a reptérre. Évtitezedek óta csak beszélnek róla, de még egy kapavágást sem tettek. Minden európai fővárosban sokkal jobban megközelíthető a reptér. Ideje lenne már tenni valamit!


Amint befejezik kezdhetik felujitani es negysavusitani az Ulloi utat is a Hatar uttol Vecsesig a villamosvonal kozepre helyezesevel es megosszabbitasaval egyutt. Enelkul ugyanis a gyorsforgalmi ut forgalma nehany ev alatt eleri majd kapacitasanak maximumat amennyiben a repuloter a korabbi evekhez hasonlo utemben bovul es fejlodik. Kulonosen nagy gondot okozhat majd ez a Galvani hid megepulte utan amit a gyorsforgalmi ut fog osszekotni az M4-es autouttal. Arra gondolni sem merek mi lesz a kornyeken, ha egy baleset miatt beall majd a gyorsforgalmi ut... Az Ulloi ut kulso szakaszanak kiepitese es a szuk keresztmetszet kivaltasa tehat ugyanugy elengedhetetlen mint a Ferihegyi ute.


Mindenkép tenni kell valamit, mert Magyarország leginkább baleset veszélyesebb útja a mostani. Komolyan félek oda kocsival kimenni a keskeny, korlátok közötti hullámvasút úton.



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó