A pesti Duna-parton már 1828-ban „kerékpároztak”, méghozzá Széchenyi István gróf és Wesselényi Miklós báró, akik – a zsibói kastély parkjai után – itt is kipróbálták a kerékpár ősének tekinthető, kétkerekű, de még pedál nélküli, draisine, magyarosan drezina névre keresztelt járművet. A szerkezet elnevezése feltalálójára, a német Friedrich Christian Ludwig Drais von Sauerbronn báróra utal, aki 1817-ben alkotta meg a futógépét. Pedál hiányában lábbal hajtották magukat a nyeregben ülők.
Az első kerékpárokon még nem volt pedál, lábbal kellett hajtani, ezért futógépnek, feltalálója után pedig drezinának is nevezték (Forrás: Dr. Siklóssy László: A magyar sport ezer éve című könyve, Budapest 1928)
Az első, pedállal hajtott kerékpárok, a velocipedek az 1860-as évek végén jelentek meg Pest-Budán. A sportszerek árusításával foglalkozó Dorottya utcai Kertész és Eisert cég 1869-ben már újsághirdetésben hívta fel az olvasók figyelmét, hogy „raktáron tart legújabb és legjobb szerkezetű velocipédeket, melyekről szívesen szolgál árjegyzékkel és használati utasítással”.
Kertész Tódor, a forgalmazó cég egyik tulajdonosa maga is kerékpározott, nagy feltűnést keltett a Duna-parton végzett gyakorlataival. Tudását, tapasztalatait megosztotta a pest-budai urakkal és hölgyekkel is: a mai Vörösmarty tér mellett, az 1847-ben leégett Német Színház udvarán „biczikli” iskolát és gyakorló tanodát nyitott, amelyet hamarosan újabbak is követtek, például a József körúton az Attila Kerékpáriskola.
A külföldön népszerű velocipéd hazánkban végül nem vonzott tömegeket, feljegyzések szerint 1882-ban csak néhány velocipédista volt Budapesten, akiket sokszor gúnyoltak, karikatúrán figuráztak ki a korabeli újságok, miközben teljesítményükről és versenyeredményeikről is beszámoltak. Szmertich Iván 1884-ben 16 óra 22 perc alatt alatt teljesítette a Budapest–Bécs közti távolságot, majd távolsági világrekordot felállítva folytatta útját Párizsba és Londonba.
Az első ismert kerékpárosok a fővárosban (Forrás: Dr. Siklóssy László: A magyar sport ezer éve című könyve, Budapest 1928)
Az 1900-as években már gyerekeknek is gyártottak triciklit (Fotó: Fortepan/Képszám: 31723)
A másik problémát az jelentette, hogy Thaisz Elek budapesti főkapitány – bécsi és a prágai minta alapján – rendeletileg tiltotta meg a fővárosban a kerékpározást. Kosztovits László a Budapesti Kerékpár Egyesület elnökeként iránymutatást készített a városi kerékpározásról, és hosszú hónapok utánajárásával, angol társegyesület bevonásával elérte, hogy 1883. február 9-én a fővárosi főkapitányság nyomtatott rendeletben szabályozta a főváros területén történő kerékpározást.
Ez rögzítette többek között, hogy a kerékpárt csengővel és lámpával kell felszerelni; járdán és gyalogúton tilos kerékpározni; a Városligetben és a külterületen fekvő látogatottabb kirándulási helyeken pedig csak mérsékelt gyorsasággal szabad haladni. A rendelet kimondta azt is, hogy temetések alkalmával, vallási és más ünnepélyes körmeneteknél a menet rendjén keresztül kerékpározni tilos.
A kerékpározás virágkorát élte Budapesten a XIX. század utolsó évtizedeiben, ekkoriban már megjelentek a modern, alacsonyabb kerekű járművek is. Sorra alakultak a fővárosban a különböző egyesületek. A Magyar Velocipéd Club 1885-ben jött létre, és az Andrássy út 27. szám alatti tágas pincehelyiségben tartott gyakorlatokat.
Kerékpáros a budai Várban, a Szentháromság téren 1920 körül (Forrás: FSZEK Budapest Gyűjtemény)
Az Újpesti Kerékpár Egyesület 1893 elején alakult meg, akárcsak a Budai Kerékpár Egylet. Majd 1894-ben az Előre Kerékpáros Kör, 1895-ben a Excelsior Magas Kerékpár Egyesület és a Fecske Kerékpár Egyesület, egy évvel később a Condor Kerékpár Egylet. A klubok oktatásokat, társas kirándulásokat tartottak, sőt 1897 nyarán közös virágkorzót és felvonulást is rendeztek az Andrássy úton és a Városligetben.
Természetesen versenyek is voltak, legtöbbször a Hermina úton, illetve a Városligeti fasorban és a Köröndön mérték össze sebességüket, ügyességüket a kerékpárosok, de népszerű pálya volt a Tattersall, azaz az ügető is. Nem volt ritka a fogadáson alapuló verseny sem: a vállalkozó kedvű kerékpáros újsághirdetésben ajánlott fogadást, hogy „Gödöllőről Budapestig bármilyen ló ellen — nyerges vagy pedig hámos — versenyez kerékpáron”.
A kerékpár azonban nemcsak sport- vagy szórakozási eszköz volt, a bolti kisegítők, a sürgönyhordók is használták. Velocipédes postások gyűjtötték be a leveleket a főváros belső területein 1896-tól. A kereskedelmi miniszter újítása volt, hogy az addig kis egylovas kocsik helyett háromkerekű velocipéden gyűjtsék össze a leveleket a postaszolgák. A gépen elöl egy szekrény volt, ebben a gyűjtőtáska, amelybe a leveleket rakták. A szekrényben még egy esőköpeny is volt a postásoknak. A velocipédes postások azokon az utcákon is mehettek, amelyeken a kerékpárosok egyébként nem.
A postaszolgák 1896-ban velocipéddel közlekedtek, a századforduló után a tricikli is megjelent (Forrás: FSZEK Budapest Gyűjtemény)
Megjelent a kerékpár a hadseregben is, az első kerékpáros kiképzési gyakorlatot 1897 tavaszán az Üllő úti Mária Terézia laktanyában tartották. Azok a katonák, akik saját kerékpárjaikat használták a szolgálatra, a Hadügyminisztériumtól géprongálási és javítási költséget kaptak.
Városszerte pedig sorra nyíltak a kerékpárüzletek, kerékpárkölcsönzők, sőt megjelentek a sportruházatot készítő iparosok is. Forster Jenő például úgy hirdette termékeit és magát, hogy a Budapesti Torna-Club és a Nemzeti Kerékpár Egyesület szállítója. Kerékpáros hölgyeknek külön „női dresseket” készített.
Népszerűek voltak a sportkrémek is: Kwizda Fluidját turistáknak, kerékpárosoknak és lovasoknak ajánlották bedörzsölésre, izmaik erősítésére. Zubek Bertalan fegyver-, vadászati, halászati és sportcikkáruháza pedig már kerékpáros kutyariasztót is kínált, tíz darab 40 korona volt a századfordulón.
A kisipari kerékpárgyártás fénykora 1931–1942 között volt Budapesten. A képen az Albrecht testvérek kerékpár- és varrógépüzlete és műhelye a Német utca és a Rákóczi tér sarkán 1920–40 körül (Forrás: FSZEK Budapest Gyűjtemény)
Miközben egyre többen használták a kerékpárt, a versenyélet is új lendületet kapott 1896-ban. Zuglóban a millennium évére épült fel a Millenáris, amelyre sokan úgy tekintenek, mint a magyar sport, illetve versenysport bölcsőjére. A korszerű futófelületű stadionban 1896. május 31–én rendezték meg az első nemzetközi kerékpárversenyt.
Hajós Alfréd és Mattyók Aladár tervei alapján az 1920-as évek végén átalakították világszínvonalú kerékpáros-létesítménnyé. Ekkortól nevezték Millenáris Velodromnak, amely a korabeli Európa legkorszerűbb és leggyorsabb kerékpárpályája volt. A 415 méter hosszú döntött körpályán rendezték meg 1928-ban a kerékpáros-világbajnokságot. Az új arénában motorvezetéses futamokat és az akkori versenyszabályoknak megfelelő egyéb pályaszámokat is lebonyolíthattak.
Kerékpáros-körverseny a Millenáris Velodromban 1949-ben (Forrás: Fortepan/Képszám: 33240)
Szintén a milleniumhoz kapcsolódik egy másik Velodorm is. A mai Városligeti fasor és a Dózsa György út sarkán lévő egykori kiállítási épületbe Fényi Béla Téli és Nyári Kerékpáriskola Vállalata költözött be. A Velodromban katonazene mellett kerékpároztak a bicikliművészek.
A kerékpárt a hadseregben is használták 1897-től. A képen a budapesti önkéntes kerékpáros század 1915-ben (Forrás: FSZEK Budapest Gyűjtemény)
A városi kerékpározás a századforduló után annak ellenére is megőrizte népszerűségét, hogy a főváros megadóztatta. 1898-ban öt, majd egy évvel később már 10 koronás kerékpáradót kellett fizetni. A befizetés ellenében a tulajdonos évente más-más színű számtáblácskát kapott, amelyet a kerékpáron kellett elhelyeznie. Végül 1911-ben megszüntették a fizetési kötelezettséget.
A budapesti kerékpározás történetéből nem hagyhatjuk ki a hazai kerékpárgyártókat. A kisipari gyártás fénykora 1931–1942 között volt, Budapesten számos műhelyben készültek egyedi kerékpárok. A csepeli Weiss Manfréd-gyárban pedig a nagyüzemi gyártás indult el.
Budapesti kerékpárjavító cégére 1933-ban (Forrás: FSZEK Budapest Gyűjtemény)
Nyitókép: Velocipédisták 1890 körül, Ellinger Illés fotója (Forrás: FSZEK Budapest Gyűjtemény)
Hozzászólások
Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!
Bejelentkezés Regisztráció