A Margit-szigeti lóvasút utolsó napja

2023. április 12. 10:00

A Margit-szigeten 95 évvel ezelőtt számolták fel a lóvasutat, az utolsó járat 1928. április 11-én indult el az északi és a déli hajóállomások közötti útvonalon. Egész Budapesten itt járt legtovább ez a különleges közlekedési eszköz, a főváros más vonalain a villamos már harminc évvel korábban, 1898-ban leváltotta a lovakat.

A Margit-szigeti lóvasutat 1869-ben adták át. Ebben az időben még sem a Margit híd nem épült meg, sem a sziget rendezése nem történt meg. A nagyközönség tavasztól késő őszig látogatta a szigetet, ilyenkor megteltek a sétányok, a vendéglátóhelyek és mulatók.

A Margit-szigeti lóvasút 1872-ben (Fotó: FSZEK Budapest Gyűjtemény)

Nyitott lóvasúti kocsi az 1870-es évekből (Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)

Korabeli képeslap a Margit-szigeti lóvonatról 1903-ból (Fotó: FSZEK Budapest Gyűjtemény)

A lóvasút a belső közlekedést biztosította a szigeten a déli és az északi hajóállomások között, a pálya teljes hossza mindössze 1730 méter volt. Az egyvágányú pályán három forgalmi kitérő volt, a vonalat kezdetben öt, később már tíz kocsival szolgálták ki. A sziget déli végén kis kocsiszínt alakítottak ki.

A lóvasútra általában negyedórát kellett várni. Kalauza nem volt, nem járt rajta ellenőr, a jegyet a lóvasút kocsisai osztották.

Lóvonati megállóban várakozók a Margit-szigeten az 1920-as években (Fotó: FSZEK Budapest Gyűjtemény)

Lóvasút a Margit-szigeten az 1910-es években (Fotó: FSZEK Budapest Gyűjtemény)

A Margit híd szárnyhídját 1900-ban építették meg, ezután már egyszerűbb volt belépni a szigetre. A hídon, Buda és Pest között ekkor már villamosok közlekedtek. A fővárosi lóvasúthálózat vonalait három év alatt villamosították, 1898-tól nem közlekedett a lóvasút Budapesten, kivéve a Margit-szigeten.

A lóvasút utolsó napjait a filmhíradó is megörökítette

Az utolsó lóvasút a Margit-szigeten 1928-ban (Fotó: FSZEK Budapest Gyűjtemény)

Végül 1928. április 11-én közlekedett az utolsó lóvasúti szerelvény a Margit-szigeten, véglegesen lezárva ezzel a fővárosi lóvasutak 1865 óta tartó történetét. A helyét az akkoriban elterjedő autóbusz-közlekedés vette át. 

Nyitókép: Margit-szigeti lóvasút régi képeslapon 1910-ben

Összesen 1 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


A lóhajtás nagyon gazdaságtalan. A lónak akkor is kell abrak, ha nem dolgozik. Ráadásul nemcsak üzemelés közben hanem állandóan széndioxidot bocsájt ki, és horribile dictu még metánt is.
Ráadásul egy csökött biológus aki még nem tanulmányozta eléggé azt a komoly[talan] elméletet, hogy káros az emberek és állatok által kibocsájtott széndioxid, nos azt merte állítani, hogy a növények és az állatok együtt képezik az ökoszisztémát. (Bár a parasztember az "ökoszisztéma" szó ismerete nélkül is tudja ezt.)



Hozzászóláshoz lépjen be, vagy regisztráljon!

Felhasználónév:
Jelszó:

Regisztráció | Elfelejtett jelszó