Budapest 50 évvel ezelőtt kifejezetten autóbarát várossá kívánt válni. Kis túlzással mindent az autóknak rendeltek alá, a gyalogosok egyre inkább másodrendű polgárokká váltak. Alul- és felüljárók szolgálták a gyorsabb autózást, és nagyszabású tervek készültek a további autós fejlesztésekre. 

Ám Budapest belvárosa nem autókra épült, ezért nem igazán lehetett hol parkolni. Az 1970-es években gépkocsik foglalták el a Vörösmarty teret, a Váci utcában és szinte minden szabad területen autók voltak. Hogy a parkolással előbb-utóbb gond lesz, már 1961-ben, alig három évvel a magánautók használatának ismételt engedélyezése után tudni lehetett, és már akkor felmerült az V. kerületi Martinelli tér – a mai Szervita tér – mint egy lehetséges parkolóház helyszíne.

Egy lebontott épület helyén 1969-ig játszótér volt a téren (Fotó: Fortepan/Képszám: 120781)

A beruházás azonban csak egy évtized múlva vált valósággá, Magyarország első parkolóházaként a Martinelli téri épület 50 éve, 1973. március 14-én készült el. A helyén eredetileg egy bérház állt, amely azonban a II. világháborúban súlyosan megsérült, ezért lebontották, és az üres telken játszóteret alakítottak ki, amely 1969-ig, az építkezés kezdetéig működött.

A belváros minden pontján autók parkoltak, ahogy az akkori Martinelli téren is (Fotó: Fortepan, Uvaterv)  

A parkolóház a korszak jellegzetes terméke volt, egy akkor modern, egyébként bűnronda épületet emeltek a városközpontban a Középülettervező Vállalat tervei szerint, ami az OMFB, azaz az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság székházával együtt épült fel. A parkolóházat a Népszabadság 1973. március 14-i cikke így mutatta be:

„A 8 emeletes, kívül alumíniumlamellákkal borított épülettel a városközpont garázs- és parkolási gondjain kívánnak enyhíteni. Reggel 7-től délután 6 óráig mintegy 380-400 személygépkocsi parkolhat az épületben — még a tetőn is, délutántól reggelig pedig ugyanannyi kocsinak biztosítanak garázsírozási lehetőséget.”

Az épület alján 90 négyzetméteres alapterületű szervizt rendeztek be, ahol három műszakban javították az autókat, a földszinten ezenkívül még benzinkút is üzemelt.

Szerviz a parkolóház aljában (Fotó: Fortepan, Uvaterv)

Nem volt azonban mindenki elégedett, még a korszak erősen kontrollált sajtójában is megjelentek olyan vélemények, olvasói levelek, amelyek elhibázottnak tartották, hogy az eleve zsúfolt belváros forgalmát tovább növeljék a hatalmas parkolóházzal. Még 1971. november 15-én, amikor nyilvánosságra került a terv, jelent meg az alábbi kis véleménycikk az Esti Hírlapban:

„Tegnap olvashattuk, hogy a Martinelli téren épülő parkolóház valójában garázspalota lesz. Vagyis nem elvonják a kocsikat a zsúfolt Belvárosból, hanem más kerületekből is hoznak ide tárolásra. Nem enyhül a főváros szívében a parkolás gondja, hanem még súlyosbodik, nem csökken a zsúfoltság, hanem még nő. Ezért felesleges volt beépíteni a kis parkot és a játszóteret. Ezért felesleges milliókat elkölteni, s elvinni az erőket, az építőket máshonnan.”

Az építkezés 55 millió forintos költségét (mai áron 4,84 milliárd forint) 18 vállalat adta össze, ennek fejében e cégek autói is a garázsban parkolhattak. Az egyik vállalat az IBUSZ volt, amely Magyarország akkori vezető utazási irodájaként egyben autókölcsönzéssel is foglalkozott, és a környező szállodák vendégei részére is itt tárolta a bérautókat.

A parkolóház 1973 nyarán nyílt meg (Fotó: Fortepan, Uvaterv) 

A parkolóház a nagyközönség számára 1973. július 1-jén nyílt meg, végül 350 férőhellyel, de a budapesti autósok az első hónapokban idegenkedtek annak használatától. A Magyar Rendőr című lap 1973 augusztusában arról írt, hogy a napközbeni kihasználtság 30 százalékos. Ennek persze oka lehetett az is, hogy a parkolás meglehetősen drága volt, egy teljes napra 40 forint, egy órára pedig 5 forintba került az autó elhelyezése. Az autósok nem szerették a benzinkútat sem, ahogy a Magyar Rendőr 1973. augusztus 30-i száma írta, amikor interjút készített Halász Sándorral, a parkolóház vezetőjével:

„— Hasonló a helyzet — fűzi hozzá Halász Sándor— a házban működő Shell-kúttal és -szervizzel is. A kutat és a javítóműhelyt természetesen nemcsak a parkolóház bérlői vehetik igénybe! Ennek ellenére vannak, akik félórákat kocsiznak a külvárosi Shellkutakhoz, ahelyett, hogy itt vennék igénybe ezeket a világszínvonalú szolgáltatásokat.”

A parkolóház ma már nem áll, azt az elmúlt években elbontották, és egy új, modern, tetszetősebb épület áll a helyén.

Nyitókép: A parkolóház a Martinelli téren (Fotó: Fortepan, Uvaterv)