Több évtizedes terv válik valóra a Széll Kálmán teret a Városmajorral összekötő alagút megépítésével

A cikk angolnyelvű változata: A decades-old plan comes to life – A tunnel connecting Széll Kálmán Square with Városmajor

Írta: Földváry Gergely

2021. június 25. 9:00

A Széll Kálmán teret a Postapalotával és a Városmajorral összekötő új gyalogosátjáró építése tavaly ősszel kezdődött, a két vége közel egy hónapja ért össze a Várfok utca alatt. A várhatóan év végén elkészülő alagút nemcsak akadálymentes átjárást fog jelenteni a környék gyalogosainak és kerékpárosainak a Városmajor felé, hanem az egykori Postapalota, újabb nevén Buda Palota épületének is teremt egy új bejáratot.

A Sándy Gyula tervei alapján 1924-1926 között épült, Széll Kálmán téri egykori Postapalota felújítása lassan a végéhez közeledik. A Buda Palotára átkeresztelt épületben fog működni a Pénzmúzeum és az ikonikus szecessziós stílusjegyeket tartalmazó tornyát is átalakítják kilátóvá. A Budapest ostromát is túlélt épület közvetlen közelében épül jelenleg egy átjáró a Várfok utca irányába, ami nem csak a szintkülönbség legyőzése végett lesz igazán izgalmas, hanem azért is, mert a Buda Palota ezzel kap egy teljesen új bejáratot is, amit az átjáróból lehet majd megközelíteni.


A Széll Kálmán tér ikonikus épületében, a kívülről már felújított egykori Postapalotában kap helyet a Magyar Nemzeti Bank pénzmúzeuma (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

Az átjáró építése több évtizede téma, mivel az egykori Postapalota lábánál lévő sánc ok nélkül elvágja a Széll Kálmán teret a Csaba utcától és a Városmajortól is. A terület domborzati viszonyai egészen különlegesek, mivel a török idők előtt a helyet nem építették be, hogy a Várat katonailag védeni lehessen. A törökök kiűzését követően a területen agyagbányát és téglavetőt alakítottak ki, amit szép lassan annyira kiástak, hogy végül egy bányató is kialakult ott, amit a XIX. század végétől jégpályának használtak.


A Christen-féle téglavető a mostani Széll Kálmán tér helyén egy 1873-as térképen (Forrás: Mapire/Hungaricana)

A bánya bezárásakor a terület a Budapesti (Budai) Torna Egylet kezelésébe került, ahol teniszpályákat, sportpályákat és hatalmas jégpályákat alakíottak ki. A terület szintbeli különbségei – az egykori agyagbánya és a későbbi bányató következtében – a különböző építkezések és feltöltések ellenére mind a mai napig érzékelhetőek. Napjaink közlekedési csomópontja valójában csak 1941-ben épült ki.


A Széll Kálmán téren számos tenisz- és sportpálya volt az XX. század első harmadában. A felvétel 1933-ban készült (Fotó: Fortepan/Képszám: 10557)


Az Széll Kálmán tér 1941-ben lett tömegközlekedési csomópont, ahol a gyalogosok közlekedését több felüljáróval tudták megoldani (Fotó: Fortepan/Képszám: 174344)

A Széll Kálmán tér 6 évvel ezelőtti felújítási programjába is betervezték az átjárót, de végül csak 2020 őszén valósult meg a főváros régi terve, amikor elkezdték építeni a gyalogosátjárót a Postapalota felújításához kapcsolódva. A Postapalota felújításának kezdetekor az épület új tulajdonosával, a Magyar Nemzeti Bank csapatával közösen élesztették fel ezt a tervet, mely nem csak szintbeli, akadálymentes átjárást teremtene a Városmajor felé a térről, de új bejáratot nyitna a volt Postapalota, új nevén Buda Palota szecessziós épületébe, az itt létesítendő Pénz- és Banktörténeti Múzeumba is.


Az építkezések tavaly ősz óta folynak, amit a háttérben látható egykori Postapalotát ábrázoló elválasztó falakkal takartak körbe (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)


Ideiglenes lépcsőt építettek az építkezés mellé, hogy a gyalogosközlekedést ne akadályozzák (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)

A közzétett látványterveken látszik, hogy a mozgólépcsők megmaradnak és a jelenlegi lépcsősor helyén nyílik meg az átjáró. A Várfok utca alatti átjáró idén május 12-én ért össze.


Az átjáró látványterve a Széll Kálmán tér felől nézve (Látványterv: Építész Stúdió, Forrás: Vitézy Dávid Facebook-oldala)


A Városmajor felőli látványterv. Megmarad a lejtős kialakítás is, de a Postapalota felszínre kerülő alagsori része az épülethez illeszkedő kialakítást kap, így mellette a lépcsőt is lehet majd használni (Látványterv: Építész Stúdió, Forrás: Vitézy Dávid Facebook-oldala)


A készülő átjáró alagútja 2021 májusában ért össze (Forrás: a Market Építő Zrt. Facebook-oldala)


A készülő átjáró alagútja  (Forrás: a Market Építő Zrt. Facebook-oldala)

Az átjáró tervezése sok egyeztetést igényelt, mivel a helyszín két kerület határán fekszik. A Csaba utca és a Várfok utca választja el egymástól a XII. és a II. kerületet, ráadásul a Széll Kálmán tér a fővároshoz tartozik, a kivitelezést pedig a Nemzeti Bank végzi. Mindezek ellenére a tér építészeti terveit az Építész Stúdió készítette, amely a tér felújítását is végezte, így ennek köszönhető, hogy az átjáró megjelenése színben és formában is illeszkedni fog a tér építményeihez. Az átjárót az összeérés óta tovább bővítették és a tervek szerint az év végéig fognak folyni a munkálatok.


A kibővített átjáró, amin jelenleg csak a munkagépek és a munkások haladhatnak keresztül (Fotó: Both Balázs/pestbuda.hu)


Az átjáró kialakításához szükséges betonozás előkészítése éppen most folyik (Fotó: Földváry Gergely/pestbuda.hu)

A Csaba utcának ezt a szakaszát 2019-ben Sándy Gyula közre nevezték át, tisztelegve a Postapalota tervezője előtt. A munkák jelenleg is folynak és az átjárón egyelőre természetesen csak a munkagépek és a dolgozók haladhatnak át, de a tervek szerint várhatóan 2021 végén a gyalogosok és a kerékpárosok, illetve az új múzeum látogatói is használatba vehetik az átjárót. Remélhetőleg a magyaros szecessziós díszítésű palota, a főváros egyik kiemelkedő épülete a mellette épülő gyalogos átjáróval hamarosan a budapestiek és a turisták nagy örömére megnyílik majd.

 

Nyitókép: Az átjáró alagútja 2021 májusában ért össze (Forrás: Market Építő Zrt. Facebook-oldala)

Összesen 1 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


Ez egy annyira kézenfekvő megoldás, hogy már 50 évvel korábban meg kellett volna építeni.



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó