Az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium fél évszázaddal ezelőtt két másik témával együtt írta ki a pályázatot a Nyugati pályaudvar és környezetének rendezésére. Akkor ugyanis a Kiskörútra, a Városháza mellé építendő új nagyáruházra és az akkori Moszkva tér (ma Széll Kálmán) tér egy oldalának beépítésére is kerestek ötleteket.

A Nyugati pályaudvar az építésekor, 1877-ben (Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.05.201)

A Nyugati pályaudvar átépítése azért is volt időszerű, mert akkor már zajlott az észak-déli metró építkezése, és a Nyugati annak egyik állomása volt, ahol a metróról a vasútra és sok más tömegközlekedési eszközre is biztosítani kellett az utasok átszállását.

A pályázati eredményekről a Népszabadság című lap számolt be 1972. július 8-án, Híd a Marx tér felett címmel. A cikkben olvashattuk, hogy a Marx, mai nevén Nyugati térre 33 pályamű érkezett, de a döntéshozók egyikkel sem voltak teljesen elégedettek. Mint ahogy a lapban írták:

„a 33 beérkezett pályázat egyike sem oldotta meg önállóan teljes egészében és sikerrel a rendkívül bonyolult feladatot – ezért az első díjat nem adták ki –, több pályamunka együttes értékelése nyomán, világosan kirajzolódtak a főváros egyik legfrekventáltabb pontjának jövőbeni körvonalai.”

Ennek ellenére tizenhárom pályázatot összesen 460 ezer forint díjazásban részesítettek, és az Iparterv és a Buváti alkotógárdája külön-külön 60-60 ezer forintos 2. díjban részesült. Annak ellenére, hogy nem volt valódi nyertes pályázat, a cikk elég részletesen ismerteti, hogy miképp gondolták el a tér jövőjét fél évszázaddal ezelőtt. Sok minden megvalósult az akkor felvetett ötletekből, olyan is, ami ma idejétmúlt, és olyan is, ami még csak várat magára. A tér átépítésével két ütemben számoltak, az elsőben a metró építéséhez közvetlenül kapcsolódó feladatokat végezték volna el:

„Akkor még azonos szinten bonyolódik le a Marx téren a közúti forgalom, de már jelzőlámpás irányítással, a Bajcsy-Zsilinszky úton pedig megszűnik a villamosközlekedés. A díjazott tervek bontásra ítélik a Nyugati pályaudvarral szemben levő, Lenin körút 122. számú házat, s az úgynevezett West End ívet. Ezek helyén a mostani trolibuszmegállót elfedő korszerű kereskedelmi létesítményt, áruházat, vendéglátókombinátot terveznek. A pályaudvari csarnokban 20–25 méterrel megrövidítik a sínpárokat, hogy helyet biztosíthassanak a metróállomáshoz vezető aluljáró számára.”

A két épületet valóban lebontották, a Westend-ház helyén buszpályaudvar létesült, valamint bő 30 év múlva felépült egy bevásárlóközpont is, igaz, már nem szocializmusban megszokott stílusban. A villamos is megszűnt a Bajcsy-Zsilinszky úton, amit a mostani tervek szerint szeretnének visszaállítani. A pályaudvaron belül végül nem a vágányok elé érkezik meg a metró, bár valóban nagy terület van ma a vágányok előtt, és ma is tervben van a csarnok funkcióváltása.

  

A Nyugati tér az átépítés előtt. Kockakő, körforgalom, és a tér sarkán az íves Westend-ház (Fotó: Fortepan, Uvaterv) 

Ahogy az idézett cikk címében is szerepel, már az ötven évvel ezelőtti pályázatok számoltak a felüljáróval. Akkor ugyanis az volt a cél, hogy az autóforgalmat több belvárosi gyorsforgalmi útvonalon vezessék keresztül a városon, a Rákóczi úton húzódó kelet-nyugati tengely mellett egy budai és egy pesti útvonallal is számoltak, és ez utóbbi a Váci út – Bajcsy-Zsilinszky út vonalán haladt volna. Ehhez szükségesnek látták az autóforgalom szintbeli elválasztását, nemcsak itt, hanem számos más kereszteződésben, például az Astoriánál vagy a Kálvin téren is. A felüljáróról megjegyezte a cikk:

„A felüljáró a mostani állomásépület mentén ível majd a Bajcsy-Zsilinszky útra, hogy a gépkocsik ne zavarják a Váci út elején levő lakóházak lakóinak nyugalmát.”

A műemlék állomásépület megtartásával a fél évszázaddal ezelőtti tervek is számoltak, de akkor már szó volt arról, hogy a vonatforgalom kikerül a csarnokból, és attól északabbra, a Ferdinánd híd térségében lenne az új állomás. Ez valójában nem volt új terv, hiszen évtizedek óta már napirenden volt egy nagy, új pályaudvar építése a Nyugati helyett, attól jóval északabbra. Az 1972-es elképzelések szerint a csarnokban az átépítés után csak a vasút és a metró utaskiszolgálása zajlott volna, míg az épület mellé egy kétszintes autóparkolót álmodtak.

A Nyugati pályaudvar mostani tervpályázatán I. helyezett Grimshaw International Limited pályaműve (Forrás: nyugatitervpalyazat.hu/palyamuvek) 

Nagyon hasonló egyébként a most lezajlott pályázat első helyezettjének elképzelése (persze a tér feletti felüljáró nélkül), mert az is új funkciót adna a csarnoknak. A vasúti vágányok kissé hátrébb lennének, de nem a Ferdinánd híd mögé helyezné azokat, hanem a híd és a műemlék csarnok között, és nemcsak a felszínen, hanem a felszín alatt is, ugyanis a távlati tervekben az szerepel, hogy a vasútvonalakat egy Duna alatti alagútban kötnék össze a Déli pályaudvarral.

Az ötven évvel ezelőtti pályázatból sok minden megvalósult, és voltak benne olyan ötletek, amelyek majd csak a jövőben válnak valósággá, azonban az alapkoncepció az 1970-es években egész más volt, akkor a városon belüli autóforgalom jelentős növekedésével számoltak, amit kifejezetten segíteni kívánt a tér rendezési elképzelése, míg most inkább a gyalogos és a közösségi közlekedésen van a hangsúly, ezért például tervezik, hogy ismét járjon a villamos a Bajcsy-Zsilinszky úton, és több legyen a zöld.

Nyitókép: A Nyugati 1972-ben (Fotó: Fortepan, Uvaterv)