Az 1950-es években Magyarországon a polgári repülés teljesen mást jelentett, mint ma. Egyrészt a repülőjáratok nagy része belföldi útvonalon repült, kimondottan azzal a céllal, hogy csökkentsék a vasút terhelését, ezért a jegyárakat a vasúti első osztályú jegyekhez igazították. Aránylag olcsón lehetett tehát Budapestről elrepülni Debrecenbe vagy Szegedre.

Az akkori magyar légitársaság, a MASZOVLET (Magyar–Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt.) azonban 70 évvel ezelőtt még közelebb kívánta hozni a repülést a nagyközönséghez, ugyanis 1953. március 22-re „Vidám vasárnap a ferihegyi repülőtéren" címmel – ahogy ma mondanánk – családi napot szervezett a három évvel korábban megnyitott reptérre.

A Ferihegyi repülőteret 1950-ben adták át, tehát viszonylag új volt 1953-ban (Fotó: Fortepan, UVATERV) 

A korabeli újságokban március közepétől lehetett találkozni a hirdetésekkel, amiből az érdeklődők megtudhatták, hogy azon a napon 15 perces, Budapest feletti sétarepülésekre lehet jegyet váltani. A jegy viszonylag olcsó volt, felnőtteknek 25, 12 év alatti gyerekeknek 15 forint (mai áron 5600, illetve 3360 forint). A jegyek elővételben is kaphatók voltak a MASZOVLET- és az IBUSZ-irodákban. A repülőtéren divatbemutatók is várták az érdeklődőket.

Az adott vasárnapon a Vörösmarty téri MASZOVLET-iroda előtt hat Ikarus busz sorakozott, várva a repülőtérre kilátogatókat. Azonban a busszal érkezőket sokan megelőzték, a környékbeli községekből sokan kerékpárral, motorkerékpárral már korán kimentek a helyszínre (autót ekkor csak a kiváltságosok használhattak).

A LI–2 akkor a magyar légi közlekedés alaptípusa volt (Fotó: Fortepan/Képszám: 222111)

Az utasokat a 14 személyes LI–2 repülőgépek vitték el a negyedórás repülésre. A LI–2 az amerikai DC–3 Szovjetunióban licenszszerződés alapján gyártott változata volt, ekkor a hazai légitársaság meghatározó alaptípusa, igaz, más, nyugati légitársaságoknál már jóval nagyobb repülőgépek is üzemeltek. A Magyar Nemzet 1953. március 25-i száma így mutatta be a repüléseket:

„Legtöbben először látnak belülről repülőgépet. Kezdeti szorongásuk azonban szinte pillanatok alatt elmúlik, amint a gép simán hagyja el a földet és észrevétlenül emelkedik a magasba. Tizenöt perc múlva frissen, nyugodtan lépnek ki a gépből. Legszívesebben még egy menetet végigrepülnének, de annyi a jelentkező, hogy második jegy nem kapható.”

Négy repülőgép szállította e napon a repülni vágyókat, akik között voltak kisgyerekek és idős, 80 év feletti utasok is. A beharangozott divatbemutatón az Állami Áruház legújabb ruhakollekcióját vonultatták fel, a repülőtér teraszán sörrel és szendviccsel fogadták a várakozókat.

A Magyar Nemzet idézett cikke megjegyezte, hogy déli egy órakor már a 38. repülés is megtörtént, de még mindig sokan várakoztak a negyedórás repülésre.

A LI–2-es repülőgép Ferihegyen 1956-ban (Fotó: Fortepan, Magyar Rendőr) 

Ezen a napon a MASZOVLET nem csak a „nagy”, valójában a korszakban már igencsak kicsinek számító LI–2-es repülőgépeit mutatta meg, hanem bejelentette, hogy új szolgáltatást vezet be áprilistól, nevezetesen a légi taxit. A légi taxis repüléseket PO-2 és AERO-45-ös gépekkel tervezte lebonyolítani, a Néplap 1953. március 22-i száma erről ezt írta:

„A P0 2-es légi taxi két utast szállít, kilométerdíja 2 forint. Az AERO–45 típusú repülőgép három utassal repül, kilométerenként 4 forint díj ellenében. A légi taxik a Ferihegyi repülőtérről indulnak, ahova a MASZOVLJET autóbuszon szállítja ki az utasokat.”

Ezek a kis gépek tehát megrendelhetők voltak, de a következő években azért nem vették tömegek igénybe a légi taxit.

Ahogy a légi taxit a Ludas Matyi grafikusa elképzelte a lap 1953. április 23-i számában 

A repülőnap sikere akkora volt, hogy azt egy héttel később megismételték, az érdeklődőket ugyanúgy autóbuszok szállították ki a repülőtérre a Vörösmarty térről, és a jegyek is ugyanannyiba kerültek.

Budapest feletti sétarepülésekre később is lehetett jegyet váltani egészen 1961-ig, amikor is egy sétarepülés alatt a már MALÉV színeiben repülő DC–3 (a LI–2-vel megegyező, de amerikai gyártású) repülőgép pilótahiba miatt egy zuglói házra zuhant, 30 ember halálát okozva. 

Nyitókép: Repülőgépek a ferihegyi betonon 1956-ban (Fortepan, Uvaterv)